Европа забранява вноса на американски пикапи

27.08.2024 19:48 Георги Луканов
Dodge RAM не влиза в много от европейските критерии, но продължава да се продава. Снимки: производителите
Ford Ranger е далеч по-екологичен и не толкова масивен.
Ford F-150 от години е най-продаваната кола в САЩ.

По магистралите и пътищата в Европа все по-често се срещат огромни американски пикапи, като Dodge RAM, Ford F-150 и Toyota Tacoma, които не отговарят на хомологацията на Стария континент.

Според Европейската агенция по околна среда вносът и регистрациите на Dodge RAM (най-търсения американски “камион”) са се увеличили с 20 процента през 2023 г., или с повече от 5000 бройки. Така на Стария континент в момента са  в движение над 20 хиляди пикапа от модела RAM с тенденция за растеж.

Европейският съюз е въвел строги стандарти за моторните превозни средства не само по отношение на техните емисии, но също така и за пътната безопасност и по-специално при сблъсъци с пешеходци или при системите за задържане на лентата или помощ при шофиране.

Dodge RAM, подобно на своите “набори”,

не е длъжен да спазва

тези стандарти, тъй като вносът се извършва по паралелен път, наречен “Одобрение на индивидуално превозно средство”, или IVA.

Това индивидуално одобрение позволява на американските огромни машини да заобикалят европейските разпоредби. Първоначално тази възможност бе предвидена, за да позволи регистрацията на адаптирани или специализирани превозни средства като автомобили за хора с увреждания или на спешните служби. Но паралелните вносители се възползваха от “вратичка” в тези разпоредби, за да засилят търговията на Стария континент.

Стандартите за вредни вещества очевидно са в пъти отгоре

при американските пикапи. Например CO2 емисиите на Dodge RAM са между 300 и 900 г/км, което е три до девет пъти повече от нормален автомобил и между един и половина и три пъти повече от емисиите на хомологизиран за европейските пътища Ford Ranger например (между 220 и 334 г/км).

Същото е и по отношение на безопасността

Внесените чрез наредбата IVA автомобили не са задължени да спазват стандарта за безопасност GSR, който датира от 2019 г., както и новия, който влезе в сила в началото на юли - GSR 2.

Ето защо няколко организации като Transport & Environment (T&E), Европейския съвет за безопасност на транспорта, Европейската федерация на велосипедистите, федерацията на потребителите и Международната федерация на пешеходците подадоха искане до Брюксел

да се забрани паралелният внос на американски пикапи

Коли като Dodge RAM нямат място по европейските улици. Те не само замърсяват много, но са и смъртоносни, твърдят от T&Е.

Американските пикапи са огромни за европейските пътища. Товарните машини са над 6 метра дълги, 2,5 метра широки и тежат над 2,5 тона.

В писмото на организациите до Европейската комисия се изтъква, че те са опасни по няколко причини. Предните краища на пикапите често са по-високи от средния ръст на децата, което

затруднява шофьорите да забележат най-уязвимите участници в движението

Освен това пикапите като тези са по-трудни за маневриране от стандартните коли дори и от най-високия луксозен клас. Предизвикателство, което само се влошава от размера на много европейски градски улици.

“Следователно едва ли е изненада, че е доказано, че тези превозни средства убиват и нараняват участниците в движението по-често от обикновените автомобили, когато попаднат в сблъсъци.” Според Педро Говея, координатор на работната група POLIS за безопасност и сигурност, би било по-уместно превозните средства от тази американска група на големите пикапи да се нарекат “опасни участници в движението”.

Други от От страната и света

Учат третокласници в Бургас как се ползват белезници, жилетки и палки и как се свалят отпечатъци

Националната програма "Детско полицейско управление" е по инициатива на МВР 16 училища в Бургас си имат детски полицейски управления, в които третокласници усвояват важни житейски уроци

На червен сигнал май товарен влак на БДЖ удари частен - уволнения и поискани оставки след 2-ма мъртви и 6 ранени (Обзор)

От МВР допускат грешка на служител на държавната железница Премиерът Главчев отстрани зам.-министър по предложение на транспортния министър Стоянова, която настоя шефовете на НКЖИ и на "БДЖ - Товарни

Външно: Приветстваме новините за споразумението между Израел и "Хамас"

България приветства новините относно споразумението за прекратяване на огъня и освобождаване на заложници, приветствайки неуморните усилия на Египет, Катар и Съединените щати

Кабинетът разписан за пълен мандат, до края на тази година сменя всички регулатори (Обзор)

С обещание за дружба с президента Не е максимално желаното, но е политически възможното, обяви Росен Желязков Доган подписа само приложение, че осигурява парламентарна подкрепа 105-ото правителство

Сарафов и.ф. главен прокурор до юли, но този ВСС няма да избира тримата големи (Обзор)

Не мина идеята да се забрани на изпълняващия функциите да се кандидатира за титуляр на поста, т.е. при нов ВСС и Борислав Сарафов (ако още е и.ф.) може да се кандидатира за обвинител №1 Подписът на

>