Патриарх Даниил - новият фейсбук герой

01.08.2024 15:09 Хортензия Маркова
Патриарх Даниил в Катедрален храм Александър Невски Снимка: Архив
Ангел Карадаков
Ангел Карадаков

В крак с времето - офлайн и онлайн, за да имат пристан на клик разстояние всички, които изпитват духовна жажда и глад. За да достига навременно пастирското слово до хората. Новият български патриарх Даниил следва тенденциите на времето и с всеки изминал ден популярността му в социалните мрежи расте. Фейсбук страницата на Българската православна църква - Българска патриаршия има над 26 хиляди последователи, но се очаква тепърва да нарастват, ангажирани от ежедневната активност. Публикуват се литургии в храмове из цялата страна, тържествени слова по повод различни църковни празници, както и други поводи и събития с участието на главата на БПЦ.

Силно впечатление направи видеото, публикувано в YouTube и фейсбук, с молитвата за дъжд на Негово Светейшество насред продължителната жега и бушуващите пожари в страната от средата на месеца. А проповедта на патриарх Даниил за Илинден надмина 130 000 гледания.

За повечето хора това изглежда като нова медийна стратегия, но всъщност още с благословението на покойния патриарх Неофит и Св. Синод е създадена страницата във фейсбук, където неговите слова също се радват на почитатели. Днес интересът към БПЦ и нейните послания в мрежата става все по-осезаем.

Примерът за модерните пътища, по които духовните водачи могат да достигат до хората, е зададен и от самия папа Франциск. Ватиканът стриктно управлява профилите му през последните години в социалните мрежи, като през 2015 г. той дори става най-ретуитваният и съответно най-влиятелният лидер в света.

У нас грижата за правилното позициониране в социалните мрежи на патриарх Даниил имат богословът Ангел Карадаков и големият медиен екип на БПЦ. От 2016 г. Карадаков е редактор в официалния сайт на Св. Синод, а малко след това започва да действа и като фотограф.

"През последните 8 години, с благословението на Неврокопския митрополит Серафим, който отговаря за официалния сайт на Св. Синод, успяхме да обогатим съдържанието на официоза на Църквата, както и да направим така, че съдържанието на един сайт - в случая официалната електронна медия на Светия Синод, да привлича вниманието на широк кръг от читатели, които в него ежедневно да откриват полезното за своя духовен живот - разказва пред "24 часа-168 истории" Карадаков. - В работата по официалния сайт и въобще по медийната визия на Църквата работят много хора, които ежедневно съдействат и помагат в това Църквата да има своето подобаващо място в общественото пространство.

Всяка от епархиите в диоцеза на БПЦ има свой редактор, който изпраща новини към официалния сайт. Създадени бяха официални страници на митрополиите в социалните мрежи, излъчват се богослужения на живо. От над десет години работи и Пловдивската православна телевизия, а от вече почти три години Софийския митрополия пък създава свое радио, списание и интернет телевизия - "Епархийски глас"."

Според пиар експерта Диана Дамянова позиционирането на Църквата в социалната мрежа е необходимо и към момента се прави по правилния начин.

"Църквата е консервативно явление и такова трябва да бъде, но каналите, по които трябва да предава своите послания и да действа, трябва да съответстват на времето си - коментира пред "24 часа-168 истории" Дамянова. - Да се работи по ръба на бръснача - по всички пътища, които не предизвикват Божията ярост, така да се каже. Самият факт, че се говори за това, вече е успех. Държавата се е отдалечила от гражданите, Църквата от паството си, аз акламирам всеки опит тази бездна да бъде затворена по какъвто и да е разумен начин.

Въобще у нас има голям проблем с това, че хората под 50 и под 60 години вече по никакъв начин не са свързани с Църквата. Едно време е имало църковни отци, които са имали собствено паство, грижили са се за него, ходили са при болни и т.н. Сега лично аз знам за един такъв свещеник в Царево - отец Стоян, може би има много още, но това не е масова практика. За късане на тази връзка се е работило сериозно през комунизма, задвижвал се е бавно този процес след това и в момента случващото се е опит за възстановяване."

Според Дамянова сега се следва модел, проверен вече от други църкви в Европа.

"Българското население, особено младото, е напълно обезверено и без морални устои. Затова и от главата надолу се дава знак да се потърси база на Българската църква в по-младите хора, разбирайте тези под 50-60 г.

Статистиката сочи, че над 60% от българското население отказва да се информира през традиционната медия. Водеща за тях е социалната медия. В този смисъл всяка нормална институция трябва да потърси този път."

Дамянова изтъква, че екипът на патриарха трябва да внимава да не издърпа фокуса върху собствената личност на Даниил, а да се съсредоточи върху авторитета и влиянието на Църквата: "Този патриарх беше посрещнат с много голям залп на омраза и недоволство от жълтопаветната общност, която между другото е много шумна. Прочетох и негативни коментари относно молитвата за дъжд. Масово не може да последва веднага възторг, но би трябвало в дългосрочен план нещата да проработят. Оттук насетне трябва да се работи умело, защото ако сбъркат, могат да станат за смях и резил."

Социалните мрежи имат както много ползи, така крият и още повече рискове. Дори една снимка или публикация, които са на пръв поглед безобидни, при неправилните обстоятелства и по силата на непредвидимите настроения в мрежата могат да предизвикат скандал.

"Трябва да се спазва стил, който е проверен и работещ - разяснява Дамянова. - В момента, изглежда, се работи професионално, що се отнася до медийния образ на патриарха. Не трябва да се забравя обаче, че в социалната мрежа критиката е незабавна, тя е със скоростта на светлината, на Божията мисъл, и затова трябва много, много да внимават.

Все пак трябва да опитат да върнат вярата на хората, че Църквата представлява някаква върховна сила, която бди за доброто и злото. Българинът има проблем с доброто и злото в политически, интелектуален, морален и всякакъв смисъл. Затова всеки опит да се скрепи авторитетът на Църквата е похвален."

Ангел Карадаков: В социалните мрежи Църквата намира път към отчуждените

- Г-н Карадаков, има ли ясен план и конкретни цели за изграждане на имиджа на патриарха в социалните мрежи?

- С благословението на Светия Синод на БПЦ-БП през 2017 г. бе създадена официална страница във Facebook на Свeтия Синод и въобще на Българската църква, като целта беше, от една страна, християните да намират навременна и ценна информация за богослужебния живот на Църквата и разбира се, да откриват богатството на Православната ни вяра в интернет пространството. През последните години успяхме да развием добре страницата на Българската православна църква и в момента публикациите достигат до стотици хиляди хора ежедневно. В течение на времето започнахме излъчване на живо на богослужения в страницата, както и да публикуваме видеа от проповеди на Българския патриарх, митрополити и епископи на Българската църква. Времето на пандемията изигра ключова роля в развитието на присъствието на Църквата в интернет. Излъчването на богослуженията на живо утешаваше много хора, които се притесняваха физически да присъстват в храма и да участват в богослуженията. След избора и интронизацията на новоизбрания Български патриарх Даниил тази работа продължи още по-усилено, за да може словото на новоизбрания предстоятел на БПЦ да достига пълноценно до православните християни във и извън пределите на страната.

- Ежедневната активност ангажира ли с всеки изминал ден все повече последователи?

- Статистиките от последните седмици показват, че публикациите ни, Слава Богу, достигат до голям кръг от хора и ако трябва да се изразя с други думи, то надхвърляме двойно, ако не и тройно последователите на страницата. Давам ви пример – видео от проповедта на патриарх Даниил за Илинден надмина 130 000 гледания, което за нас, които не плащаме за реклама, е голямо постижение.

- През последните седмици интересът към публикациите на Българска патриаршия повишил ли се е в сравнение с началото, положено от патриарх Неофит?

- Блаженопочившият патриарх Неофит също бе много активен по отношение на медийното присъствие на Църквата. Той и Св. Синод създадоха отдела „Връзки с обществеността", та медиите и хората по-бързо и навременно да получават точна и вярна информация от Църквата. Именно с благословението на патриарх Неофит създадохме и страницата във Facebook. Неговите слова се публикуваха и намираха също широк отзвук в обществото. Така също в тясно съработничество между Църквата (отделните митрополии) и Богословския факултет при Софийския университет „Св. Климент Охридски" се откри и магистърска програма „Църква и медии", в която се обучават както журналисти, така и богослови. Така също през 2019 г. по решение на Св. Синод бе организиран и проведен семинар за журналисти в Троянската св. обител, на който представителите на медиите бяха запознати с основите на православието, църковната йерархия, като им бяха дадени насоки при отразяване на църковния живот.

След избора на Негово Светейшество патриарх Даниил, разбира се, интересът към Църквата и присъствието и посланията й в интернет се увеличи. В това дело на православна проповед в интернет има приемственост и съответно новият предстоятел на БПЦ не само запазва, но и надяваме се, ще развие и надгради още повече проповедническата мисия, в която трябва да включим всички православни християни.

- С какво е полезно онлайн присъствието на предстоятеля на БПЦ?

- Присъствието на Църквата в интернет е полезно с това, че всички онези хора, които имат духовна жажда и глад, могат да открият полезна литература буквално на клик разстояние. Във време, в което сме повече разделени и по-малко общуваме пълноценно, интернет пространството се превръща в наш втори дом. Мнозина от нас са самотни, нямат близки хора или се чувстват изоставени и неразбрани. Поради тази причина присъствието на духовниците в интернет и социалните мрежи помага на много хора да открият Пътя, Истината и Живота – Христос. Виждаме с каква сила се разпространяват депресивни състояния, психически разстройства и духовни проблеми. Често се случва и така, че в реалния живот да бъдем едни, но пред компютъра и клавиатурата други. По-често сме агресивни, по-често безжалостно критикуваме другите, обиждаме, разделяме се. Представете си само - ако в това пространство, в което има все повече омраза, Църквата отсъстваше напълно... Слава Богу, митрополитите, епископите на Църквата и въобще духовниците разбират защо е важно да присъстват и в онлайн средата. Заради големия поток от информация, която получаваме всеки ден, хората сме станали недоверчиви към новините и съдържанието, което четем и виждаме. Може би заради това и много хора искат да имат достъп до проверена и вярна информация по отношение на своята вяра. С това си присъствие можем да разсеем поне малко мрака на неведението, да се посее зрънцето на любовта и в обществото ни да има повече обединение.

- Папа Франциск също има добре развити социални мрежи - бидейки по-достъпен и популярен от предшествениците си в това отношение. Но няма официален фейсбук акаунт, тъй като от екипа му се притесняват от злоупотреби. Вие имате ли такива опасения?

- Винаги има нотка на притеснение по отношение на злоупотребите, защото опити за такива в годините назад е имало. За нас е важно да бъдем там, където има нужда. През последните няколко години благодарение на присъствието в интернет пространството Св. Синод реализира немалко благотворителни кампании, с които се набираха средства за помощ на лечебни заведения. Такъв пример мога да дам с инициативата „Деца рисуват за деца" на Културно-просветния отдел на Св. Синод, която през последните години подпомогна много Клиниката по детска клинична хематология и онкология при УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ", София, както и УНГ отделението на същата болница.

- Всъщност водите ли се и по примера на Ватикана относно допустимото и недопустимото в представянето на папата в модерните платформи? В случая на патриарха и спрямо каноните на БПЦ?

- Когато говорим за отразяването на папата в социалните мрежи и изграждането на неговия медиен образ, трябва да кажем, че той освен духовен лидер е и държавен глава, т.е. неговото присъствие се отразява и като държавен ръководител. Освен това в Православната църква основен принцип е съборността. В православието няма еднолично управление, а съборност. Няма една-единствена личност, която да решава, а има събор от епископи. В отразяването на живота на Църквата се водим преди всичко от това до хората да достига навременно пастирско слово. Възползваме се максимално от дадените възможности на модерните технологии и се надявам в бъдеще още повече да бъде развит медийният образ на Църквата ни.

- Самият патриарх Даниил има ли изявено мнение и отношение относно изграждането на имиджа му чрез социалните мрежи и всяка публикация?

- Негово Светейшество патриарх Даниил, освен епископ, е преди всичко монах и като такъв за него е крайно несвойствено да изгражда свой имидж, да се стреми към популярност или изграждане на маркетингови и пиар стратегии, както впрочем това се отнася и за всички други наши епископи и духовници. Той обаче насърчава и одобрява активната работа, за да може повече хора да чуят за Христос, да повярват, да намерят пристан в своя живот и най-вече да спасят душите си. Думата "имидж" се превежда на български като "образ". Цел на медийната политика на БПЦ не е образът на Патриарха, а на първо място Христовият образ, преоткриването на Христовия образ у всекиго от нас. Тоест медийната политика на Църквата е неразделна част от нейния духовен живот.

- Все пак някой неправилно преценен пост или снимка винаги могат да разпалят скандал? Готови ли сте и за такива ситуации?

- На църковен език гръцката дума "скандал" се превежда като съблазън. В нашата работа ние се ръководим от евангелската заповед: „Горко на света от съблазните, защото съблазни трябва да дойдат; обаче горко на оногова човека, чрез когото съблазън дохожда" (Мат. 18: 6-7). Стремим се да избягваме съблазните. Разбира се, допускаме и грешки и това е неизбежно. В такива случаи обаче се надяваме на разбиране и добронамереност. Убеден съм, че най-важното е да работим за това гласът на Църквата да присъства сред обществото ни и да го правим винаги чистосърдечно, искрено и безкористно. В Свещеното Писание четем, че „омразата подига раздори, а любовта покрива всички грехове". В този смисъл нека имаме повече любов, разбиране и добронамереност помежду си и да си прощаваме. И да не забравяме, че медийното отразяване на църковния живот няма как да бъде сравнявано с други сфери като например партийно-политическите отношения. Природата на Църквата я прави различна от всички останали човешки организации. Следователно и нейната "медийна политика" има коренно различен характер.

- Смятате ли да се разпрострете и в други социални платформи – като например инстаграм?

- Това е дългогодишно желание на екипа на официалния сайт на Св. Синод. Предстои работа в тази посока, но лично за мен би било полезно присъствието на Църквата не само в инстаграм, но и в други социални мрежи като ТикТок, където много от нашите подрастващи прекарват часове наред в гледане на видеа.

Други от От страната и света

Кола събори светофар в столичния квартал "Обеля"

Кола събори светофар в столичния квартал "Обеля", пишат очевидци в социалните мрежи.  Инцидентът е станал около 10 ч. днес на бул. "Ломско шосе". Причината не е ясна

КЗК образува производство срещу Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" заради решение за доставка на лични предпазни средства

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува открито производство срещу Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" към Министерството на вътрешните работи (ГД "ПБЗН"-МВР) по

Експерт: Ако влаковете бяха пътнически, жертвите щяха да са стотици

Ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици. Това сподели експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов за челната влакова катастрофа край

Закопчаха момчета на 16 и 18 г., хванати с дрога в жилище в Лясковец

Досъдебно производство за държане на наркотици е започнато в РУ Горна Оряховица. На 15 януари около 19:30ч. в дом в град Лясковец е извършена проверка на двама криминално проявени

Финансовият министър на САЩ: Доларът трябва да остане световната резервна валута

Доларът ще остане световната резервна валута, заяви вчера Скот Бесент, посочен да оглави министерството на финансите от Доналд Тръмп, като изложи визия за "нова икономическа златна ера"

>