Потреблението расте, но строят по-малко нови магазини

31.07.2024 07:30 Христо Николов
Независимо от увеличаващото се потребление търговците са предпазливи с откриването на нови обекти. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Има леко повишение при наемите в молове и вече стигат 40 евро на кв. метър 

Независимо от ръста на потреблението в България през второто тримесечие на 2024 г. има доста съществен спад на новооткритите търговски обекти. Те са с близо една пета – 19%, по-малко в сравнение с година по-рано, отчита в новия си доклад консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.

Общата площ на тези новооткрити магазини е само 45 хиляди квадратни метра през месеците от април до юни, докато в предходни години е достигала и дори надхвърляла 60 хиляди квадратни метра, защото обикновено засилването на търговската дейност се случва именно през пролетните месеци.

Освен това през второто тримесечие на българския пазар

не се е появила нито една нова търговска марка,

независимо дали българска, или международна.

Само около 23% от тези новооткрити магазини се намират в моловете, повечето от останалите са или в ритейл паркове, или са самостоятелни обекти.

В България още от ноември м.г. се отбелязва ръст на потреблението, което в периода около коледно-новогодишните празници достигна 9,2% на годишна база за храните, напитките и тютюневите изделия и около 3% за нехранителните стоки. През следващите месеци годишният ръст стана по-умерен, но все пак потреблението

се увеличава, а не намалява

Обяснението защо при това положение търговците не се решават да откриват нови обекти е комплексно. От една страна, на пазара има насищане с търговски обекти. От друга страна, търговците правят все по-задълбочени анализи, когато вземат решение за откриване на нов търговски обект, и политическата несигурност е съществен фактор, когато някой международен играч взема решение накъде да насочи капиталите си. Те обикновено отиват на по-устойчиви пазари, коментира Георги Муховски от Cushman&Wakefield Forton.

Забавя се активността при изграждането

на нови търговски обекти. През второто тримесечие на 2024 г. в експлоатация са влезли 30 000 кв. м, като без изключение те са в ритейл паркове. Така в молове и паркове достигат общо 1,4 млн. кв. м, от които 41% вече са извън моловете.

От тези 30 хиляди квадрата нови търговски площи само 10,5 хиляди представляват нов парк във Велинград, останалите са в частично завършени обекти. В строеж из цялата страна все още са около 155 000 кв. м. търговски площи.

Наемите в моловете в София вече достигат 40 евро/кв. м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. В ритейл парковете остават без промяна - 11,5 евро.

Други от От страната и света

Назначават втория етаж на властта след 3 дни, а още не се знае кой ще одобрява кадрите

Борисов към ПП-ДБ: Няма победа, без да отнесеш някой и друг удар, така че стига ритници и сенсеи, да се върнат на политическата сцена 3 дни преди да започне разпределянето на постовете във властта от

В Гоце Делчев усетиха земетресение от Гърция

Земетресение с магнитуд 3.8 по скалата на Рихтер бе регистрирано в района на град Драма в Гърция. Има данни, че земетресението е било слабо усетено и у нас, в района на Гоце Делчев

Снегът напълни зимните ни курорти въпреки цените, по-високи с 25 процента

В разгара на сезона ски картите поскъпват с 12-14 процента Отличното време за ски напълни зимните ни курорти независимо от по-високите цени. Въпреки че ръстът на гостите е съвсем малък в сравнение с

Тошко Йорданов от ИТН: Има работещо правителство без Делян Пеевски

На последните два избора заявявах, че ние ще направим всичко възможно да има работещо правителство без Делян Пеевски. Това се случи - има работещо правителство без Делян Пеевски

Божидар Божанов от ДБ: реформите, които искат и нашите избиратели, ще ги подкрепяме

От трибуната заявихме, че ще бъдем конструктивна опозиция, няма да сме кресливи.  Тези реформи, които сме обещавали на избирателите си, ще ги подкрепяме

>