България е сред страните с най-висока заетост на висшистите на пазара на труда

15.07.2024 17:05
Безработицата, несигурността и липсата на механизъм за реализация тласка голяма част от гърците с диплома в ръка да напускат родината СНИМКА: Pixabay

България е сред страните в Европа с най-висок дял на висшистите, които работят на постоянен трудов договор. Това съобщиха от пресцентъра на министерството на образованието.

Безработните сред завършилите бакалавърска или магистърска степен в български висши училища са по-малко от 5%. Това показват резултатите мащабно европейско изследване EUROGRADUATE 2022 за реализацията на дипломираните висшисти чрез проекта GRADЕ, в който участва Министерството на образованието и науката.

Анкетата се проведе в 17 европейски държави – Австрия, България, Германия, Гърция, Естония, Италия, Кипър, Латвия, Малта, Норвегия, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Унгария, Хърватия, Чехия. Обект на изследването са завършили висше образование в бакалавърска и магистърска степен от випуските, дипломирали се през 2016/2017 г. и 2020/2021 г. Общо за България в анализа са включени отговорите на 3606 висшисти, като изследването е проведено изцяло онлайн.
Участвалите в изследването бакалаври и магистри в България като цяло са удовлетворени от своето обучение. Средната удовлетвореност сред български висшисти е около 3,8 в скала от 1 до 5, което се определя като висока удовлетвореност от обучението. Тя съвпада със средната за изследваните държави.
Делът на българските висшисти, които са имали какъвто и да е международен опит по време на следването си е близък до средния за останалите изследвани европейски страни – около 20%. Под международен опит се разбира както обучение (по Програма „Еразъм" и др.) така и работа или стаж.
Делът на работещите сред завършилите и бакалавърска, и магистърска степен в България е висок (между 84% и 88% за различните представени групи в изследването), което означава добра реализация по отношение на намирането на работа. Тези дялове също са близки до средния за изследваните европейски държави.
Безработните сред изследваните висшисти са 5% или по-малко. Една част от завършилите висшисти не работят поради фактори, несвързани с пазара на труда (отпуск по майчинство и др.).

Удовлетвореността от работата сред участвалите в проучването също е висока – тя 3,9 в скала от 1 до 5 за випуск 2016/2017 и 3,8 за випуск 2020/2021.
Следва да се отбележи, че България вече разполага с обективни данни за реализацията на завършилите висшисти, благодарение на Рейтинговата система на висшите училища. Тези данни обаче обхващат само завършилите, които се осигуряват на територията на страната. Чрез проучването бяха обхванати завършилите, които се реализират и в чужбина.
На последната годишната среща на Европейската мрежа за проследяване на завършилите висшисти през май 2024 г., България заяви категоричен интерес от участие в следващата фаза на проучването, наред с Малта, Кипър, Румъния и др.

Други от Просветни

Великотърновския университет с втора Зимна школа по калиграфия за иконописци

За втора година Православният богословски факултет на Великотърновския университет организира Школа по калиграфия за иконописци. Проявата е част от Евтимиевите дни

Николай Вълканов: Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути!

Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути. Това каза зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов, в чиято сграда NV Tower в София бе деветата церемония и "24

Оценка за дисциплината? От “връщате ни в комунизма” до “и в Италия е така”

Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”

Академичните оскари усмихнаха еврокомисар, вице, министри, ректори и студенти (Галерия)

Българските университети са лидер на Балканите по чуждестранни студенти. За да продължим да развиваме висшето образование министерството ще направи нова програма за привличане на студенти от трети

Министър Вълчев свика съвещание на регионалните управления на образованието

Елиминиране на формализма, намаляване на административната тежест и промяната от заучаване към функционалност на знанията на учениците. Това са част от приоритетите

>