Александър Костадинов: България ще продължи да е гробище за стари автомобили

15.07.2024 11:39
Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители

Страната ни е с най-стария и амортизиран парк в Европа - над 70% е на възраст над 15 години, казва председателят на Управителния съвет

на Асоциацията на автомобилните производители

Още акценти:

Съвременната мобилност означава много по-чист въздух, по-малко катастрофи и смъртни случаи, повече комфорт и сигурност

Румъния от години подкрепя финансово бракуването на много стари коли, като едновременно предлага около 10 000 евро при покупка на фабрично нов електрически автомобил,
без да е производител
на такива

- България е на първо място в ЕС по ръст в продажбите на нови автомобили. Тръгнахме от ниска база или хората вече предпочитат нова кола пред втора употреба, г-н Костадинов?

- Този факт буди доза оптимизъм, но е добре да го разгледаме в контекста на цялата ситуация. България е на последно място по проникване на нови безопасни и екологични автомобили в Европа. Средната възраст на автомобилите тук е 21 години с всички негативни последици от това. 

Виждаме, че потребителите все повече разбират, че с покупката на нова кола дългосрочно ще спестят разходи, ще разчитат на модерна мобилност. Новият автомобил идва обичайно с дълга гаранция, повечето имат високо ниво на активна и пасивна безопасност, много по- икономични са и покриват последните евростандарти. 

Но страната се нуждае от подобен устойчив ръст в следващите 5-6 години, за да променим негативната за всички граждани ситуация.

- Всъщност каква е ситуацията с автомобилния парк в страната?

- България е с най-стария и амортизиран парк в Европа - над 70% е на възраст над 15 години. За собствениците това означава висок разход на гориво, чести ремонти, липса на модерни системи за сигурност, а за нас като общество мръсен въздух и повишени рискове.

Причината за супер стария парк, от една страна, е покупателната способност, но от друга, липсата на каквато и да е стратегия и мерки от страна на държавата. Въпреки ръста България е на последните места по продажби на нови автомобили, защото няма политика за насърчаване на покупката на нови и екологични коли. 

Безконтролният внос на автомобили с екостандарт Евро 1 или Евро 2 води до това ние да сме печален първенец в редица класации, включително и за мръсен въздух в градовете.

В България на година умират преждевременно между 12 000 и 18 000 души от болести, причинени от замърсен въздух. Автомобилите са основен източник на азотни окиси и фини прахови частици. Ние сме първенец и по смъртни случаи в катастрофи, а е доказано, че смъртността е пряко свързана с възрастта на автомобилите. Не бива да пропускаме и предизвикателствата с качеството на предлаганите по-стари употребявани автомобили, реалният им пробег и техническо състояние.

- Нужни ли са в България стимули за покупката на нова кола?

- На първо място България има нужда от стратегия за стимулиране на съвременната мобилност, която да адресира предизвикателства като намаляване на въглеродните емисии, да създаде прозрачна среда относно историята на всеки автомобил, да подобри пътната безопасност. Съвременната мобилност означава много по-чист въздух, по-малко катастрофи и смъртни случаи, повече комфорт и сигурност.

Стимулите за покупка на нови електрифицирани автомобили са част от такава стратегия. Неслучайно всички страни - членки на ЕС, имат програми за стимулиране на съвременната мобилност или за изваждане на силно амортизирани и замърсяващи автомобили. 

Ще дам пример със съседна Румъния, която от години подкрепя финансово бракуването на много стари коли, като едновременно предлага около 10 000 евро при покупка на фабрично нов електрически автомобил, без да е производител на такива. Без такава стратегия сме обречени да продължим да бъдем гробище на колела за .

- Успокои ли се ръстът в цените, или новите задължителни системи за безопасност ще доведат до ново оскъпяване? 

- Цените на новите автомобили от 2023 година са стабилни. Но за новите автомобили не става дума просто за по-висока цена. В последните години те бяха екипирани с много системи за комфорт и безопасност. Така клиентите получават повече за парите си. 

Повечето нови автомобили отдавна са екипирани със задължителните системи за безопасност. 

- Доскоро за нов автомобил трябваше да се чака по няколко месеца. Възстановиха ли се производството и доставките?

- Проблемите с липсата на чипове и компоненти до голяма степен са в миналото. Веригите на доставки се нормализират. Това не означава, че за всеки модел и модификация клиентите могат да разчитат на бърза доставка. 

Времето за доставка зависи от търсенето и производствения капацитет, от марката, колко поръчки има заводът. При по-голяма част от автомобилите, особено по-масовите, сроковете за доставка са стандартните - между 3 и 6 месеца. Все още има и модели - най-вече луксозни марки, за които се чака над година.

- Електрическите автомобили губят ли атрактивността си, или спадът в продажбите им се дължи на отпадането на субсидиите в редица държави?

- Електрическите автомобили вероятно дългосрочно ще доминират на пътищата, но това няма да се случи за година или две. Това е процес, в който се развиват технологиите, инфраструктурата, потребителите се адаптират към нов тип мобилност. Най-доброто е клиентите да имат избор и това е, което повечето производители правят в момента, предлагайки паралелно електрически или електрифицирани автомобили.

При спиране на субсидии е повече от очаквано да има известно отдръпване, но в средносрочен план посоката е ясна.

Всички знаем, през 2035 г. влиза в сила забрана за продажби на автомобили с въглеродни емисии. В последните седмици има заявка на една от партиите в Европарламента за ревизия на тази дата. Но процесът на електрификация ще продължи и вероятно ще се ускори.

- Ще изчезнат ли дизеловите автомобили? 

- Дизеловите двигатели няма да изчезнат, особено при тежкотоварните превози, но при леките коли тенденцията е много ясна - делът на дизела вече е под дела на електрическите превозни средства.  Подготвеният нов екостандарт Евро 7 ще засегне най-силно дизеловите двигатели. Те ще трябва да имат същите характеристики по отношение на отделяните въглеродни и азотни емисии като бензиновите. Това означава повече инвестиции, оскъпяване на технологията.

Тревога буди трендът в България - дизеловите автомобили, особено на по- преклонна възраст, се увеличават.  Страничният ефект ще е на гърба на гражданите - повече фини прахови частици, повече вредни азотни окиси, повече здравни рискове за всички нас.

- Как ще се отрази на пазара и цените търговската война срещу китайските автомобили?

- Китайските производители имат огромен прогрес в последните години и те вече са в Европа дългосрочно. Някои китайски марки вече строят заводи на континента. Конкуренцията винаги е от полза за потребителите, стига тя да е лоялна, а не субсидирана. Знаете, че Еврокомисията наложи защитни мита заради данни за държавни субсидии. Но някои  китайски компании ще започнат производство до 2-3 години. Затова е важно европейските производители да са конкурентоспособни и да не разчитат на търговски бариери дългосрочно.

CV

Александър Костадинов е завършил СУ "Св. Климент Охридски', има магистърска степен 'Реклама и връзки с общесвеностра'
Има над 20 г. опит в автомобилния брнаш
През 2000 г. се присъединява към екипа на "Мото Пфое България', където заема различни позиции
От 2018 г. е изпълнителен директор на "Мото Пфое България"
От 2022 г. е председател на Асоциацията на вносителите на нови автомобили

 

Други от Интервюта

Британският външен министър Дейвид Лами и актьорът Бари Киогън: Сиропиталищата са вредни. България го е разбрала

С правилната подкрепа на приемни родители и любящ дом всеки млад човек може да бъде това, което иска България и Великобритания поставиха началото на съвместна кампания за насърчаване на грижата за

Петър Василев от болницата през октомври: Вече не вярвам, че Господ пак ще е българин

Последното си интервю Петър Василев - Петела дава в началото на месец октомври 2024 година в болница. Той е отслабнал до неузнаваемост. Прикован е на легло от средата на юни

Дейвид Линч в "Панорама" през 2007-а: Чисто злато! Това е енергията в България

Ако имаше закон, според който всички трябва да се обичат, щеше да бъде написан, казва великият режисьор Той беше “царят на сънищата”. На 9 ноември 2007 г

Надежда Ковачева: Мафията е мигновена и има колосална мощ не само в делото за прекършване духа на журналиста Слави Ангелов

Съдебната власт и преди, и сега е Пепеляшка на трите власти. Процесът по всички видове дела, не само по наказателните, е бавен и непредвидим! Клептокрацията като вид корупция не може да се

Димитър Ганев, "Тренд": При опитния Желязков няма резки движения, а липсата на интерес от нови избори споява коалицията

Няма да има ръмжене в трите партии зад правителството по трите важни теми - бюджет, еврозона, Украйна Още акценти от интервюто: Добрата новина е, че е редовен кабинет, има ясни политически лица

>