Предлагат нов график за външните оценявания

09.07.2024 17:10
Диян Стаматов

Изпитите от националните външни оценявания трябва да се състоят през последната учебна седмица за съответния етап - в края на четвърти, седми и десети клас. Защото като преминат изпитите, учениците не учат задълбочено и се губи ефективно, реално, учебно време, каза пред БТА Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ), попитан какви промени са необходими в националното външно оценяване и в държавните зрелостни изпити. Диян Стаматов е и директор на 119-о Средно училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София.

Според Стаматов изпитите трябва да бъдат организирани по такъв начин, че да са съпроводени с радост, а не със стрес за всички - за ученици, родители и учители.

"Форматът на изпитите е изключително ретрограден и този формат е от края на миналия век, като почти нищо не е променено в него. Наличието на национално външно оценяване, което да е оценяване и вход за следващо училище, създава изключително голямо притеснение за всички седмокласници и превръща този изпит в единствен, уникален, неповторим, за разлика от всичко останали изпити, които все пак биха могли да се повторят. Например държавните зрелостни изпити и входът за висшите училища създават възможност за явяването на зрелостниците или на кандидат-студентите по няколко пъти на тях. Това може да са пробни или предварителни изпити, докато в седми клас, каквото покаже на изпита седмокласникът, това е като резултат. През тази година, по изключение, при изключително крайни случаи, които са описани в разпоредба, ще може само някои седмокласници да се явят на друга дата на изпита. Тук обаче става въпрос за възможност, която да е втора, трета, да е гъвкава и съвременна, и използваща дигиталните възможности", обясни Диян Стаматов.

Според него "форматът на изпитите трябва да е адекватен на днешното поколение ученици и да е дигитален, прозрачен и обективен". "Вариантът, който се предлага от много години, е създаден в края на 90-те години на миналия век. Той е на 35 години, а оттогава дигитализацията е масово използвана в различни сектори, включително и в образованието. Дали това ще бъде приложено за отделен етап или за национално външно оценяване е въпрос на решение. Неприлагането на дигитализацията показва и сериозно изоставане на всички варианти, които се прилагат изобщо. Това е една възможност, която би могла да бъде приложена и по този начин оценяването би могло да се извършва в реално време, да не се чака толкова време и да се създаде максимална прозрачност", коментира председателят на СРСНПБ.

Диян Стаматов обаче обясни, че това е негова позиция, която е в резултат на негови наблюдения върху организираните външни оценявания. "Това е позиция, която цели да насочи вниманието на работещите в ръководството на образованието да вземат експертно и добро решение за бъдещите национални външни оценявания", обясни Диян Стаматов.

Текстът по български език и литература, по който седмокласниците пишат преразказ на националното външно оценяване, трябва да бъде съвременен и да е от автор, който да е "близък до сегашните ученици". Този текст трябва да е смислен, без архаични думи. Да е изцяло практичен и да е адекватен за годините на учениците. Текст, който да показва времето ни. Най-лесно е да бъде поставена задача на съвременни писатели и те да подготвят текст, е мнението на Диян Стаматов.

През тази година на изпита по български език и литература седмокласниците писаха преразказ върху разказа "Изборът" от Кристин Димитрова. "Този текст беше точно такъв, но с единствената малка корекция, която е необходима, и тя е свързана с това, че текстът трябва да бъде позитивен, а в него имаше много тъга. Нашите текстове, които се предлагат през последните пет години, са на принципа на много тъга и на много сълзи. Няма нужда от тези емоции за седмокласниците в този ден. Но тазгодишният разказ "Изборът" като сюжет беше близък до учениците и беше съвременен. Моето виждане е, че текстът в седми клас трябва да бъде съвременен, без излишни затрудняващи думи за учениците и да е подготвен за целта на самия изпит. Би могло да се възложи на съвременни български автори да напишат текст, който да е точно за националното външно оценяване по български език и литература в седми клас", каза Стаматов.

За всички изпити основната промяна трябва да бъде насочена към по-адекватна организация, а не в превръщането на изпитите в сложен, казармен формат, в който се запечатват някакви сложни системи, като това е по-сложно и от провеждането на изборите в страната. То е свързано със запечатване на класни стаи, с видеонаблюдение и с една повишена степен на чувствителност, свързана с организацията на изпитите. Би могло тя да се осъвремени, без да има такива крайности, това се отнася и за държавните зрелостни изпити, и за националните външни оценявания, заяви Стаматов, попитан каква промяна е необходима в организацията на изпитите в училищното образование.

На въпрос възможно ли е тези промени, свързани с изпитите, да се въведат, приложат, от новата учебна година, Диян Стаматов каза, че "подобни промени трябва да бъдат много детайлно разписани и да има сериозна политическа воля, каквато в конкретната ситуация няма". "Административният ход на всяка една промяна се въвежда два месеца преди началото на учебната година, защото изисква представяне, обществено обсъждане, приемане на различни нива, включително и от Министерския съвет при някои от промените", поясни Стаматов.

Той отбеляза, че наличието на повече практически въпроси, включително и по български език, през тази година беше смислено и това трябва да продължи занапред.

Други от Просветни

Великотърновския университет с втора Зимна школа по калиграфия за иконописци

За втора година Православният богословски факултет на Великотърновския университет организира Школа по калиграфия за иконописци. Проявата е част от Евтимиевите дни

Николай Вълканов: Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути!

Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути. Това каза зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов, в чиято сграда NV Tower в София бе деветата церемония и "24

Оценка за дисциплината? От “връщате ни в комунизма” до “и в Италия е така”

Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”

Академичните оскари усмихнаха еврокомисар, вице, министри, ректори и студенти (Галерия)

Българските университети са лидер на Балканите по чуждестранни студенти. За да продължим да развиваме висшето образование министерството ще направи нова програма за привличане на студенти от трети

Министър Вълчев свика съвещание на регионалните управления на образованието

Елиминиране на формализма, намаляване на административната тежест и промяната от заучаване към функционалност на знанията на учениците. Това са част от приоритетите

>