Амбициозна цел - двойно повече коли на ток до 2026 година

26.06.2024 17:57
Зарядна станция.

Ще се правят 10 000 зарядни станции в цялата страна, за да има във всяка община

Насърчаване на електромобилността е една от основните части, записани в атуализирания план за климата и енергетиката.

Купуването и използването на нискоемисионни превозни средства, които използват алтернативни горива, водород или електричество, ще се подкрепя с мерки като субсидии при покупката, а също и освобождаване от данъци. Друг

бонус е възможността да се движат в автобусните ленти,

което ще им дава предимство да избягват задръстванията. Публичната администрация и местните власти също ще се насърчават да купуват електрически превозни средства. Посочени са и различни стимули за преход на таксиметровите компании и обществените превозвачи към използването на превозни средства с нулеви емисии.

Предвижда се и подкрепа за развитието на инфраструктура със зарядни станции. Ще се изграждат 10 хил. в цялата страна, за да има във всяка община. В момента бройката им е близо 1600. Според данните в плана електрическата енергия, използвана в транспорта,

ще се увеличи до 55,8% през 2050 година

Реформата е изключително амбициозна - до 2026 г. нискоемисионните автомобили трябва да станат 30 хил., а в момента регистрираните у нас коли на ток са почти 15 хил. Препоръчва се да не се разчита единствено на електрификация на превозните средства, а да се заложи на различни варианти като синтетични и нисковъглеродни горива, биогорива, водород и хибридното задвижване.

В същото време в плана са предвидени мерки за ограничаване на старите коли. Автомобили, които нямат екокатегория поне Евро 4, да не могат да се внасят в България, е една от мерките за намаляване на вредните емисии

Това означава, че кола, която е над 20-годишна, няма да може да се внася у нас. Така щяло да се предотврати изсипването на стари автомобили в България от други държави. Рестрикциите обаче не засягат само вноса - изискванията важат и за продажбите. Така, ако някой има 20-годишен или по-стар автомобил, няма да може да го продаде у нас.

Опциите са

да търси купувач в трета държава или да го предаде за скрап

Като друга мярка в плана е предвидено да се спират от движение автомобили, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. Причината е, че така те изпускат повече вредни газове, отколкото е предвидено.

Трети удар върху старите коли е предвиден чрез данъците. Там е записано, че ще се прилага прогресивно облагане на тези автомобили - тоест данъците за тях ще са високи.

 

Други от От страната и света

Парите на държавата – първа задача, бюджетът ще е “Петкова & Петкова” (Обзор)

Служебната министърка остава като заместник във финансите. И Митов дава знак, че може да работи с Илков в МВР Приемането на бюджет 2025 ще е първата и най-неотложна задача на заклелото се в минути

Главчев с латинска сентенция: Каквото можах направих, да направи повече този, който може

"Feci quod potui, faciant meliora potentes"(Каквото можах направих, да направи повече този, който може). Тази латинска сентенция написа в публикация във фейсбук бившият министър-председател Димитър

ВСС чака да излезе “Държавен вестник”, после решава за Сарафов (Обзор)

Боян Магдалинчев загатна, че забраната тези кадровици да не избират тримата големи може да бъде атакувана в КС, защото противоречала на основния закон Очаквано

Симеон Сакскобургготски получи орден "Звездата на Румъния"

Бившият премиер Симеон Сакскобургготски получи на церемония днес в румънското посолство в София Национален орден „Звездата на Румъния“ с ранг "Голям кръст"

Васил Терзиев: Мнозинството в СОС казва "не искаме прозрачност и не искаме прогрес за софиянци"

Там, където са заложени много публични средства и там, където ще се види най-голям прогрес в града, ако се приемат нашите предложения, мнозинството в СОС казва "не искаме прозрачност и не искаме

>