Маслеността на млякото и успоредник смутиха седмокласници на матурата (Обзор)

21.06.2024 21:30 Ярослава Прохазкова
Ученици влизат на изпит по математика в столичното 51-о училище. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
СНЕЖИНКА МАТАКИЕВА

Задачата за изчисляване на процент масленост на прясното мляко, както и изненадващ успоредник вместо традиционния триъгълник в последната, смутиха седмокласниците, които вчера се явиха на изпит от външното оценяване по математика.

Близо 60 000 тийнейджъри решаваха общо 23 задачи - 20 от тях бяха с избираем отговор и 3 - със свободен.

Не беше много лесно, но като че ли малко по-лесно от миналата година, коментира след изпита Каролина Крумова от столичното 18-о училище “Уилям Гладстон”, която иска да влезе в Испанската гимназия.

Вторият модул беше труден,

най-сложна беше 23-а задача с успоредника, каза Георги Сотиров, който иска да остане в 18-о, защото е хубаво училище и се изучава японски. Георги тренира джудо от 10 години и иска да има успехи в този спорт, затова го влече и японският.

Малко по-сложен беше вторият модул, потвърди и Виктор Велинов, който иска да бъде приет в 22-о училище с испански. На него вече не му се учи японски.

Беше сравнително лесно, особено първият модул, първата задача от втория беше малко по-сложна. Ако обаче си знаеш материала, може да се справиш, обясни пък Христина Христова.

След изпита седмокласниците масово се питаха колко дни им е излязъл отговорът от 22-а задача. В нея бригада дървосекачи планира да добива дървен материал от планински масив по 75 кубични метра на ден. В условието е обяснено колко добива в действителност, за да завърши по-рано от предвиденото, а материалът е повече. Първото подусловие е именно за колко време бригадата е планирала да добие дървения материал.

“Умерено трудна тема, много добре балансиран тест. Съотношението алгебра /геометрия/ елементи на вероятности в първата част е 6:3:1, както е според учебната програма.

Има за всеки по нещо -

задачи за четене с разбиране, както и за практическо приложение. Такива задачи са 30% от първата част и 33% от втората”, коментира Снежинка Матакиева, бивш експерт по математика в Министерството на образованието и науката, дългогодишен учител по математика и автор на учебници и сборници.

Според нея интересни са задачи 9 и 17 от първата част - все с приложимост в живота. В първата се пита колко килограма боя са необходими за боядисване на правоъгълна стена с размери 5 на 6 метра. Втората е тази за прясното мляко.

“Тази задача е препъникамък, защото в уроците по алгебра

не се акцентира на темата “Смеси и сплави”,

която засяга моделиране на уравнения. Но задачата е много интересна. Вече децата не биха могли да си задават въпроса за какво учим тази математика. Ето нейното приложение”, каза още Снежинка Матакиева.

Според нея и във втората част добре балансирани са алгебрата и геометрията. Препъникамък там е 23-а задача. В подточка “б” учениците могат да се подведат и да използват резултата от подточка “а”.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>