Липсват документи за опасния на околовръстното към “Бояна”, авариен ремонт - когато се открият всички дефекти

20.06.2024 09:00 Цветелина Стефанова
Кметът на София Васил Терзиев провери опасното съоръжение и спря движението заради безопасността на хората. СНИМКИ: СТОЛИЧНА ОБЩИНА
На снимката се виждат нарушенията на опорна стена на надлеза.

Една от най-горещите и изнервящи точки за шофьорите през това лято ще бъде отцепеният мост на бул. “България” и околовръстния път (в посока кв. “Бояна”) в София. Той бе затворен на 31 май, защото е опасен, и оттогава всеки ден изнервени шофьори се питат защо никой не работи при тези огромни задръствания, които се образуват. Засега от общината не могат да кажат докога ще продължи забраната, засега тя е въведена до края на юни.

Причината е, че Столична община се опитва да разбере колкото точно е опасен мостът. За целта се прави конструктивно обследване - заснемане, проверяват се всички налични документи и се вземат проби. Това е причината хората да не виждат постоянно работници на място.

“Тъй като липсват данни за проекта, по който е построен надлезът,

се налага сериозно проучване. Обследването трябва да бъде много прецизно и точно, за да се изготви качествено укрепване”, обясниха за “24 часа” от Столичната община.

Мостът е построен през 70-те години на миналия век от фирма “Инжстрой”. Надлезът представлява триотворна монолитно изпълнена рамка с наклонени опори с обща дължина 95 м.

Ремонт на съоръжението е правен през 2018 г.,

но на пътната плоча, тротоарните конзоли и ограничителните системи. Долното строене на моста е санирано като тогава не са били констатирани конструктивни проблеми при връзките на стълбовете с фундирането.

При огледа на 28 май тази година обаче са констатирани големи разрушения на видимата основа на колоната от северната страна на надлеза.

“Компрометирана е опорната зона на една от V-образните опори като носещата ѝ способност е силно намалена. Колоната е с променено положение, като видимото преместване в основата е около 10 см. Бетоновото сечение е нарушено, а видимата армировка е огъната”, обясняват какви са щетите от “Московска” 33.

Видно е, че разрушението е настъпило скоро и внезапно,

казват експертите. Но на този етап не могат да определят причините.

Какво е направила общината? Първо, затвори аварийно моста и сключи договор за “Изготвяне на конструктивно становище, решение за временно укрепване на съоръжение и конструктивно решение за ремонт на дефектните елементи на моста”.

Вече са направени технически оглед, визуално обследване, както и заснемане на съоръжението, като се обследват всички негови елементи, включително и тези, които са под насипа.

Заради липсващите архивни данни за моста от времето на строителството се налага по-детайлно проучване.

Ще бъдат взети проби от избрани елементи и ще бъдат изпитани в лабораторни условия. Ще се определят количеството и местоположението на вложената в конструкцията армировка. Освен това ще се направи и инженерно-геоложко проучване. Това е нужно, за да се определят

характеристиките на почвата в зоната на стълбовете

и да се види няма ли проблеми и там. После в становище за състоянието на моста ще се опишат всички проблеми, дефекти и проблеми.

Едва тогава ще се премине към проект за временно подпиране на конструкцията. “Това ще позволи да бъде пуснато движението по и под мостовото съоръжение”, обясняват експертите в общината. После ще се направи и проект за цялостен ремонт и усилване на надлеза, което ще бъде извършено след избор на изпълнител.

Други от От страната и света

Павлина Панова: КС няма да решава други дела преди да се произнесем по изборния процес

Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела. Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като уточни

Две изложби представят в Русе творби на модерното и съвременно европейско изкуство

Румънският куратор Дан Тудор Труйка представи тази вечер в Художествената галерия в Русе две изложби - Седмото издание на Международно биенале „Данубиан" и самостоятелната изложба на Владимир Паун

Гроздан Караджов пое поста на министър на транспорта и съобщенията от Красимира Стоянова

В Български държавни железници и Национална компания „Железопътна инфраструктура" има проблеми, затова ще работим сериозно по отношение на безопасността в железопътния транспорт

Михайлова: ВСС може да избере временно и.ф. главен прокурор само за още 6 месеца

„ВСС може да избере временно и.ф. главен прокурор само за още 6 месеца. В това време се очаква Народното събрание да направи избора на членове от своята квота във Висшия съдебен съвет"

ИТН отмени конференцията си в събота, Слави Трифонов остава председател

Появиха се спекулации, че това може да е свързано с решението на ИТН да се коалира с ГЕРБ и БСП, но според устава на партията председателят се сменя на всеки четири години

>