Как от тикток звезда ставаш политик

15.06.2024 13:10 Димитър Мартинов

В България има особеност - трябва да размахваш мечове офлайн

Експерти: Важно е да избереш точната възраст през точната мрежа в точните групи. И да "стреляш" 2 в 1 - през нови и традиционни медии

В тикток днес започва революция. Не може да оставим социалната мрежа на “Алтернатива за Германия” - това каза в клип германският здравен министър Карл Лаутербах, когато се включи преди изборите за Европарламент в социалната мрежа.

И у нас в неделя, когато се разбра, че в парламента ще има неподозиран играч - “Величие”, се заговори за тикток и ютюб кампаниите. И за феномена “пробив в сърцето на избирателя през социалните мрежи”.

Те излъчиха редица нови политици в цяла Европа. Най-забележителният успех бе на кипърския инфлуенсър Фидиас Панайоту, който като независим кандидат бе трети на вота в Кипър. А победата на “Национален сбор” на Жордан Бардела с 1,3 млн. последователи в тикток накара френския президент Еманюел Макрон да разпусне парламента и да свика предсрочни избори. “Алтернатива за Германия” също изнесе голяма част от кампанията си в тикток. (Виж за тях вдясно)

При “Величие” става дума за репрезентация, която се случва офлайн, казва д-р Евелина Христова, която преподава политически комуникации в Нов български университет. И добавя, че Историческият парк, създаден от идеолога на “Величие” Ивелин Михайлов, е ключов. Той е изразът на патриотизма, за който много говорели, но всичко оставало на думи. Затова и Христова не смята, че “Величие” отговаря изцяло на определението “нов играч”. Те съществуват много преди да са партия. Правеха възстановки на исторически битки, организираха фестивали и фолклорни събития. В тях се включваха хора, които досега или не са били свързани с политика, или нямаха свой представител в нея. И те обсъждаха всичко това в групи във фейсбук. Тези групи, създадени преди това, бяха основата на комуникацията им, изтъква експертката.

За разлика от традиционните медии, в социалните мрежи има и обратна връзка. Те са мост за незабавна комуникация с хората, можеш да достигнеш публиката директно, давайки възможност на всеки да изрази концепция или да отправи съобщение, коментира Никол Фереро, базираната в Торино, Италия, специалистка по управление на социални медии и дигитален стратег, която управлява агенция The Social Net. Впечатляващо е как комуникацията се е променила, особено в постпандемичната епоха, с естествена еволюция, която според мен е “съкратила” разстоянията между институциите (или брандовете, политиците) и публиката, казва тя.

Но традиционните формати съвсем не са загубили силата си и дори вотът у нас го показа. “Величие” качваха в ютюб своите срещи с избиратели, а в тикток - избрани моменти от тях, казва д-р Христова. И посочва друго, което може да е донесло гласове на партията. У нас няма военна служба, а има мъже, които искат да си реализират мъжествеността. Така че на възстановки с оръжия го правят. Това е изключително успешна комбинация между офлайн активност и онлайн репрезентация, които са в симбиоза и продължителност. Ти, като си тръгнеш от събитието, връщаш се към него със снимки, разговори с други и подготовка за следващи. А това мейнстрийм медиите не го засичат, защото не е мейнстрийм явление, казва преподавателката.

Собствени групи

Партията на Ивелин Михайлов и Николай Марков е единствената, възползвала се от групите във фейсбук. Но “Величие” комуникираха в собствените си групи. Ти трябва да имаш такива, но да си ги изградил. Там има доверително общуване. Не може да отиде кандидат от Видин и да пробва в група за града. Там няма кой да ти пусне поста. Няма да стане и да опита по интереси. Кой ще ти ги пусне в групата “Частни училища в София”, дори да говориш за образователната си реформа и въвеждане на принципа парите следват ученика и в частното средно образование, дава формулата на успешната фейсбук комуникация д-р Христова.

Коя мрежа за кого е

Никол Фереро добавя кого да достигнем там. Фейсбук все още е най-популярната социална мрежа в Италия по брой потребители, но тенденцията през последните години е да се преместят другаде. Днес обаче вярвам, че за политиката все още е основна платформа с целева аудитория между 35 и 65 години. Именно там те са най-ангажирани, посочва специалистката по социални мрежи.

И казва, че правилният подбор е ключов. В тикток са младежите под 27 г., поколението Z, докато в инстаграм са тези около 30 г., описва потребителите на различните социални мрежи Фереро.

Инстаграм е най-отворената платформа за всякакъв вид възраст и интереси. А X (бившият туитър) е може би социалната мрежа, където най-добре могат да се обсъждат важни теми. В нея има широка база от потребители, която включва от млади до възрастни.

И Шолц влиза в битката за младите

Именно младите изиграха основна роля на този вот. Те бяха спечелени в тикток. Там кампанията си проведоха както феноменът Жордан Бардела, така и "Алтернатива за Германия" и Максимилиан Крах, който се възползва, че в Германия възрастта за гласуване бе намалена до 16 години.

Крах говореше на учениците почти не като политик, а като приятел от горните класове. В едно от видеата си дава съвети на младите мъже как да се държат на срещи с момичета. В друго ги призова да не гледат порно. Веднъж спечелил последователи - днес има около 41 хил, включи и политиката. Насърчи учениците да се противопоставят на учителите, които имат леви убеждения.

"Алтернатива за Германия" успя да събере над 417 хиляди харесвания и над 4 млн. гледания на видео, насочено срещу мигрантите от ислямски държави. В друго говореха за традиционното семейство и как гей браковете са вредни. Клипът бе гледан от над 2 млн. души.

Но ето че в тикток влезе и немският канцлер Олаф Шолц. В първия му клип се чува необичайна музика, на чийто фон се появява съобщението: Ние сме също толкова изненадани, колкото и вие! (И да, канцлерът наистина вече е в тикток.)

Кой спечели в социалните мрежи, е спорно - ХДС/ХСС, който управлява Германия, запази своите 29 депутати и първото място. А "Алтернатива за Германия" е втора с 15 представители - с 4 повече отпреди.

Кралят на тиктока

обаче дойде от Франция. Жордан Бардела отвя конкуренцията и спечели за своя "Национален сбор" разгромна победа. За тях гласуваха 31,37% от французите, което им отреди 30 евродепутати - със 7 повече от 2019 г., когато партията отново спечели евровота. Те биха с над двойна разлика "Ренесанс" на президента Еманюел Макрон, които взеха 14,6% и загубиха 10 евродепутати, оставайки с едва 13.

За да постигне този резултат, Бардела впрегна армията си от тикток последователи, които надхвърлят 1,2 млн. души. Проучвания сочат, че поне 1/3 от младежите между 18 и 25 г. са гласували за него.

По български - стендъп комедии, тенис и мускули

Христо Петров - Ицо Хазарта, влезе в Европарламента с преференции. Той бе верен на себе си, пееше и не стана политик от класическия тип. Елисавета Белобрадова също. Тя продължава със сайта си "Оле Мале", с групите, със стендъп комедиите и си прави нейните неща, казва д-р Христова.

В деня за размисъл Кирил Петков качи два кадъра как играе тенис на маса. Облечен в сако и риза. "Гаден сервис, силен ретур", написа той. Георги Георгиев от ГЕРБ му отвърна, че за разлика от други, той играе не само по избори и за снимка, а всеки ден. Същото е и с работата, добави бившият шеф на Столичния общински съвет, който вече е колега депутат на Петков.

За д-р Христова и двете изаяви са комуникационна грешка. Но пък бившият премиер акад. Николай Денков се справил добре. Той качи кадър с пудела си и написа, че най-накрая ще може да го изведе в парка. Това е автентична снимка. Да, носи комуникационната грешка, че е пудел, макар и по-едър от онзи с пачките, но е истинска. Човекът се радва, че най-накрая може да види кучето си, казва д-р Христова. И посочва, че безспорният победител в деня за размисъл е президентът Румен Радев, който се пусна на снимки по мускули от Бургас.

Важно е да насочиш правилните послания към точната аудитория, независимо дали са онлайн, или офлайн, категорични са експертите. Пиетро Стендардо, специалист по човешки ресурси в Милано, добавя. Важно е профилите да са автентични. Те не са създадени за кампания или с политически цели. Личи си, че са от преди това, а хората оценяват това, посочва Стендардо.

Черешите и пъпешът

И в Италия "по-старите" политици се включиха в онлайн тренда. Самата Джорджа Мелони, която поведе листата на партията си "Италиански братя", в деня за размисъл опита череши, впечатли се от вкуса им и попита какъв сорт са. Продавачът обърна табела, на която бе написал - "Джорджа". А до тях имаше пъпеши. Именно това е значението на "Мелони", фамилията на премиерката. Клипът завърши с нейно намигване към камерата. Видеото е от примерите за по-различна, разчупена комуникация, които Никол Фереро дава.

Симбиоза между новите и традиционните медии

И докато политиците се чудят дали да са повече он- или офлайн, най-голямата тикток звезда Каби Лейм знае - и двете. Той пое кампания в Кивасо, градче близо до Торино. Използва плакати, за да стигне до хората. Според Никол Фереро именно симбиозата между двата вида комуникация е ключова. Едни ще прегледат новината или съдържанието в социалните медии и ще останат безразлични, но може би ще бъдат привлечени от интервюто в ежедневника, докато пият кафе в бара, или от плаката 6x3 на улицата. Все пак нека не забравяме, че много от нас (и тук говоря за Италия) все още придават по-голяма значимост на вестникарските статии, отколкото на пост в социалните мрежи. Затова аз работя и с международен пресцентър.

Други от От страната и света

Слави Трифонов: Трябваше компромис, за да не убием бъдещето на децата си

По принцип, мразя да повтарям, обаче ситуацията налага да кажа още веднъж, че преди последните избори, аз ясно казах, че ще направя всичко възможно, ако зависи от мен, да има правителство

Обвиниха 24-годишен измамник, събирал "такса одобрение", уж за бързи кредити

Районна прокуратура - Стара Загора е повдигнала обвинение на 24-годишен мъж за измами, свързани с отпускане на бързи кредити, съобщиха от пресцентъра на МВР

17-годишен открадна кола в Разлог

Непълнолетен младеж открадна кола в Разлог, но бързо бе разкрит. В сряда в РУ-Разлог е получено съобщение за това, че между 18:50 часа и 19:00 часа на същата дата е отнет противозаконно лек автомобил

Хекимян: Бонев има амбиции за политически коментатор, но анализът му е слаб и пълен с неистини

Слушам много внимателно събеседниците и политическите си опоненти, и това, което разбрах от Бонев е, че има големи амбиции да бъде политически анализатор и коментатор, вероятно в някой сутрешен блок

21-годишен проигра в казино служебни пари, звънна в полицията, че са откраднати

21-годишен мъж от русенското село Бъзън инсценира кражба. Той звъннал в РУ-Исперих вчера и казал, че в центъра на село Малко Йонково е строшено странично стъкло на товарен автомобил и от него са

>