1 милиард лева ще струва обновяването на градския транспорт в София до 2030 г.
Новите трамваи ще са 108, а 40 ще бъдат модернизирани. В програмата е записана и покупка на 75 тролейбуси, 50 електробуси и 230 автобуси, е разписано в спецална програма на Столична община
Столична община е готова с програма за обновяването на превозните средства и техниката за поддръжка на градския транспорт за близо 1 млрд. лв. до 2030 г. Това е разписано в доклад на кмета на София Васил Терзиев и общински съветници от различни групи.
Реализацията ще се прави на етапи през годините и ще се търси различен вид финансиране - собствени средства, заеми, различни европрограми. Новите трамваи ще са 108, а 40 ще бъдат модернизирани. В програмата е записана и покупката на 75 тролейбуси и 50 електробуси. Новите автобуси ще са 230. 70 от тях ще поемат линиите, които в момента се обслужват от "МТК Гроуп" ООД, което ще стане в средата на 2026 г.
Годишният пробег на столичния обществен транспорт надхвърля 65 млн. км. В момента София разполага с почти 300 трамвайни мотриси, 130 тролейбуса и 700 автобуса. "Голяма част от наличния подвижен състав е остарял, амортизиран и със значително по-ниски екологични норми от необходимите. Това влияе негативно както върху персонала, който ежедневно работи с остаряла и ненадеждна техника, така и на гражданите на София, които очакват транспортна услуга с високо качество и комфорт. Едно от необходимите условия за увеличаване на качеството на обществения транспорт в София е да се подобрят достъпността, удобството и комфорта в превозните средства. По този начин градският транспорт ще боде по-привлекателен и ще отговаря на съвременните тенденции и очаквания. Това би довело до намаляване на използването на лични автомобили, съответно на задръстванията, пътнотранспортните инциденти и
замърсяването на въздуха", пише в доклада.
Друга причина, която се посочва е, че
„Столичния автотранспорт" ще поеме допълнителна част от транспортната задача след изтичане на договора с частния оператор, а „Столичен електротранспорт" ще разширява трамвайната и тролейбусната мрежа.
В момента трамваите в столицата са 290, като средната възраст е 26 г. "Въпреки доставените 67 трамвая Pesa през последните 10 г., общото състояние на трамвайния парк е далеч от задоволително. Средна възраст остава висока, а по-голямата част от подвижния състав е морално и физически остарял, включително и заради отлагане на планови и капиталови ремонти на част от возилата поради недостиг на средства. Голяма част от трамваите са изцяло високоподови, което създава проблем с достъпността - не само за по-възрастните граждани, но и за майки с детски колички и трудноподвижни лица. Останалите трамвайни мотриси имат само една нископодова секция", пише още в доклада.
223 от 290-те трамвая нямат климатик. "Това създава огромен дискомфорт кaктo за пътниците, така и за водачите, кoито през летните месеци са принудени да работят дълги смени при изключително високи температури. Налице са и редица инциденти именно вследствие на тези условия на труд", отбелязват експертите.
Поради факта, че значителна част от трамвайния парк е на възраст около и над 30 г., техническото обслужване и експлоатация срещат сериозни затруднения. Някои не са в движение поради чести повреди и липса на резервни части. Заради затрудненото техническо обслужване и състоянието на инфраструктурата, този вuд трамваи са шумни, което създава дискомфорт не само за пътниците, но и за всички граждани, чиито жилища се намират в близост до трамвайните линии.
По бъдещото скоростното трамвайно трасе по третия градски ринг се очаква да пътуват около 65 000 пътници дневно. За целта е необходимо обезпечаването му с нов подвижен състав. Две от най-натоварените трамвайни линии - 20 и 22 нямат нито един климатизиран и нископодов трамвай, защото няма налични модерни трамваи за междурелсие 1435 мм.
От актуални подвижен състав има потенциал със сравнително малко средства да бъде направен капитален ремонт и модернизация трамвайни мотриси модел Tatra T6A2 B, Tatra T6A2 SF u Tatra T6B5. Това ще включа нова електроника и добавяне на нископодова част, което да увеличи експлоатационния им живота с поне десет години.
В момента тролейбусите в София са 124, а средната възраст е 13 години. Въпреки че общото състояние на тролейбусния парк е сравнително добро (почти всички тролейбуси са нископодови и климатизирани), плановете за бъдещо развитие на мрежата изискват увеличаване на превозните средства. Някои от натоварените автобусни линии се движат под тролейбусна контактна мрежа в голяма част от маршрута си, кoeтo е предпоставка те да бъдат обслужвани от тролейбуси с акумулатор или агрегат - т.нар. дуални тролейбуси, пише още в доклада.
Средната възраст на автобусния парк пък е 11 години. "Въпреки че средната възраст на автобусите е по-ниска спрямо тази на трамваите и тролейбусите, е важно да се отбележи, че жизненият цикъл на автобусите е осезаемо по-кратък, а значителна част от подвижния състав е крайно амортизиран и предстои скоро да боде отчислен", пише още в доклада. Голяма част ca без климатик, а има и такива, които замърсяват въздуха и са шумни.
В програмата се предвижда и реконструкция и модернизация на инфраструктурата и сградния фонд.
Ще се модернизират 5 токоизправителни станции (ТИС) и сградите им. Ще има и нова зарядна инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства, използваща рекуперирана електрическа енергия. Предвижда се и монтаж на 12 акумулиращи устройства на базата на суперкондензатори за усвояване на рекуперираната електроенергия от трамваите и тролейбусите. Едновременно с тях ще бъдат изградени 13 зарядни станции за бърз заряд. Според прогнозите на „Столичен електротранспорт" подобна инфраструктура би понижила консумацията на тягова електроенергия с 10%, което ще доведе и до спад на разходите за електроенергия.
Предвижда се и доставка на специализирани автомобили и техника, необходими за ремонт и поддържане на контактно-кабелната мрежа (ККМ) и релсовия път.