400 млн. лева са инвестирани в научни лаборатории и изследвания у нас

06.06.2024 11:40
Близо 400 млн. лева са инвестирани в научна инфраструктура в България, каза заместник-министърът на образованието Наталия Митева. СНИМКА: МОН

Близо 400 млн. лева са инвестирани в научна инфраструктура в България със средства по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и национално съфинансиране. Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева при представяне на създадените по програмата 16 центъра за върхови постижения и компетентности, съобщават от Министерството на образованието и науката (МОН).

Центровете са в различни райони на страната. В тях са изградени стотици лаборатории, за които e закупено съвременно оборудване. В центровете се провеждат научни изследвания в различни области – мехатроника и чисти технологии, информатика и ИКТ, нови технологии в креативни и рекреативни индустрии и индустрии за здравословен живот и биотехнологии. Целта е да работят съвместно с бизнеса и общините, като по този начин допринасят за развитието на индустрията и обществения живот.

"Заедно с изграждането на изследователската инфраструктура и закупуването на най-модерно оборудване за научните лаборатории, с програмата са подкрепени и най-важните участници в научно-изследователския процес – самите учени", отбеляза зам.-министър Митева. Tя изтъкна, че особено внимание е насочено към назначаването и подкрепата на млади учени.

В центровете са назначени 646 нови изследователи. Учените в новоизградените центрове вече имат близо 2500 публикации, 50 от които са в първите 10% на най-цитираните от съответната научна област. Те са създали и 80 патента, както и 53 полезни модела, отбелязват от образователното ведомство.

"Най-важното е, че днес празнуваме не само завършването на модерната инфраструктура, но и началото на нов етап в развитието на българската наука– запълването на всички тези центрове с още повече смисъл и съдържание", изтъкна Наталия Митева. Тя посочи, че в следващите години предстоят още важни инвестиции в българското образование и наука по Плана за възстановяване и устойчивост и по Оперативна програма "Образование", с които се надгражда създаденото досега.

В рамките на представянето тя се запозна с работата на част от новоизградените лаборатории в кампус "Лозенец". В тях се предлагат различни иновативни решения – сензори за качеството на въздуха в градовете и в затворените пространства; система, която засича дезинформация и фалшиви новини; т.нар. градове на бъдещето, които предлагат различни архитектурни и градоустройствени решения.

В събитието участваха и заместник-министърът на иновациите и растежа проф. Георги Ангелов; ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България Йорданка Чобанова; ръководителят на отдел "България, Хърватия и Словения" в Генерална дирекция "Регионална и градска политика" на Европейската комисия Агнес Монфре; директорът на Изпълнителна агенция "Програма за образование" проф. Георги Вайсилов; заместник-ректорът на Софийския университет проф. Тони Спасов, както и представители на научната общност и висшите училища, допълват от МОН.

Други от Просветни

Великотърновския университет с втора Зимна школа по калиграфия за иконописци

За втора година Православният богословски факултет на Великотърновския университет организира Школа по калиграфия за иконописци. Проявата е част от Евтимиевите дни

Николай Вълканов: Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути!

Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути. Това каза зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов, в чиято сграда NV Tower в София бе деветата церемония и "24

Оценка за дисциплината? От “връщате ни в комунизма” до “и в Италия е така”

Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”

Академичните оскари усмихнаха еврокомисар, вице, министри, ректори и студенти (Галерия)

Българските университети са лидер на Балканите по чуждестранни студенти. За да продължим да развиваме висшето образование министерството ще направи нова програма за привличане на студенти от трети

Министър Вълчев свика съвещание на регионалните управления на образованието

Елиминиране на формализма, намаляване на административната тежест и промяната от заучаване към функционалност на знанията на учениците. Това са част от приоритетите

>