Ще ограничат ли скоростта по магистралите в Германия?

30.04.2024 23:38
Ограничения по магистралите в Германия обикновено няма - само ако са обозначени с табели СНИМКА: Picture-alliance/dpa/S. Stein

Всеки втори германец иска ограничаване на скоростта по магистралите. Част от политиците също. Какви ще са плюсовете и минусите, ако скоростта се свие до 100 км/ч?

За разлика от повечето страни в света, в германския Закон за движение по пътищата не е записана максимално разрешена скорост по магистралите, което означава, че не е забранено да се кара по-бързо. Ограничения има само на отделни пътни участъци. За 70% от всички германски аутобани важи препоръчителната скорост от 130 км/ч, която шофьорите могат да спазват доброволно.

Аргументите “за” ограничаване на скоростта са, че колкото по-бавно се движи един автомобил, толкова по-малко гориво изразходва, а следователно отделя и по-малко вредни емисии. Германското екоминистерство е изчислило, че максимална скорост от 120 км/ч би намалила емисиите на въглероден двуокис (CO2) с 4,5 млн. т годишно. А това в сравнение с 2018 г. би съкратило вредните емисии с 2,9%.

Ако пък приемем, че мярката свали шофьорите от автомобилите им и ги качи на влакове или ги принуди да съкратят маршрутите си, или те изобщо се откажат от придвижването с кола, вредните емисии ще намалеят с 6,7 млн. т, или с 4,2% годишно. Падне ли скоростта на 80 км/ч, спестени ще са 8 млн. т CO2.

До 100 км/ч по магистралите може да намали със 70% катастрофите, защото автомобилите, които се движат по-бавно, имат по-къс спирачен път. Освен това шофирането със 100 км/ч е почти 2 пъти по-безшумно от това със 130 км/ч. Плюс е, че и задръстванията ще намалеят.

Според проучване на застрахователната компания Allianz, мъжете шофьори, пътуващите над 50 000 км годишно и водачите под 24 г. са против мярката, защото се опасяват, че пътуванията ще отнемат повече време. Според проучване обаче 77% от немските шофьорите карат с под 130 км/ч.

Пак проучване показва, че тежките катастрофи по германските магистрали не са повече в сравнение със страни с ограничения на скоростта. Например броят на ПТП-тата със смъртен изход на километър магистрала през 2020 г. е по-голям във Франция, Италия, Литва, Чешката република, Унгария и САЩ, а в Германия загиналите по пътищата са били повече само в абсолютни цифри - 317 души.

Застъпниците на ограничението искат скоростта по градските пътища да падне от сегашните 100 км/ч на 80 км/ч, което би подобрило значително безопасността.

Противниците не са убедени, че такова ограничение ще постигне нещо съществено в битката с климатичните промени, но затова пък са сигурни, че ще ограничи сериозно правата на гражданите.

От “Дойче веле”

Други от Анализи

Земята все пак е плоска? Какво постигнаха десните популисти

Демокрациите са под натиск – в Европа и навсякъде. Отвън ги притискат авторитарните режими, най-вече чрез автократите в Пекин и Москва. А отвътре десните популисти подкопават либерализма и свободата

Коментар на седмицата №1: Манол Пейков в потрес, сметката му за 3-седмичен престой на паркинг на летището е 1380 лв.

Публикуваме отново най-четените коментари през изминаващата седмица. Този е номер 1 с близо 420 088 прочитания. Манол Пейков плати 1380 лв. за триседмичния престой на автомобила му на паркинг на

Коментар на седмицата №2: Тръмп пак срита европейския задник

Публикуваме отново най-четените коментари през изминаващата седмица. Този е номер 2 с близо 45 752 прочитания. Той може да придърпа Гренландия без много шум. Защо му трябва да бие тъпана

Коментар на седмицата №3: Пазете детето! Бащата наранен, майката..., а то кърви най-много, кой закон ще го излекува?

Публикуваме отново най-четените коментари през изминаващата седмица. Този е номер 3 с близо 28 108 прочитания. Разсъждавам като жена, от 17 г. щастливо разведена с мъж

Как Тръмп смята да сложи край на войната в Украйна?

На 20 януари встъпва в длъжност новият президент на САЩ Доналд Тръмп. Ще успее ли да изпълни предизборното си обещание и да сложи край на войната срещу Украйна

>