IAB България: Промените за хазарта ще се отразят негативно върху българските дигитални медии

29.04.2024 19:03

Позиция на IAB България относно промените в Закона за хазарта, които предвиждат забрана на рекламата на хазарт във всички медии, включително и в интернет

 Като най-голямото глобално сдружение на медии, медия и рекламни агенции, технологични компании и рекламодатели в дигиталния бизнес, IAB България изразява своето сериозно безпокойство от приемането на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта, в частта относно забраната за реклама на хазартни игри в електронни медии, включително електронни сайтове. Недоумение буди фактът, че текстовете са гласувани без обществено обсъждане и в необикновено спешен порядък. За съжаление вярваме, че те ще се отразят негативно върху българските дигитални медии, голяма част от които са и наши членове.

Представяме нашите аргументи, които подкрепят позицията ни, че промените са недомислени, не целят и нямат потенциала да защитят аудиторията от рисковете от хазартна зависимост и няма да подобрят обществената среда, а напротив – крият повече рискове, отколкото ползи:

1. Най-големите медии в България разчитат на средствата от реклама от хазарта и ако забраната влезе в сила веднага, това ще обърка бюджетите на телевизии и издатели в България. Това със сигурност ще наруши планираните бюджети на телевизии и издатели в България.

2. Изключително притеснително е, че хазартът е разпространен сред младежи през мобилни устройства. Те обаче не гледат нито телевизия, нито слушат радио. Аудиториите на медиите у нас в най-добрия случай са 25 - 54 г. Нашата прогноза е, че тези бюджети ще се прелеят към инфлуенсъри в социалните платформи. Тоест ефектът ще е обратен - допуска се пълно облъчване на младите хора.

3. Рекламата не е само клип по телевизията или банер в сайт. По неизвестни причини вносителите на закона оставят на разположение на хазартната индустрия цялата външна реклама. Това означава, че всеки билборд и стълб могат да бъдат реклама на хазарт. Тоест в медиите няма да има реклама на хазарт, но тя ще присъства неограничено в социалните мрежи и публичното пространство.

4. Поправките в закона забраняват рекламата по фасади, но я оставят вътре в спортните зали, където тренират деца и подрастващи.

5. Отново се оставя нерешен проблемът, че сайтове за онлайн залагания не спазват правилата за добри практики - позволява се непълнолетни да заобикалят рестрикциите за възраст и на хора да не декларират произход на доход.

Смятаме, че ефектът от приемането на таза забрана ще доведе единствено до бюджетни проблеми за дигиталните медии, а рекламата на хазарта ще продължи да ни облъчва.

Призоваваме народните представители да организират дискусия с всички заинтересовани страни, вкл. IAB България, за да обсъдим най-добрия и ефективен начин за регулиране на рекламата на хазарт и ограничаване на нейните негативни ефекти. Отново подчертаваме, че с пълната забрана на рекламата в печатни и електронни медии няма да бъдат постигнати тези важни за обществото задачи, а единствено ще стимулират други канали за реклама.

Всеки бизнес разчита на прозрачно и предвидимо законодателство и ролята на държавата е да осигури такова. Извършването на законови промени със съществен икономически ефект върху медиите в предизборна ситуация е недопустимо от наша гледна точка и се надяваме на бърз и адекватен отговор от българският Парламент.

 

За Interactive Advertising Bureau Bulgaria (IAB Bulgaria)

IAB е най-голямото глобално сдружение на медии, агенции, рекламодатели и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес. Локални IAB организации има в 46 държави на 6 континента. Компании от целия свят участват в разработването и прилагането на стандарти в онлайн бизнеса и работят за развиването на дигиталната индустрия, сигурността на личните данни и електронните политики, като същевременно консултират и помагат за това и на институции като Съвета на ЕС и сената в САЩ. Сред членовете на глобалната IAB организация са Google, Facebook, Disney, Fox Networks, LinkedIn, AT&Т и др. Interactive Advertising Bureau Bulgaria (IAB Bulgaria) е лицензиран представител на IAB за България от 2009-та година.

Други от От страната и света

Инж. Илиян Терзиев: Цените на имотите ще растат

Цените на имотите и очакванията на строителния бранш след гласуването на редовно правителство представи председателят на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев. „Имотите няма да поевтинеят

Кола се вряза в протестиращи студенти в Белград, момиче е тежко ранено

Студентка от Юридическия факултет към Белградския университет бе тежко ранена днес, след като автомобил се вряза в протестиращи студенти в Белград, съобщи сръбската национална телевизия РТС

Теменужка Петкова: Ще положим всички усилия България да има отново стабилни публични финанси

Ще положим всички усилия България да има отново стабилни публични финанси, заяви министърът на финансите Теменужка Петкова при встъпването си в длъжност днес, съобщават от Министерството на финансите

Павлина Панова: КС няма да решава други дела преди да се произнесем по изборния процес

Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела. Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като уточни

Две изложби представят в Русе творби на модерното и съвременно европейско изкуство

Румънският куратор Дан Тудор Труйка представи тази вечер в Художествената галерия в Русе две изложби - Седмото издание на Международно биенале „Данубиан" и самостоятелната изложба на Владимир Паун

>