Учениците у нас по-щастливи от средното в 21 страни, но заради бедност по-малко искат висше и кариера

26.04.2024 22:00 Ярослава Прохазкова
Социалните и емоционалните умения ни помагат да бъдем хора. Взаимната подкрепа ни помага да ограничим агресора. Това е в основата на устойчивостта на украинците. С тези думи в специално видео се обърна към участниците във форума съпругата на президента на Украйна Олена Зеленска. Представи я Андреас Шлайхер, директор “Образование и наука” на ОИСР. СНИМКИ: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
Илияна Йотова
Димитър Цоцорков

43% от българските 15-годишни ученици са удовлетворени от живота си. Бедността обаче най-много влияе върху социално-емоционалните им умения. Намалява амбицията им за висше и успешна кариера.

Това показва единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици. Изследването обхваща 21 държави от четири континента, а фондация “Лъчезар Цоцорков” обезпечава включването на България в него. У нас изследването е проведено за 3 г. сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна.

България се движи с тренда на другите държави,

но има области, на които трябва да се обърне внимание, каза Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация “Лъчезар Цоцорков”, която представи резултатите на българчетата.

В България 65% от учениците са закъснявали за училище поне веднъж за двете седмици преди оценяването. Това е много над средното ниво за другите държави - 48%. 45% от българчетата пропускат учебно занимание в сравнение с 29% при другите.

Средно за България процентът на учениците, които изразяват тревожност, свързана с тестове или училищни задачи и домашна работа, е между 5 и 10% по-нисък от останалите държави. Причината обаче е по-ниската ангажираност.

Едва 71% планират да завършат висше при средно 84%. Като мениджъри се виждат 45% при средно 57%.

40% от учениците у нас признават, че са пушили или пили

алкохол поне веднъж в живота си, което е над средната стойност за всички места (17%). 47% пък не закусват през повечето дни, като средната стойност е 37%. Сред обнадеждаващите данни обаче е, че 34% твърдят, че всеки ден имат поне 20 минути физическа активност, което е над средното - 27%.

“Резултатите от проучването са доста тревожещи. Оказва се, че 15-годишните са по-малко любопитни, по-малко творчески настроени от 10-годишните. А смисълът на училището е да добавя умения. Оказва се, че децата губят от уменията”, коментира Андреас Шлайхер, директор “Образование и наука” на ОИСР.

“Социално-емоционалното обучение е много важно за децата особено когато са подложени на жестоко противопоставяне - бедност, социална маргинализация, насилие”, каза вицепрезидентът Илияна Йотова.

“Има политики, практики, които се надявам да се прилагат в класните стаи с учениците. Ще осигурим важни аргументи, с които да се ползват правителствата, академичната общност, за да имаме стратегия за устойчиво развитие. Промените са необходими, за да може да създадем едни по-добри общества, а също така и образователната система да бъде по-добра”, каза Димитър Цоцорков, член на УС на фондация “Лъчезар Цоцорков”.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>