Възможен ли е моделът Airbus за електрическите коли в Европа

16.04.2024 19:57 Георги Луканов
Идеята е електрически коли като това Renault 5 да споделят общи платформи с останалите европейски производители. Снимки: производителите
Преди 15 години Citroen C1 имаше двама близнаци - Toyota Aygo и Peugeot 107.
Лука де Мео

Renault призова за обединение между водещите компании на Стария континент

На салона в Женева Renault лансира идеята да се приложи автомобилен вариант като при самолетите Airbus, за да могат европейските производители да контролират суровините и производството на електрическите коли, както и да ги направят по-евтини. За да постигне това, Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault, предлага обединение на производителите в стил Airbus, което да споделя разходите си.

Гениална ли е идеята? Какво ще стане, ако преходът към електрически автомобили мине през асоциация като Airbus, консорциума, който, както знаем, обединява десетки европейски компании и се е утвърдил като гигант в самолетостроенето, какъвто е американският Boeing?

“Трябва да сме креативни, за да намерим решение”, казва Де Мео, позовавайки се на прекомерните разходи за разработка, както и на производствените процеси на електрически автомобили.

“Целта е, както знаем,

да се разработят повече евтини електрически автомобили

и масово да се продават тези продукти. Но в момента е много трудно, защото западните производители нямат достъп до ресурси, а работейки всеки сам в собствения си ъгъл, се губи ценно време”, добавя италианецът, който е и президент на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

За Лука де Мео предизвикателството би било

да се създаде стойностна верига в Европа, която да включва батерии, електрически двигатели и  електроника

Точно това направи Китай с големи държавни субсидии. И това проработи, защото многолюдната азиатска страна вече превъзхожда всички производители по този показател.  

“Целта е да закупим всичко в Европа на конкурентна цена”, обяснява изпълнителният директор на Renault.

Европа имаше споделена градска кола преди 15 години от Toyota, Peugeot и Citroen (Aygo, 107 и C1), или общата платформа “Тип 4” през 80-те години на миналия век, която обслужваше Alfa Romeo, Fiat, Lancia и Saab, но те бяха за коли с двигатели с вътрешно горене.

Силният човек в Renault иска не само производителите на автомобили да се обединят, но и европейските държави също да вземат активно участие във финансирането на този преход. Италианският мениджър припомни, че най-големите акционери на Airbus са не кой да е, а френското, германското и испанското правителство.

Наскоро босът на най-голямата група Stellantis Карлос Тавареш също прокара идеята за мегасливане в автомобилния сектор като единствения възможен път за консолидиране на дейностите на производителите.

Слуховете споменаха Renault като първи вариант за обединение. Това обаче беше отречено и някои източници вместо това

съобщават за преговори между френската марка и германския гигант Volkswagen

за изграждането на евтина електрическа кола, базирана на бъдещото Twingo и новото Renault 5 E-Tech. Това е много правдоподобно, защото групата VW е установила партньорства с китайски производители и също обмисля този модел с Hyundai. Ако Renault произведе малка кола с VW, тя също ще трябва да използва “по-евтини литиево-железни фосфатни (LFP) батерии”, казва Лука де Мео.

Италианецът също така поиска от Европа да облекчи правилата и да разреши много малки автомобили (като японските kei модели) в градските райони и следователно - в зоните с ниски емисии. За него

намаляването на данъците върху тези превозни  средства изглежда по-обещаващо

от бонусите при покупка.

Renault не е най-малко напредналият производител по въпроса за евтините електрически автомобили, тъй като заедно с пристигането на новия R5 марката възнамерява да пусне ново Twingo , чиято цена трябва да бъде под 20 000 евро. Но времето изтича, защото, както посочи изпълнителният директор на Renault, “бързината е важна срещу китайците. Живеем в несигурен свят. В миналото с колите с вътрешно горене можеше да се предвиди какво ще се случи. Днес вече наистина не е така...”

Други от От страната и света

Учат третокласници в Бургас как се ползват белезници, жилетки и палки и как се свалят отпечатъци

Националната програма "Детско полицейско управление" е по инициатива на МВР 16 училища в Бургас си имат детски полицейски управления, в които третокласници усвояват важни житейски уроци

На червен сигнал май товарен влак на БДЖ удари частен - уволнения и поискани оставки след 2-ма мъртви и 6 ранени (Обзор)

От МВР допускат грешка на служител на държавната железница Премиерът Главчев отстрани зам.-министър по предложение на транспортния министър Стоянова, която настоя шефовете на НКЖИ и на "БДЖ - Товарни

Външно: Приветстваме новините за споразумението между Израел и "Хамас"

България приветства новините относно споразумението за прекратяване на огъня и освобождаване на заложници, приветствайки неуморните усилия на Египет, Катар и Съединените щати

Кабинетът разписан за пълен мандат, до края на тази година сменя всички регулатори (Обзор)

С обещание за дружба с президента Не е максимално желаното, но е политически възможното, обяви Росен Желязков Доган подписа само приложение, че осигурява парламентарна подкрепа 105-ото правителство

Сарафов и.ф. главен прокурор до юли, но този ВСС няма да избира тримата големи (Обзор)

Не мина идеята да се забрани на изпълняващия функциите да се кандидатира за титуляр на поста, т.е. при нов ВСС и Борислав Сарафов (ако още е и.ф.) може да се кандидатира за обвинител №1 Подписът на

>