Поляци и чехи искат да доставят 35-те електрически мотриси, разликата в цените им е 204 млн. лв.

13.04.2024 08:00 Марияна Бойкова
Електромотриса, произведена от полската компания PESA. СНИМКА: САЙТ НА КОМПАНИЯТА

И двете оферти са под прогнозната стойност,
която е 1,1 млрд. лв.

Поляци и чехи искат да изработят и да доставят 35-те електрически мотриси за нуждите на БДЖ, както и да ги поддържат 15 години и да обучат персонал за обслужването им. Това става ясно след отваряне на офертите им в петък. Крайният срок за подаването им беше в четвъртък.

Полската оферта е на “Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч” АД (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA). Предлаганата цена за една мотриса е 23,5 млн. лв., а общо за 35-те без ДДС е 822,50 млн. лв.

С данъка

се получават 987 млн. лв.

Другата оферта е на чешки консорциум между “Шкода Транспортейшън” и “Шкода Вагонка”. Единичната цена на мотриса, която те оферират, е 17,652 млн. лв., а общата за 35-те е 617,82 млн. лв. Чехите не са записали цена с ДДС, тъй като според тях това не било приложимо съгласно директива на ЕС.

Прогнозната стойност на поръчката, която се финансира от плана за възстановяване и устойчивост, е 1,1 млрд. лв.

Вижда се, че и двете оферти са под прогнозната стойност, а разликата между предложенията на поляци и чехи е над 204 млн. лв.

Процедурата за 35-те електромотриси първоначално бе обявена на 4 септември 2023 г., но

бе спряна от КЗК

след жалба от “Шкода”. Тогава министърът на транспорта Георги Гвоздейков заяви, че ведомството му няма да обжалва, а ще я обяви наново с преработени условия. Неофициално той коментира, че млади и амбициозни хора в комисията за оценка на офертите

са се престарали

с изискванията

И добави, че ще се заложи на базовите изисквания на ЕС.

Така бяха направени промени в техническата спецификация. Намалени са например местата за пренос на велосипеди от 10 на 4, а за инвалидни и детски колички - от 4 на 2. Въведени са базовите европейски норми за тези мотриси, които не изискват пренастройване на производствените линии на производителите.

Дали и тази поръчка ще забие в обжалвания след класацията предстои да се види. Но заради стопяването на сроковете, в които да бъдат усвоени парите по плана - края на 2026 г.,

доставката на мотрисите беше

намалена от 33 на 28 месеца

По плана за възстановяване и устойчивост има и други доставки на влакове, които са вече в ход. На 4 април министърът на транспорта подписа избора на “Щадлер Полска” със седалище в град Шедълце за производител и доставчик на 7 двуетажни мотриси. Ценовото предложение на полското поделение на германската “Щадлер” е за 300,5 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 410,52 млн. Това означава, че от тази поръчка България спестява 100 млн. лева.

Седемте двуетажни композиции трябва да са с капацитет от минимум 300 седящи места, а поддръжката им да е за срок от 15 години. Предвижда се и обучение на персонал.

Други от От страната и света

Атанас Атанасов: Борисов събра разделеното ДПС с тази коалиция

Борисов, създавайки тази коалиция, на практика събра разделеното ДПС - "Новото начало" гласува против правителството, но има министри, а АПС гласува за правителството, но няма министри

Транспортират болни деца от Перник до София заради временен недостиг на лекари

Болни деца от Перник, които се нуждаят от хоспитализация или от спешна консултация с цел додиагностициране, ще бъдат транспортирани с линейки до най-близките здравни заведения в София, разпореди РЗИ

"Гартнър": Автомобилни заводи в Европа и Северна Америка са застрашени от затваряне през 2025 г.

Няколко европейски и северноамерикански автомобилни завода са изложени на риск да преустановят дейност или да бъдат продадени през 2025 година, след като автомобилните компании изпитват трудности от

Хванаха пиян румънски шофьор и крадци при спецакция край Добрич

Пиян румънски шофьор, дрога и крадци от домове за задържани в Добричко, съобщават от Областната дирекция на МВР. Съгласно заповед на главния секретар на МВР на територията на Областната дирекция на

Пуснаха за домашно лечение двама от пострадалите при влаковата катастрофа край София

За домашно лечение са освободени от УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ двама мъже, пострадали при катастрофата между два влака край София, съобщиха от лечебното заведение. Мъжете са на 43 години и 44 години

>