Как идва на власт Хитлер ли? Когато в криза режат разходи и вдигат данъци

01.04.2024 08:06 Д-р Любослав Костов, главен икономист на КНСБ
Адолф Хитлер

1% политика на затегнат колан води 4-5% ръст на крайнодесните

Обикновено икономическите шокове влияят върху политическата подкрепа за популизма по целия свят. След като станахме свидетели как крайнодесните промениха вътрешнополитическата картина в националните парламенти на Италия, Швеция, Нидерландия, Финландия, Германия и Франция, няма как да не си зададем някои въпроси.

В момента подкрепата за крайната десница е на рекордно ниво. Последния път, когато вотът за тази част от политическия спектър е бил толкова висок, е 20-те и 30-те години на XX в. Затова да направим паралел между тогава и сега.

Разбира се, най-показателният пример от тази епоха е Германия, по-известна между двете световни войни под наименованието Ваймарска република. През 1928 г. нацистката партия във Ваймарска Германия печели на парламентарните избори малко над 2,6% от гласовете. До средата на 1933 г. обаче тя получава 44% от тях, превръщайки се в най-голямата политическа партия в Райхстага.

Как толкова бързо стана това изместване към крайнодясното? Разбира се, налице са две сериозни икономически предпоставки - висока безработица, свързана с Голямата депресия, и проблеми, свързани с Версайския договор и ограниченията, които налага той в икономически план. Обикновено историците обясняват възхода на нацистите през 20-те и 30-те години на XX век именно с тези две събития.

Но само те ли са причината? Нима Австро-Унгария, Османската империя и България не са страни, загубили Първата световна война и за тях не е имало също толкова непосилни договори? (напр. Ньойския договор за България и последвалата национална катастрофа). Нима Великата депресия не е причинила висока безработица не само в Германия, но и по цял свят? Защо тогава нацизмът се възражда в Германия, а не и в друга държава със сходна съдба?

В периода 1930-1932 г. Германия е управлявана от кабинет, начело с Хайнрих Брюнинг, който прилага рестриктивни фискални политики, за да балансира финансите и страната да излезе от кризата. Прави го основно чрез укази, без санкцията на Райхстага, тъй като Ваймарската конституция е позволявала такъв тип разделение на властите. Мерките включват съкращение на правителствените разходи и увеличение на почти всички данъци – преки и косвени. Идеята на Брюнинг е била чрез рестриктивна политика да спечели международна симпатия и да сложи край на жестоките репарации в размер на 132 млрд. златни марки, наложени на Германия по силата на Версайския договор.

Кризата обаче връхлита. БВП бележи 40-процентен спад за 2 години, а правителствените разходи са намалени с 30%. Джон Мейнард Кейнс се среща с Хайнрих Брюнинг през 1932 г. и го предупреждава, че мултипликаторите на фискалната политика – през данъците и правителствените разходи – в немската икономика са значителни и е налице опасност провежданата икономическа политика да катализира кризата, вместо да я реши.

Стандартната икономическа логика предполага, че в условията на икономически спад и криза правителството трябва да харчи повече, да облекчава данъчната тежест и да участва по-ефективно в стопанските процеси, за да помогне на частния сектор да си стъпи на краката. И обратното, когато икономиката е в голям възход, да се отдръпва малко, трупайки излишъци от средства. Хайнрих Брюнинг прави точно обратното. Сгрешена е и фискалната, и монетарната политика.

И така безработните от 1,4 млн. души през 1928 г. достигат до 5,6 млн. през 1932 г., а безработицата нараства от 4,3% до 17,4%. Как да няма електорална радикализация, когато на този фон Брюнинг провежда политика на строги икономии?

От архивните документи на нацистите и тяхната пропаганда ясно се вижда, че през 1930 г. все повече започват да се позовават на политиката на строгите икономии и да атакуват Брюнинг, отколкото да говорят за Версайския договор или Великата депресия. Променената им политическа риторика води и до промяна в електоралната подкрепа за тях през този период. В икономическата литература намираме сведения, откриващи статистически значима връзка между политиката на бюджетни рестрикции и нарастването на подкрепата за НСГРП. Електоратът се радикализира и поляризира, защото не просто е изоставен, а са му наложени допълнителни тежести, когато има най-силна нужда от своето правителство.

Историческите записи ясно показват, че Хитлер е гледал на строгите икономии като на трамплин към властта. 20 дни след като Брюнинг издава своя четвърти и последен извънреден указ, Хитлер пише следното: “Въпреки че това не беше първоначалното ни намерение, този указ ще помогне на партията ми да победи и ще сложи край на илюзиите на настоящата система”.

Тогава той започва да говори за по-ниски данъци и строителство на магистрали, което тогавашното население тълкувало като спиране на политиката на “строги икономии”.

Групите с най-нисък статус в обществото и безработните се обръщат към комунистите. Не че Хитлер не е опитвал да ги привлече, но без успех.

Ключът е у онези, които стоят по-горе в икономическата йерархия и които традиционно могат да загубят повече от повишаването на данъците и съкращаването на разходите. И точно те подкрепят националсоциализма в този момент. Мнозинството от тях са добре образована средна класа с професии и знания в различни области.

Съгласно чл. 48 от Ваймарската конституция Брюнинг практически сам управлява страната с извънредни постановления. Мерките за икономии започват през пролетта на 1930 г. с политика на

затягане на кредитирането

и отмяна на увеличенията на заплатите на държавните служители, съкращения на държавните разходи и осигурителните обезщетения за безработица и редица увеличения на данъците. Брюнинг даже рязко намалява и нивото на фискална децентрализация, като сваля с около 25% трансферите към местните региони от централния бюджет и в същото време централизира приходите от редица местни данъци и такси, постъпвали преди това в местните органи на управление.

Иконометрията показва, че всяко увеличение с 1% на нивото на рестриктивна политика от правителството в периода 1930–1932 г. се свързва с увеличение от 2 до 5% в електоралната подкрепа за нацистите.

Всъщност при равни други условия аритметиката показва, че нацистите никога не биха постигнали пълно мнозинство, ако не беше политиката на намалени разходи и повишени данъци в условията на криза. Независимо от цялата им пропаганда и идеология.

Обяснението има строго икономически характер. Статистическото моделиране показва, че НСГРП би постигнала с 11% по-нисък резултат през 1933 г., ако нямаше такава икономическа политика от страна на кабинета “Брюнинг”.

Направим ли паралел с днешния крайнодесен популизъм в Европа, ще намерим много допирателни. Строгата фискална консолидация през последното десетилетие доведе до повишена подкрепа за крайнодесни формации.

Самият Брекзит се случи поради две основни икономически причини – 1) проблемите с имиграцията и 2) фискалните правила на ЕК върху Великобритания. Друг паралел може да се направи между Голямата депресия и световната финансова и икономическа криза, и двете свързани с финансовите пазари в САЩ, които се сринаха. И не на последно място, проблемът с високия външен дълг стои на дневен ред по същия начин, както тогава.

Конкретният извод изглежда ясен:

недалновидното управление

на Брюнинг е основната причина нацистите да получат абсолютно мнозинство. По-важният извод е друг - дори да няма изгледи крайнодясно управление да дойде на власт, строгата икономическа политика рано или късно води до отхвърляне на установените политически партии, а оттам следва и драматична промяна на политическия ред.

Дълбочината на пандемията от COVID-19 и последвалите икономически шокове създадоха големи маси от работници в затруднение заради намаляване на доходите и потреблението им. Затова правителствата трябваше да се преборят с тези тенденции чрез компенсация с по-високи публични разходи. Но за разлика от предишни кризи

сега фискалната позиция на държавите в Европа

е по-неблагоприятна Правителствата намаляват разходите си точно тогава, когато избирателите се нуждаят от тях най-много заради високите нива на държавен дълг. В резултат избирателите се чувстват изоставени от доминиращите досега партии и търсят подкрепа за проблемите си другаде.

Примерът с Ваймарска Германия е подходящ. Формулировките на Ваймарската конституция галят слуха на всеки демократично мислещ човек. Народът е обявен за суверен: “Политическата власт произтича от народа.” Мъжете и жените получават право на глас на 20 г. “Всички германци са равни пред закона... Личната свобода е неприкосновена… Всеки германец има правото да изразява мнението си свободно… Всички германци имат правото да сформират сдружения или общества… Всички жители на Райха се радват на пълна свобода на съвестта и вероизповеданието…”. Всъщност нито един човек на света не би могъл да бъде по-свободен от германеца и нито едно правителство – по-демократично и либерално от неговото. Поне на хартия.

Третият райх не дължи нищо нито на военните успехи, нито на външното влияние. Той е създаден в мирно време и по мирен път от самите германци. Те сами си налагат нацистката тирания. Това е доказателство, че грешките в икономическата политика обикновено не водят само до проблеми за икономиката, но и за демокрацията. Налагането на твърде много строги икономии може да отприщи поредица от политически процеси с непредвидими и потенциално трагични резултати.

Други от От страната и света

Андрей Зографски: Нощният транспорт е ключова услуга за свързана, сигурна, евтина и достъпна София

Нощният градски транспорт е ключова услуга за свързана, сигурна, евтина и достъпна нощна София. Тя не генерира, а решава проблеми. Това каза общинският съветник от ПП-ДБ-СС Андрей Зографски

Обвиниха за закана с убийство и телесни повреди сводниците, стреляли по мъж след скандал

С обвинения за телесни повреди и закана с убийство се сбодиха двамата сводници, които във вторник простреляха мъж след скандал. Той не платил първоначално уговорената сума на компаньонка

Пеевски видя края на Прехода и се закани скоро да управлява

Днес е краят на прехода. Когато БСП работи със СДС и ГЕРБ - с деребеите, преходът свършва, идва новото начало и аз, като лидер на "Новото начало", съвсем скоро ще дойда да управлявам"

Радев пожела на кабинета да отстоява независимостта си от олигарсите

Да работят за националния интерес и да отстояват своята независимост от политически и олигархични кръгове с отявлен интерес към власт, съдебна власт и обществени поръчки

Слави Трифонов: Трябваше компромис, за да не убием бъдещето на децата си

По принцип, мразя да повтарям, обаче ситуацията налага да кажа още веднъж, че преди последните избори, аз ясно казах, че ще направя всичко възможно, ако зависи от мен, да има правителство

>