Как да плените шефа и колегите за 5 минути с ефекта на ореола

20.03.2024 05:30 Димитрана Александрова

Като внимавате да не предизвикате у тях ефекта на рогата

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

На бюрото ви е хаос - купчини папки, книжа и тефтери, търкалящи се химикалки и кламери, мръсна чаши от кафе, празни бутилки от вода и още, и още. Смятате, че си е ваша работа подредено или разхвърляно е. На това бюро си работите вие и си се оправяте отлично в хаоса.

Голяма грешка - заради тази уж дреболия, която привидно няма нищо общо с качеството на работата ви, е напълно възможно шефът да ви смята за служител, на когото не може да има пълно доверие. Разхвърляното ви бюро задейства у него т.нар. ефект на рогата. А за да плените началника, ви е нужно точно обратното - т.нар. ефект на ореола.

Психолозите обясняват същността на тези две явления с това, че

хората са предразположени да съдят за другите хора по една черта.

Марина изглежда спретната, подходящо облечена, сресана, пестеливо гримирана. Заради това впечатление шефът и колегите й автоматично приемат, че тя във всичко е подредена, съвестна, интелигентна. Говори уверено и компетентно, следователно си разбира от работата. Държи се възпитано, гледа в очите, значи е мила и честна. Това е ефектът на ореола.

Рада се облича небрежно, не говори твърде гладко, на въпроси отвръща малко дръпнато, не общува много с другите в офиса. И те автоматично формират у себе си предубеждение към качествата и способностите й. Това е ефектът на рогата.

Капанът е, че и ореолът, и рогата

действат не само в първия момент - при запознанство, а непрекъснато.

Шефът и колегите на Марина вече са работили достатъчно дълго с нея, за да знаят, че не е особено съвестна в работата си. Уверили са се, че въпреки външния си вид и затворения характер Рада е отличен професионалист. При всеки контакт обаче у тях се задейства нещо подсъзнателно и Марина винаги успява да им се "продаде" по-добре от Рада.

Тези ефекти, които често се градят дори само върху една-единствена черта - положителна или отрицателна, са изследвани, емпирично доказани и формулирани от американския психолог Едуард Торндайк в края на 19 век.

През 50-те години на 20 век американският психолог Соломон Аш дообяснява как работят, като формулира и т.нар.

ефект на първенството.

Аш прави експеримент с две групи. На хората в първата диктува 15 прилагателни, които описват един човек, като започва с "интелигентен" и завършва със "завистлив". На втората група диктува същите прилагателни, но започва със "завистлив" и завършва с "интелигентен".

Оказва се, че хората във всяка от групите си изграждат различна представа за човека, описан с едни и същи думи, но подредени различно. В първата го виждат по-позитивно, във втората - по-негативно.

Получената най-напред информация определя когнитивна рамка, в която се формират впечатленията. След това ефектът на ореола или ефектът на рогата продължава да определя възприемането, защото

човек е склонен да натрупва еднопосочна информация,

подкрепяща онази, която първоначално му се е набила в главата.

Иначе казано, шефът е по-склонен да сметне, че добре изглеждащата Марина предлага нещо умно, отколкото да обърне мнението си за размъкнатата Рада, макар че тя предлага нещо още по-умно. Около първоначално създадения позитиван образ се трупа само положителна информация, а негативната се елиминира. И обратното.

Изводът е, че всеки път, когато началникът види подреденото ви бюро, спретнатото ви облекло, прилежно оформения ви доклад или чуе обмисленото ви изказване на съвещанието, у него ще се задейства ефектът на ореола. Той ще ви възприема като служител, на когото може да се разчита. Като приближи към хаоса на работното ви място, у него ще се задейства ефектът на рогата и ще го обземат съмнения дали сте в състояние да си изпълняват качествено служебните задължения, като по 8 часа на ден пребивавате сред такава мърлящина.

Нищо не ви пречи да си подредите бюрото, да се грижите за външния си вид, да си готвите съвестно проектите и изказванията. Но трябва да го правите и постоянно. Както вероятно от опит знаете,

нищо не е завинаги.

С ефектите на първенството и на ореола наистина може да плените шефа за 5 минути и известно време след това той ви възприема в положителна рамка. Само че психологическите изследвания доказват още нещо важно. То е, че първоначално получената позитивна информация има по-силно въздействие между непознати субекти. А пък

последната негативна информация оформя впечатленията за познати.

Когато сте нови на работното място, ще ви приемат като надежден специалист, ако блеснете на първото съвещание с изчерпателен отчет или с умно предложение.

Когато шефът и колегите добре ви познават, можете да развалите положително им мнение за вас дори само с един провал. Да речем, смятат ви за въздържани хора, но вие по някаква причина избухвате. Тази последна негативна информация засяда в главите им и впечатлението им вече е, че сте конфликтни. Нещо като капката катран в кацата с мед.

Това действа при всички хора, но

още по-силно е, ако сте в среда с ниска интелигентност, в това число емоционална.

Тя няма общо с образованието. Шефът ви може да има 5 дипломи и пак да влиза в капана на ефекта "рога", като ви вкарва в стереотипа "зле облечен - лош специалист". Или понеже не притежава достатъчно емоционална интелигентност, да не отчете, че в момента сте претоварени от служебни задачи или имате лични проблеми, да не прояви съпричастие и да ви вкара в стереотипа "конфликтен", понеже сте му отговорили по-остро.

Психолозите препоръчват специалистите по човешки ресурси и мениджърите да изучат старателно всички тези ефекти, за да не падат в техния капан. Не е задължително кандидатът за работа с най-хубавия костюм да е най-подготвеният. Не е вярно, че служителят с най-разхвърляното бюро е най-непродуктивният в офиса. Трябва да има много по-надеждни и точни параметри и скали за оценки.

Но това са си проблеми на управлението в компаниите. За управлението на собствената си кариера е най-мъдро всеки сам да се грижи, като внимава ефект на ореола или ефект на рогата предизвиква.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Други от От страната и света

Великобритания отложи новите банкови правила за 2027 г.

"Банк ъв Ингланд" (Bank of England) обяви днес, че отлага прилагането на новите правила за британските банки за 2027 г., за да види как администрацията на Доналд Тръмп ще приложи глобалните Базелски

ПП внесе 3 законопроекта, сред които един за такса върху руския газ

„Продължаваме Промяната" внася в Народното събрание 3 законопроекта, с които се въвежда вноска върху транзита на руски газ и се решава проблемът с изискванията за биоетанола в бензиновите горива

Вижте седмичния отчет на община Русе

РЕСОР „ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА И КОМУНАЛНИ ДЕЙНОСТИ": продължават строителните дейности по ремонт и подготовка преди полагане на нова асфалтова настилка на подхода

Отиде си един от последните оцелели от концлагера "Белене" - Никола Даскалов

На 90-годишна възраст е починал Никола Даскалов. Това съобщиха от семейството му във фейсбук. Той е един от последните живи лагеристи от комунистическия концлагер "Белене" от 50-те години

Арт салонът „ За любовта…“ ще се проведе в Русе през февруари

Два концерта и спектакъл на Драматичен театър Търговище ще са акцентите в тазгодишното издание на Арт салон „ За любовта...", което ще се проведе от 11 до 15 февруари в Голямата зала на Доходното

>