Доц. Светослав Ценов: Инвестираме в иновативни терапии и дигитални решения за по-доброто лечение и качествен живот на пациента

18.03.2024 08:30 Боряна Цачева
Доц. Светослав Ценов

Скрининговите програми, профилактиката и превенцията в България са слабо развити - защо лекуваме последиците от дадено заболяване, ако може да го предотвратим или установим в ранен стадий?, коментира изпълнителният  директор на фармацевтичната компания Astellas за България, Унгария, Румъния и Гърция

Още акценти от интервюто:

- Доц. Ценов, 4 години след началото на ковид пандемията промени ли се отношението към здравето в света? А на българите? Вероятно сте чували, че българинът е по-склонен да даде пари, за да си поправи колата, отколкото за здраве.

- Отношението към здравето наистина претърпя значителни промени в световен мащаб след епидемията от COVID-19. Хората са станали по-осъзнати по отношение на личните си здравни практики. Освен това правителствата и системите на здравеопазване също признаха необходимостта от по-силна здравна инфраструктура и ресурси за по-добро справяне с кризи в областта на общественото здраве. Това доведе до увеличаване на инвестициите в системите за здравеопазване, научните изследвания и като цяло инициативите в тази област.

Що се отнася до отношението на българите към здравеопазването, от съществено значение е да се отбележи, че културните нагласи и приоритети варират значително сред различните групи от населението, но при всички положения пандемията оказа своето въздействие и върху възприятията на българина.

Да, факт е, че все още масово българинът е склонен да даде пари за хиляди други неща, които му се струват по-важни и приоритетни от здравето, но мисля, че с времето това ще се промени. Прави впечатление, че младите работещи и активни хора са все по-информирани по различни здравни теми. Хората започнаха да се учат да пресяват и проверяват информацията, която намират онлайн, като в същото време изискват от лекуващите ги лекари определено ниво и познания относно последните тенденции в диагностиката и лечението на различни заболявания и състояния.

- Завършили сте медицина. Може ли да поставите диагноза на българското здравеопазване? А лечението какво трябва да бъде?

- Българското здравеопазване е изправено пред предизвикателства, характерни за много здравни системи. Въпреки че България има обществена здравна система, достъпът до качествени здравни грижи е ограничен за някои групи от населението, особено за хората в селските райони и тези с ниски доходи. На много места липсва специализиран медицински персонал, има недостиг на съвременно медицинско оборудване и недостатъчно финансиране на здравната система. Както в много други страни, България се сблъсква и с предизвикателствата на застаряващото население и увеличаващия се брой хронични заболявания.

Лечението на тези проблеми изисква комплексен и систематичен подход, като се вземат предвид множеството фактори, които влияят върху здравната система. Необходими са значителни инвестиции за подобряване на медицинската инфраструктура в страната.

Необходимо е също така да се работи за увеличаване на достъпа до качествени здравни услуги за всички граждани, включително за уязвимите групи.

Инвестициите в обучение на медицинския персонал са от съществено значение за поддържането на високо ниво на професионализъм и качество на грижите.

Трябва също така да се преразгледа начинът на финансиране на здравеопазването и да се осигури по-ефективно и справедливо разпределение на ресурсите.

- Отговаря ли медицината в България на европейските и световните стандарти - в кои области на медицината, има ли острови на добра практика?

- Безспорно България е сред примерите за добра практика по отношение на клиничните изпитвания - в страната ни се провеждат много и изключително качествени изпитвания.

Някои клиники в България предлагат висококачествени специализирани медицински услуги. В немалко области имаме прекрасни специалисти, които по нищо не отстъпват в своите знания и експертиза на колегите от Европа и света.

В България има добре развита дентална грижа. Множество дентални клиники и специалисти предлагат широк спектър от услуги, включително козметична и имплантологична дентална грижа.

Макар и да достигат по-бавно до българина, сравнено с други европейски държави, все пак имаме достъп до най-съвременните терапии за редица онкологични и други заболявания от социално значение.

Това са само малка част от добрите примери. Въпреки тях обаче все още има области на медицината в България, които не са съизмерими с международните стандарти. В някои лечебни заведения инфраструктурата е изключително неразвита, в редица области на страната липсва достъп до специализирана медицинска грижа, като същевременно много от медицинските практики и процедури, които продължават да се прилагат, са морално остарели.

- А здравеопазването като система? Какви са най-големите проблеми?

- Един от най-големите проблеми е неравният достъп до здравни грижи, особено за хората в селските райони и за социално маргинализираните групи. Липсата на достъп до медицински заведения и специалисти може да доведе до забавяне в диагностицирането и лечението на заболявания, което на практика има тежки последици за здравето и благосъстоянието на хората.

Качеството на грижите и безопасността на пациентите също са области, които трябва да бъдат подобрени, тъй като в момента не навсякъде са на необходимото ниво.

Здравната ни система се сблъсква и с предизвикателствата на ограничени финансови ресурси и лимитиран брой медицински специалисти. Недостигът на финансиране води до недостиг на лекарства, оборудване, програми за обществено здраве и други и цялостно до намаляване на качеството на грижите.

Скринингови програми, програми за профилактика и превенция са изключително слабо развити, а те са в основата на съвременните модели на здравеопазване- защо да лекуваме последиците от едно заболяване, ако може да го предотвратим или установим в ранен стадий. Тогава и ползите и за пациентите и системата ще са огромни. Разбира се, това изисква инвестиции, но с висока възвръщаемост в дългосрочен план.

Ефективното управление и координация между различните нива на здравеопазването е от съществено значение за осигуряване на качествени здравни грижи. Липсата на сътрудничество и координация може да доведе до пропуски в системата и неефективно използване на ресурси, на което реално ставаме свидетели всекидневно.

В допълнение с нарастването на застаряващото население и увеличаването на броя на хроничните заболявания здравеопазването се сблъсква със значителни демографски предизвикателства. Необходими са по-ефективни стратегии за превенция и управление на хроничните заболявания, както и за подобряване на качеството на живот на населението.

Решаването на тези проблеми изисква съвместни усилия от страна на всички заинтересовани страни за осъществяване на необходимите реформи, насочени към устойчивост, справедливост и ефективност.

- Вашата компания Astellas е сред топ 30 в света. Всички големи във фармаиндустрията твърдят, че в момента се инвестира в научни изследвания, дигитални решения и отговорни бизнес практики. По какво Astellas си прилича и по какво се различава от другите фармацевтични гиганти? Какви са вашите приоритети?

- Всяка компания има свои уникални характеристики, стратегии и приоритети, които се определят от нейните цели, конкурентна среда и други фактори.

В Astellas се ангажираме с иновации, ориентирани към пациента и отговорни бизнес практики. Подобно на други фармацевтични компании, ние даваме приоритет на инвестициите в научноизследователска и развойна дейност, за да предоставим трансформиращи терапии на нуждаещите се пациенти. Подобно на много други компании, прегръщаме използването на съвременни цифрови решения с цел подобряване на предоставянето на здравни грижи и улесняване на достъпа до тях.

Това, което отличава Astellas обаче, е нашата отдаденост на партньорствата и програмите за сътрудничество, както и приоритизирането на резултатите за пациентите. Компанията се стреми да увеличава стойността си по устойчив начин, както и да бъде предпочитан партньор и избор за всички, с които си взаимодейства. Можем да постигнем това само с прозрачност и бизнес етика в работата и отношения с околните.

- Известно е, че основните постижения на компанията ви са свързани с пробиви в онкологията, имунологията и урологията. С кои разработки, изследвания и терапии най-много се гордеете и са важни за хората?

- Действително Astellas направи значителни пробиви в тези области. Гордеем се с иновативните си терапии в областта на онкологичните, урологичните заболявания, трансплантологията, женското здраве. Нашите изследвания винаги са били насочени към това да посрещнем онези медицински нужди, за които все още няма отговор, както и да подобряваме качеството на живот на пациентите и да развиваме научните познания с цел предефиниране на стандартите за грижи.

Напоследък инвестираме все повече в инициативи, ориентирани към пациентите, като програми за подкрепа на пациентите и кампании за повишаване на осведомеността за определени заболявания. Вярваме, че чрез подобни инициативи реално можем да подобрим резултатите за пациентите, защото не всичко опира до едно лекарство. С времето се убедихме, че за успешното лечение на даден човек са важни неговите познания и мотивацията му да се придържа към дадена терапия, осъзнавайки собствената си роля в този сложен процес.

- Има ли иновационни решения, които могат да променят бъдещето на пациентите?

- Да, категорично. Сред най-актуалните такива в момента може би е персонализираната медицина. Чрез генетичното профилиране и персонализираното лечение, основано на него, можем да подобрим ефективността и безопасността на лечението, като минимизираме нежеланите ефекти и повишим шансовете за успешно излекуване.

В допълнение изкуственият интелект има потенциала да революционизира диагностиката и лечението на заболявания, тъй като позволява анализ на големи количества данни в реално време. AI може да помогне за ранното откриване на болести, предсказване на рискове за развитие на заболявания и оптимизиране на лечебните планове.

Интернетът на нещата (IoT) и т.нар. wearables (носимите устройства) предоставят възможност за следене на здравословното състояние на пациентите в реално време, като например мониториране на сърдечния ритъм, нивата на глюкоза или физическата активност. Това може да допринесе за предотвратяване на заболявания и управление на хронични състояния.

Мисля, че тепърва ни предстои да станем свидетели на невероятни пробиви в технологиите и медицината.

- Работили сте за различни компании, сега сте в японска. Разкажете за японския бизнес модел и отношението му към здравето на хората?

- Японските компании често се отличават с дългосрочния си подход към бизнеса. Те насърчават устойчиви бизнес практики и са насочени към създаване на стабилност и дългосрочен успех вместо към краткосрочни печалби. Този аспект на японския бизнес модел се отразява и в отношението към здравето.

Като цяло в японската култура се акцентира на превенцията на заболяванията и подкрепата за здравословен начин на живот. Храната играе важна роля в японската кухня. Известен факт е, че тя се състои предимно от здравословни и нискокалорични продукти като риба, зеленчуци и зеленчукови супи. От комуникацията с колегите съм останал с впечатлението, че японците се стараят да поддържат баланс между работа и личен живот. В Япония се цени активното стареене, като хората често се ангажират със занимания и дейности, които поддържат едновременно тяхната физическа и умствена активност, и това си личи.

CV

 Доц. д-р Светослав Ценов е изпълнителен директор на фармацевтичната компания Astellas за България, Унгария, Румъния и Гърция

 Завършил е медицина и финанси, през 2019 г. защитава докторантура в областта на социалната медицина и здравния мениджмънт, а от тази година е доцент по клинична фармакология

 Той е бизнес мениджър с над 17 г. опит във фармацевтичната индустрия

 Заемал е различни високи позиции в мултинационални компании на глобално и регионално ниво в сферата на мениджмънта, корпоративната стратегия, достъпа до пазара, връзките с институции, маркетинга, медицината

 През годините доц. Ценов е бил член на работната група на EFPIA за Централна и Източна Европа, председател на УС на ARPHARM, както и съпредседател на Комисията по здравеопазване на AmCham

ЗА КОМПАНИЯТА ASTELLAS

 Astellas е японска фармацевтична компания, основана през 2005 г. чрез сливането на Yamanouchi и Fujisawa, наследява и съчетава почти два века колективен опит в разработването на иновативни медикаменти.

 Има присъствие в повече от 70 държави. Центровете за развойна дейност са концентрирани в САЩ, Япония, Великобритания, а скоро и в Китай.

 14 000 са служителите на компанията в световен мащаб, като във филиала в Унгария, България, Румъния и Гърция те са 124, от тях 28 работят в нашата страна.

 Astellas е в топ 30 на фармацевтичните компании по приходи в света.

Други от Докторе кажи

Увеличават се отсъстващите по болест ученици в област Хасково

Увеличават се отсъстващите по болест от занятия ученици в област Хасково, съобщиха от Регионалното управление на образованието към Министерството на образованието и науката

Пострадалият при влаковата катастрофа, настанен в ИСУЛ, е с опасност за живота

59-годишният мъж, който пострада при сблъсъка между два товарни влака вчера и беше докаран от екип на СМП в УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ", остава в много тежко състояние, с опасност за живота

Главният здравен инспектор Ангел Кунчев: От грип боледуват всички, но някои не ходят на лекар

От грип боледуват хора от всякакви възрастови групи, но не всички от тях ходят на лекар. По тази причина рискът от заразяване е различен, обясни главният здравен инспектор доц

Десет смъртни случая след усложнения от грип са регистрирани в Кипър

Десет смъртни случая от усложнения вследствие на грип са регистрирани през този сезон в Кипър, като също така е отчетен първият смъртен случай на бебе от респираторно-синцитиалния вирус (RSV)

Министър Кондева издаде нова заповед за забрана на износа на някои лекарства

Министърът на здравеопазването д-р Галя Кондева издаде нова заповед, с която се забранява износът на точно определени лекарства. Целта е осигуряване на достатъчно количества за нуждите на българските

>