Как да се оплачете на шефа, без да плачете

17.03.2024 05:30 Димитрана Александрова

Не си изливайте душата, а следвайте цел и ясно заявете какво очаквате да се промени

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Hе сте от хората, които обичат да хленчат. Но вече не издържате - проблемите се трупат, не можете да ги решите, а те няма да се оправят от само себе си.

Ок, оплачете се на шефа, но обмислено, с план. Това е по-добре, отколкото в един момент да избухнете я пред него, я пред колегите и да изречете непремерени думи.

Оплакването е форма на общуване. От неприятните, защото изразява негативни чувства. Със сигурност шефът няма да ви се зарадва, нито пък за вас ще е приятно. Но може да минимизирате страданията си, като следвате правила и етика, които ще помогнат да бъдете чути.

Независимо дали ще се оплаквате от колега, който не си върши качествено работата и така пречи да си свършите вашата, или от самия ръководител, който ви товари със задачи, трябва да имате цел - какво искате да постигнете с този разговор. Според целта подберете начина, по който ще направите оплакването, езика, който ще използвате, чувствата, които ще покажете.

Задължително е и моментът да е точен. Шефът трябва да е спокоен и предразположен за разговор. Ако е напрегнат и има по-важна работа, може да прояви нетърпение, досада или да ви отпрати, без да ви изслуша внимателно. Тогава ще ви стане още по-криво, защото ще се почувствате пренебрегнати.

Обмислете нещата, за които ще говорите - те са най-важната предпоставка, за да бъдете чути. Трябва да стане ясно какъв е проблемът и защо идвате с него при началника. Фокусирайте се само върху това, не казвайте всичко, от което ви е писнало във фирмата. В крайна сметка, ако от всичко ви е писнало, какво търсите още тук.

Използвайте кратки изречения. Правете паузи и изчаквайте мнението на началника. Може да се окаже, че той много бързо разбира от какво се оплаквате и предлага решение. Ако то ви удовлетворява, ще скъсите неприятния разговор.

Една от възможните грешки е да представите нещата много по-лоши, отколкото са в действителност. Това няма да допадне на никой началник - нали въпросните неща са под негов надзор и излиза, че той се справя катастрофално. Имате шанс оплакването ви да бъде чуто, ако е основано на реални факти и отношения. Пресилването ще подразни и няма да постигнете целта си. Даже може да има обратният ефект - да създадете у шефа впечатление, че сте служител, който недоволства, топи колегите си, все нещо му пречи, а всъщност не иска или не е способен да си върши работата.

Докато се оплаквате, в никакъв случай не бива да генерализирате или да обиждате. Щом говорите за колега, избягвайте изрази от типа "той винаги проваля екипа" или "той е некомпетентен, некадърен, мързелив". Посочвайте силни факти, от които шефът сам ще си направи този извод.

Трябва да сте още по-внимателни, ако става дума за поведение на човека, на когото се оплаквате. Да речем, началникът ви товари с много задачи. Избройте ги и кажете какво може да се случи - да допуснете грешка, която ще доведе до провал. След това заявете какво очаквате - по-дълъг срок за изпълнението на някоя от задачите, помощ от колега или нещо друго, благодарение на което ще свършите работата качествено.

Началникът трябва да разбере, че вие с тази идея сте отишли при него - да ви помогне в създаването на условия, които ще доведат до успех. И вас като служител, и него като шеф на вашия екип или фирма. Не сте отишли просто да хленчите и да си изливате душата.

Докато говорите, не позволявайте да ви обземе яд и да повишите тон. Никой не обича да слуша човек, който крещи или излъчва злоба. Ако сте обидени, кажете как се чувствате. Но спокойно и шефът ще ви разбере по-добре. Отново подчертайте, че не става дума просто за емоции, а примерно за взаимоотношения в екипа, които пречат на работата.

Възможно е началникът да не се съгласи с всичко, което говорите. Това не е лош знак. Напротив, той показва, че чува, разбира и реагира. Не приема вашата гледна точка и изразява своята. Сега е ваш ред да слушате и да обсъждате.

В този момент ще сгрешите, ако приемете навътре несъгласието и не изслушате мнението му. Много често човек драматизира, вживява се в оплакванията си и не е в състояние да види обективно проблема.

Отворете уши и за съвети, които ще получите, особено когато става дума за отношения с колеги. Обикновено шефовете са опитни хора, част от работата им е да създават добра атмосфера в екипа и препоръките ще ви бъдат полезни.

Накрая не забравяйте да благодарите, че е отделил време, за да ви изслуша. Отново подчертайте, че вие сте отишли при него като шеф в името на работата, високо цените готовността му да прояви разбиране и да намери разрешение на проблема. Това ще е залог да ви чуе, ако се наложи отново да идете при него с оплакване. Но все пак гледайте да не е често.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Други от От страната и света

Столични полицаи разкриха инсцениран грабеж

Двамата съучастници са с повдигнати обвинения, единият от тях е задържан до 72 часа Броени дни бяха необходими на служителите на Шесто РУ да разкрият и задържат извършителите на въоръжен грабеж в

Постоянен арест за двама благоевградчани, хванати с 1,2 кг кокаин

Двама благоевградчани остават за постоянно в ареста, обвинени за притежание с цел разпространение на наркотици. Окръжен съд-Благоевград взе мерки за неотклонение „задържане под стража" на С. А. Д

Великобритания отложи новите банкови правила за 2027 г.

"Банк ъв Ингланд" (Bank of England) обяви днес, че отлага прилагането на новите правила за британските банки за 2027 г., за да види как администрацията на Доналд Тръмп ще приложи глобалните Базелски

ПП внесе 3 законопроекта, сред които един за такса върху руския газ

„Продължаваме Промяната" внася в Народното събрание 3 законопроекта, с които се въвежда вноска върху транзита на руски газ и се решава проблемът с изискванията за биоетанола в бензиновите горива

Вижте седмичния отчет на община Русе

РЕСОР „ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА И КОМУНАЛНИ ДЕЙНОСТИ": продължават строителните дейности по ремонт и подготовка преди полагане на нова асфалтова настилка на подхода

>