Умни автомобили с камери ще контролират паркирането в София

12.03.2024 11:24 Цветелина Стефанова
Автомобилът на Центъра за градска мобилност е оборудван с камери, за да хваща в реално време нарушителите.
На автомобила има поставени четири камери за разпознаване на номера. Така те ще могат да хващат както успоредно, така и перпендикулярно паркираните автомобили.
При обиколка със скорост 25-30 км/ч автомобилът може да проверява между 2500 - 3000 коли в час.
В автомобилите има и скоби за неправилно паркиралите.
Шефът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев и Андрей Лилов от консорциума показаха новия апарат, с който ще бъдат оборудвани колите.
Софтуерът се управлява от бордово устройство в автомобила. Колата ще бъде свързана с центъра за контрол на ЦГМ, където автоматично ще се получава информация за неправилно паркираните автомобили, а екипите ще могат да поставят на място скоба на нарушителите или от центъра ще бъдат изпращани на място паяци.
На таблета в реално време се показва дали е заплатено за зоната.

Дигитална революция ще промени паркирането в София, а автомобилите на Центъра за градска мобилност ще бъдат оборудвани с камери, които в реално време ще хващат нарушителите. Това е част от новата система, която ще обедини и дигитализира всички услуги на дружеството. Тя трябва да заработи през май.

Новата система включва и единен онлайн потребителски профил, през който всички услуги на ЦГМ ще бъдат достъпни на "виртуално гише". Освен за плащането на зоните ще може

да се подават и документи за електронен винетен стикер

по местоживеене, или за "Служебен абонамент" - чрез интеграция със Система за сигурно връчване и Система за електронна автентикация. Всеки ще може да си направи и клиентски профил, в който да добави своята платежна карта за заплащане на услугите и да получава известия при изтичането им. Така от своя профил ще може да плаща и за поставена скоба и за преиздаване на електронен винетен стикер. Ново единно мобилно приложение за iOS и Android също е част от удобствата, които ще улеснят гражданите за услугите по паркиране. През него ще може да се получава информация къде има буферни паркинги, както и колко са свободните места в тях.
Дигиталните услуги по паркиране поетапно ще бъдат свързани и с единната система на градския транспорт, за да могат да се комбинират всички услуги. Обединението на системите ще даде възможност в бъдеще през приложението да се плаща и услугата "Паркирай и пътувай".

Една от най-големите промени е оборудването на автомобилите на Центъра за градска мобилност с по четири камери за разпознаване на номера. Така те ще могат да хващат както успоредно, така и перпендикулярно паркираните автомобили. Софтуерът пък ще се управлява от бордово устройство в автомобила. Колата ще бъде свързана с центъра за контрол на ЦГМ, където автоматично ще се получава информация за неправилно паркираните автомобили, а екипите ще могат да поставят на място скоба на нарушителите или от центъра ще бъдат изпращани на място паяци.

Системата ще разграничава автоматично и автомобилите със стикери за паркиране по местоживеене или със служебен или специален абонамент. Във вторник ЦГМ показа една от колите с ново оборудване. Освен камерите и бордово устройство, за демонстрацията колата беше оборудвана и с антена за разчитане на стикерите от техническите прегледи. Антената не е част от проекта, но показва възможностите за бъдещо развитие с бекъп системи и интеграции.

Подобна модерна и интегрирана система контролира паркирането в Амстердам, а софийската ще е първата на Балканите.

В момента контролът в зоните за платено паркиране се случва ръчно чрез контрольори. Физическото обикаляне на зоните е скъпо и отнемащо време. Затова нови съвременни устройства са предвидени и за контрольорите, като

оборудването ще разполага с автоматично разпознаване на регистрационни
номера

Въвеждането им ще осигури много по-ефективен метод за управление на платеното паркиране. Това е интелигентна технология, разработена чрез използване на изкуствен интелект, използвана в "умните" системи за управление на паркирането, обясниха от Центъра за градска мобилност.

Технологията помага не само за хващането на нарушители, но и за по-добро планиране на маршрутите на мобилните патрули в пиковите часове, така че за кратко време да се обходи голяма част от платената зона.

В устройствата ще има и паникбутон, който ще повиши сигурността на контрольорите в случаи на разправии с глобени нарушители.

Паркинг патрулите могат да събират информация в реално време и за заетостта и наличието на местата за паркиране. Данните ще могат да се използват, за да се анализират зоните в пиковите часове, а в бъдеще - да се подобри градският трафик и да се намали отделянето на вредни емисии, като се пренасочват водачите към части от зоната с повече свободни места. За тази цел обаче трябва да се изгради и инфраструктура за маркиране, номериране и обособяване на паркоместата, платените зони, за да се проследява статусът им. По този начин чрез мобилното си приложение например шофьорите биха могли да виждат къде има свободни места, а не да обикалят центъра на града.

Автомобилите с възможност за автоматизирано разпознаване на регистрационни номера

имат капацитет да контролират над 150 хил. места на ден,

което дава възможност за мащабно разрастване на контрола на паркирането в София.
Дигиталните услуги ще могат да се надграждат и модифицират, ако Столичният общински съвет реши да промени правилата. Натрупаната информация от системата ще може да се използва, за да се анализират и предлагат решения на база събраните данни.

Софиянци ще могат, както и досега, да поставят талон за паркиране на таблото, като контрольорите по паркирането ще правят проверка в интегрирана система, обединяваща контролните данни от колата и от физическия патрул. В допълнение, има интеграция за проверка на един от най-важните за Столична община местни данъци - пътния. Така може да се осъществява и контрол върху нарушителите, каращи без платен пътен данък, а данните за тях да се изпращат към съответните органи. Общината не само ще може да увеличи събираемостта на данъка, но и на глобите на автомобили в движение без платен такъв.
Дигитализирането на услугите ще даде възможност в бъдеще да се въведе изцяло електронен талон, което ще спре порочната практика да се паркира повече от максималното време. Освен това, ако СОС реши и има законодателна промяна, ще може да се налага и виртуална скоба.

Събирането на данни за паркирането в целия град както в зоните за паркиране, така и извън тях, позволява да се направят анализи и да се вземат информирани решения за въвеждане на гъвкави политики за паркиране. Системата дава възможности за въвеждане например на електронни стикери по райони и платено паркиране за всички извън района. На база на анализите може също да се мисли за въвеждането на справедливо заплащане в централната градска част. Или пък да бъде въведена нощна зона в дните с натоварено паркиране в райони с много барове и дискотеки. Или въвеждане на места за краткотрайно паркиране в близост до институции.
В системата могат да се добавят както новоизградени общински паркинги, така и съществуващи частни. При желание може да се осигури и интеграция с външни системи и услуги, например нискоемисионни зони, и така да се прилагат различни правила за достъп до паркиране в зоните и др.
Решението предвижда и

възможност за внедряване на бекъп система

с RFID антена (която чете таговете, интегрирани в стикерите за технически прегледи). Използването на основна и бекъп система едновременно - камерите и антените би позволило да се достигне разпознаваемост от над 95%.
Тези антени могат да се използват и като допълнителен метод за контрол вътре в нискоемисионната зона, като следят влезлите в малкия ринг превозни средства. Към момента проектът за екозоната е с контрол само на входа, а проверката за екокатегорията чрез стикерите се прави през базата данни на Автомобилна администрация.

Проектът няма аналог в България. Огромният брой автомобили над 1 000 000, съчетан с широкия обхват на зоните за платено паркиране и наличните паркоместа, налага внедряването на интегриран подход за контрол и предоставяне на услуги за софиянци. Дигитализацията на паркирането е стъпка в правилната посока, която ще допринесе за по-ефективно и модерно управление на паркирането в Столична община.

Други от От страната и света

Николай Денков: Нямам никакво съмнение, че ще има огромен натиск върху министри

„Нямам никакво съмнение, че ще има огромен натиск върху министри. Имате лидер на партия като Борисов отстрани, Пеевски също е много настоятелен. Тези министри ще бъдат подложени на натиск от лидерите

"Бих жена си, но не съм я убил", въпреки че е мъртва: Стилиян ще лежи 19 г. заради "извънмерна" жестокост

Апелативният съд увеличи наказанието му с 2 г., защото удрял и сина ѝ, но и множество пъти агресирал срещу Даниела Доцева  Веднъж я пробол с нож, а пред 112 от страх тя казала

Станислав Балабанов: Направихме огромен компромис, за да тръгне държавата в някаква посока

"Направихме огромен компромис, за да тръгне държавата в някаква посока", това каза депутатът от "Има такъв народ" Станислав Балабанов в предаването "Здравей, България" по Нова тв

Заради ремонти може да има прекъсване на тока във Врачанска област

Поради ремонтни дейности в съоръжение на Електроенергийния системен оператор (ЕСО) са възможни смущения в електрозахранването в някои населени места от общините в област Враца

Румяна Бъчварова: Да има редовно правителствоq е добра новина, очаквам бърз старт

Безспорно е добра новина, че има редовно правителство - може би не е правителството, което очаквахме и искахме, но е реалното, възможното правителство

>