Греди Асса - голям художник (по Емил Стойчев), а за приятелите: лесен за обичане човек

28.02.2024 23:01 Калина Костова
Греди Асса с министъра на културата
Илияна Йотова с Греди Асса на откриването на изложбата му “Пътувания”
Греди Асса с издателя на "24 часа" Венелина Гочева (вляво). До тях е художникът Емил Стойчев.
Йорданка Фандъкова и вицепрезидентът Йотова
Валентин Старчев, Греди Асса и Павел Койчев (от ляво на дясно)

До 2 май в градската галерия на София един номад на 70 години разказва в 140 платна своите “Пътувания”

Греди Асса поведе в своите "Пътувания" приятели, колеги и почитатели, за да им разкаже живота си в картини до скромните свои 70 години.

Направи го месец след рождения си ден чрез 140 платна, изумително осветени и с  мултимедия, която "препуска" през цветовете на Греди. Откриването на юбилейната изложба бе във вторник и сряда, а пространството около и във Софийска градска художествена галерия се изпълни със стотици хора, които и след обиколките в трите зали, не тръгваха и навън продължаваха емоционално да говорят за родения в Плевен художник с над 80 самостоятелни изложби и нас и в чужбина. До 2 май българите могат да съпреживеят пътя на един от най-впечатляващите ни автори в специално преустроеното пространство на галерията по идея на куратора Иво Милев. Той обмисля, създава и убеждава Греди Асса в концепцията си повече от половин година. 

Тази одисея ме превърна в номад. Вярвах в илюзията, че когато познаеш света, ще намериш себе си. А открих изкуството и страстта на цвета и линията. По пътя си срещнах хора планети, учители легенди, художници, законодатели на изкуството. Тези личности бяха моите посоки, компасът на вътрешните ми състояния, грешки и успехи. С тези думи Греди Асса описа своите "Пътувания". Те са метафора за етапите в развитието му като творец и показват колко ценно е неговото място в съвременното българско, европейско, световно културно пространство. 

Ретроспективната експозиция включва маслена живопис, акварел и рисунка от края на 70-те години на ХХ век досега, някои от които непоказвани пред публика. Греди Асса показва платна от ателието и личния си фон, от галерии и музеи в страната и от частни колекционери. А на огромния екран чрез мултимедия се "въртят" картини, които не са включени в изложбата. Идеята за тяхното "вихрено представяне" е отново на Иво Милев, за който това най-удачният начин да се покаже изобилието от рисунки с подписа на Греди Асса. Специализирано музейно осветление, което е отново идея на куратора и е подбрано специално за проекта, след края на изложбата остава като дарение за градската галерия.  

“Гледаш самобитно, свръхинтелектуално изкуство, а толкова просто изглежда. Щастлив съм, че тук съм като обикновен човек, зрител и консумирам изкуство, за което благодаря на Греди Асса”, каза за “24 часа” министър Кръстев.

За един от най-разпознаваемите български художници - Емил Стойчев, Греди Асса е “голям художник”, който носи в себе си две култури, а това "несъмнено се забелязва в неповторимата му живопис".

Мирослав Боршош говори не като политик, а като част от кръга "Приятели на Гредо" и го описа като "лесен за обичане човек" . 

  Андреа-Филипа Зидарова, изкуствовед:

Талантът да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи

Греди Асса споделя, че с тази изложба идеята му е да покаже българския пейзаж (а и пейзажа по принцип) в нова, друга светлина, да смени конотацията, да обърне повече внимание на въздействието и впечатлението, което оставят пейзажите у зрителите.

За автора е важно публиката да може веднага да разпознае и свърже картината с конкретното място, което тя изобразява – без значение дали това е Витоша, Исландия, Флоренция, Франция... “Идеята не е да изобразиш градина, а да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи с това”, казва Асса. Художникът мечтае за по-голяма мощност и красота в българския пейзаж, за по-различен мащаб.

Сериите рисунки заедно с живописните платна покриват възможно най-пълно понятието пътуване. Това заглавие, разбира се, може да бъде възприето както буквално, така и метафорично – буквалните пътувания на автора из различни държави и континенти, пътуването из творчеството му, личното негово пътуване из собственото му съзнание, пътуване към себе си, пътуване във времето – от най-ранната му творба до най-новата, а изследователски погледнато, може да бъде проследено и пътуването от рисунката като първоизточник към живописта и създадената неразривна връзка между двете. 

 

 

Други от От страната и света

Учат третокласници в Бургас как се ползват белезници, жилетки и палки и как се свалят отпечатъци

Националната програма "Детско полицейско управление" е по инициатива на МВР 16 училища в Бургас си имат детски полицейски управления, в които третокласници усвояват важни житейски уроци

На червен сигнал май товарен влак на БДЖ удари частен - уволнения и поискани оставки след 2-ма мъртви и 6 ранени (Обзор)

От МВР допускат грешка на служител на държавната железница Премиерът Главчев отстрани зам.-министър по предложение на транспортния министър Стоянова, която настоя шефовете на НКЖИ и на "БДЖ - Товарни

Външно: Приветстваме новините за споразумението между Израел и "Хамас"

България приветства новините относно споразумението за прекратяване на огъня и освобождаване на заложници, приветствайки неуморните усилия на Египет, Катар и Съединените щати

Кабинетът разписан за пълен мандат, до края на тази година сменя всички регулатори (Обзор)

С обещание за дружба с президента Не е максимално желаното, но е политически възможното, обяви Росен Желязков Доган подписа само приложение, че осигурява парламентарна подкрепа 105-ото правителство

Сарафов и.ф. главен прокурор до юли, но този ВСС няма да избира тримата големи (Обзор)

Не мина идеята да се забрани на изпълняващия функциите да се кандидатира за титуляр на поста, т.е. при нов ВСС и Борислав Сарафов (ако още е и.ф.) може да се кандидатира за обвинител №1 Подписът на

>