8 града у нас трябва да спрат цапащите коли след 17 години

20.12.2023 10:09
В София от 1 декември вече е в сила зона с ниски емисии, където не се допускат коли със стандарт Евро 1 и Евро 2. СНИМКА: “24 ЧАСА”
Влаковете поне по основните направления в страната ще трябва да може да се движат безопасно с поне 160 км в час до 2040 г. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Там ще правят и зони с максимална скорост от 30 километра в час

 Ще се строят и паркинги по основните шосета, където да спират и тирове

 Влакове трябва да се движат със 160 км

8 български града ще трябва да спрат цапащите коли през 2040 г. Задължението идва от поправките в регламента за TEN-T мрежата, за които се споразумяха във вторник Европейският парламент и Съветът на Европа. Според тях населените места, които попадат във въпросната мрежа, включваща европейски магистрали и по-големи пътища, са задължени да имат планове за устойчива градска мобилност за постигане на ниски и дори нулеви емисии.

Сред мерките са зони, в които не могат да влизат цапащите коли, въвеждането на райони, където максималната скорост на движение е ограничена до 30 км в час, закупуването на електрически превозни средства за градския транспорт. И понеже регламентите на ЕС имат пряко действие, приетите поправки стават задължителни.

Българските градове, които попадат в основната транспортна мрежа на Европа, са София, Варна, Пловдив Бургас, Русе, Стара Загора и Видин. Там трябва да има и хъбове, които да правят връзка на градския транспорт с пътната и жп мрежата. И понеже изискванията са по-големи, ще има и повече европейски средства за тези градове.

Пилотно се тръгва с три града с население над 100 000 души, за които е предвидено финансиране по плана за възстановяване. Два от тях са София и Пловдив, а след това вероятно Бургас. Общинските власти там ще

трябва да ограничават движението

на стари автомобили

В столицата от 1 декември вече е в сила зона с ниски емисии, където не се допускат коли със стандарт Евро 1 и 2. Те не могат да се движат в карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Опълченска” и “Сливница”.

Поправките в регламента изискват още до 2040 г. на всеки 150 км по пътищата, които са част от общоевропейската TEN-T мрежа, да има по един безопасен и сигурен паркинг, където може да спират и тирове.

В момента у нас там, където по тези направления има магистрали, далеч не навсякъде камионите могат да отбиват. Поради това при лоши атмосферни условия - например снеговалеж, се случват огромни тапи.

Построяването на паркинги ще даде възможност тировете да се спират в часовете на пиков трафик.

С други думи -

България има още 17 години,

за да отпуши магистралите

От трансевропейската мрежа у нас минават няколко пътища - от границата на Сърбия до София, където има жп линия и почти готовата магистрала “Европа”, София - Пловдив - Бургас с разклонение до границата с Турция – също с жп линия и две магистрали - “Тракия” и “Марица”. Включено е и трасето София - Солун, т.е. магистрала “Струма” на наша територия, както и пътят Крайова - Калафат - Видин - София - Солун. От последното направление през българска територия минава скоростният път Видин - Ботевград, от Ботевград до столицата е магистрала “Хемус”, а оттам до Кулата - “Струма”.

Другото условие в регламента е за влаковете, които пак до 2040 г. трябва да се движат със 160 км в час или с повече.

Освен това жп линиите, които ще се изграждат или модернизират, трябва да са задължително с европейската система за управление на движението (ERTMS). Те са автоматизирани и уеднаквяват сигнализацията и изискванията, за да може придвижването по релси да стане по-бързо. Крайната цел на ЕК е този вид транспорт

да замести вътрешните

полети със самолет

По плана за възстановяване с такава система ще бъде линията от Русе до Каспичан, има я и по трасето от София до Бургас.

Основните жп проекти, по които от десетилетие се работи, са основно по TEN-T мрежата. До 2030 г. трябва да е завършени линията София - Пловдив - Бургас с разклонение до границата с Турция. Това ще са и първите релси за движение със 160 км в час, за да се стига

от София до морето за 3-4 часа с влак

Според плановете трябва да е модернизирана и линията от София към границата със Сърбия.

Най-тежкият участък - от Елин Пелин до Костенец, трябва да приключи през 2028 г. До 2026 г. ще е готова модернизацията на участъка Волуяк - Драгоман от линията от София през Драгоман до границата със Сърбия.

Това са първите най-важни стратегически проекти за трансевропейската мрежа.

Има финансиране на проектите за жп връзките към летищата в Пловдив и Бургас, за да се подобри интермодалността.

Приоритетна е, но без осигурено финансиране, жп линията между България и Северна Македония, която има над 30-годишна история. Първоначално обаче ще се модернизира жп линията София – Перник – Радомир.

В жп транспорта се предвижда развитие на възел Горна Оряховица, Русе и възел Варна.

По Механизма за свързване на Европа одобрените за финансиране проекти са отново по основната и строяща се втори програмен период жп линия от София до Пловдив, участъците София - Елин Пелин и Костенец - Септември.

Пак по механизма е одобрена и модернизацията на жп линията Видин - София, в участъка Медковец - Страцимир.

Според европейската транспортна

мрежа през България минават три коридора

Това са новите “Западни Балкани - Източносредиземноморски”, новият и голям “Три морета” - от Балтийско през Черно до Егейско море и, естествено, коридорът “Рейн-Дунав”. По тях трябва да се осигурят възможности за всички видове транспорт - от автомобилен, до въздушен, морски, речен, както и интермодалност.

В основната транспортна мрежа на Европа в авиацията влиза летището в София, а тези в Бургас, Горна Оряховица, Пловдив и Варна са в разширения вариант.

При морските пристанища участва това в Бургас, а варненското е в разширената мрежа. Най-много са речните пристанища. В основната мрежа са Русе и Видин, а в разширената влизат Лом, Оряхово, Силистра, Свищов.

 

600 млрд. ще струва

европейската зелена

сделка до 2050 година

Европейската зелена сделка ще струва на 500-те милиона европейски данъкоплатци приблизително 600 милиарда евро до 2050 г., когато трябва да се постигнат целите. Това е приблизително една трета от целия бюджет от 1,8 трилиона евро на европейския план за възстановяване и устойчивост плюс седемгодишния бюджет на ЕС.

Европейската зелена сделка в общи линии предвижда само до 2030 г. въглеродните емисии от енергетиката и транспорта да се редуцират с 55% в сравнение с нивото им през 1990 г., като специално в транспорта намалението трябва да е с до 90%. Причината е, че емисиите от превозните средства представляват около 25% от общите парникови газове в ЕС.

Част от тази политика е затягането на използването на дизелови и бензинови превозни средства. Наскоро държавите членки се разбраха да забранят след 2035 г. продажбата на нови бензинови и дизелови коли, но след съпротивата на Германия и Италия все пак се реши някои основни видове возила с такива двигатели да останат в производството и след това.

Междувременно системата за търговия с квоти емисии ще се разшири и до морския транспорт, а авиокомпаниите, на които бяха разрешени безплатни квоти с емисии, ще получат постепенно редуциране и ще трябва да си ги купуват на реални цени.

Други от От страната и света

Идея! До 2 чаши алкохол на летищата в Европа

Авиокомпания иска да ограничи пияните пътници по време на полет Край на безразборното пиене по време на полет или престой на европейско летище. За това настоява нискотарифната авиокомпания “Райънеър”

Курсът на еврото е под прага от 1,03 долара

Курсът на еврото днес е под прага от 1,03 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във Франкфурт тази сутрин единната европейска валута се котираше за 1

Тежка челна катастрофа между кола и камион на околовръстното край Чепинци

Тежка челна катастрофа е станала на околовръстното в София тази сутрин, стана ясно от кадри в социалните мрежи.  Инцидентът се е случил на разклона за Чепинци. Ударили са се камион и кола

Кметът на район "Кремиковци": Няма опасност от радиация след влаковата катастрофа

„Появи се информация, че вследствие на това, че в едната влакова композиция е превозвала скрап има опасност от радиация при изгаряне на скрапта, но няма никакво замърсяване на въздуха"

Община Русе започва набирането на проектни предложения по Програма „Култура“ за 2025 г.

Община Русе обявява конкурс за финансиране на проектни предложения в областта на изкуствата и културата по Програма „Култура" за настоящата 2025 г. Крайният срок за кандидатстване е 17 февруари

>