Защо “въздушният Шенген” обижда българина

13.12.2023 07:00 Сима Владимирова
Предпочитащите да пътуват със самолет в Европа ще са доволни, но не е така за тези, които ще почиват в Гърция и ще се движат със собствени коли. СНИМКА: АРХИВ

Защото от началото на тази година в Гърция с коли са ходили над 1,6 млн. сънародници, а в 5-те най-желани страни от ЕС със самолет - 400 000 души по-малко

Думите на австрийския вътрешен министър Герхард Карнер за междинно отваряне на свободната за паспортни проверки зона “Шенген” за България само по въздух не само не успяха да зарадват българите, а дори леко ги обидиха. А лидерът на депутатите от ДПС Делян Пеевски директно каза, че това е недостатъчно.

С известна сдържаност премиерът Николай Денков нарече предложението на Виена “стъпка в правилната посока”, която дава възможност за преговори. Въздушният Шенген обаче реално не решава нищо.

Икономиката няма да усети промяна и загубите от 1 млрд. лв. на година заради престоите на камионите по границите ще останат да тежат.

А и повечето пътуващи за туризъм българи няма да разберат, че България е частично в Шенген. Защото пътуващите със самолет са 5 пъти по-малко от хората, които отиват с коли в съседна Гърция. И тези хора ще продължат да се редят на километрични опашки.

Статистиката показва, че най-предпочитаните от българите дестинации в Европейския съюз за отпуск или дълъг уикенд са гръцките курорти, докъдето най-често стигат със собствен транспорт. И с всяка изминала година опашките стават все по-големи, особено през уикендите.

За месеците от февруари до октомври тази година до Гърция са пътували общо 1 656 052 българи. Върволицата започва от 87 125 души през студения февруари, за да стигне над 244 хиляди през септември. 165 104 души са хванали последното море в южната ни съседка през октомври.

За сравнение от началото на 2023 г. до края на ноември в 5-те най-желани страни от ЕС са пътували близо 1,2 милиона българи, тоест с 400 000 по-малко, отколкото в южната ни съседка.

Спрямо миналата година се наблюдава увеличение в броя наши сънародници, които са преминали границите в посока към гръцките градове и курорти. През 2022 г. те са били 1 320 613. Тоест почиващите са с около 240 000 повече за една година. Тенденцията е устойчива още от 90-те години.

Тогава българинът “откри” Средиземно море, след като по соца можеше да ходи на лятна почивка само на Черноморието. Първоначално започна да прекарва ваканцията си в северните курорти около Солун, Кавала и остров Тасос. Впоследствие се отпусна да стига до по-отдалечени местенца и плажове.

Националният статистически институт пази информация за пътуванията от 15 г. насам. Според нея през 2008 г. влезлите в Гърция българи са били 1 709 510 души. Същевременно пътуващите за същата година в най-желаните западни държави - Италия, Франция, Испания, Австрия и Германия, са двойно по-малко - 859 311.

През 2009-а, когато спряха всички строежи и инвестиции заради финансовата криза, почитателите на Гърция леко намаляват до 1 583 369, а през 2010 г. още повече - 899 357. След 2015 г. тенденцията е към трайно увеличение. В предковидната 2019-а са били 1 461 096 души.

С около 200 000 по-малко са българите, отишли в 5-те най-посещавани европейски страни през същата предпандемична година.

Трендът при тях е същият - намаление от 2008-а до 2013-а и след това постепенно увеличаване. И естествено, през 2020 г., когато границите бяха затворени и имаше ограничения заради коронавируса, пътуванията рязко спадат. Постепенно интересът към почивките в Гърция и Европейския съюз се връща след 2021-ва.

Една част от сънародниците ни, които влизат в южната ни съседка или в други държави от ЕС, работят там. Статистиката не отчита кой има работно място в чужбина и кой отива само на екскурзия или почивка. Но тези, които са тръгнали да печелят заради по-добрия стандарт, пътуват поне по един-два пъти в годината. И за част от тях, които минават границата с Гърция с лични коли, “въздушният Шенген” също няма да върши никаква работа.

В Брюксел обаче като че ли харесаха идеята на Австрия. Европейската комисия многократно е защитавала тезата, че България и Румъния са готови да станат членки на Шенгенското пространство. Сега ЕК потвърди, че вече се водят разговори за превръщането на “въздушния Шенген” в реалност, съобщава сайтът “Евронюз”.

“Това са положителни развития. Нещата се движат в положителна посока. И определено това е важното на този етап”, заяви говорител на комисията в понеделник. Но България има нужда от цялостно решение - и за да се стимулира икономиката, и за да влизаме без километрични опашки в Гърция. Всъщност - и в Румъния, тъй като според статистиката след Гърция най-много пътуваме до северната ни съседка.

Явно обаче засега обидното висене по границите за повечето българи остава.

Други от От страната и света

Идея! До 2 чаши алкохол на летищата в Европа

Авиокомпания иска да ограничи пияните пътници по време на полет Край на безразборното пиене по време на полет или престой на европейско летище. За това настоява нискотарифната авиокомпания “Райънеър”

Курсът на еврото е под прага от 1,03 долара

Курсът на еврото днес е под прага от 1,03 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във Франкфурт тази сутрин единната европейска валута се котираше за 1

Тежка челна катастрофа между кола и камион на околовръстното край Чепинци

Тежка челна катастрофа е станала на околовръстното в София тази сутрин, стана ясно от кадри в социалните мрежи.  Инцидентът се е случил на разклона за Чепинци. Ударили са се камион и кола

Кметът на район "Кремиковци": Няма опасност от радиация след влаковата катастрофа

„Появи се информация, че вследствие на това, че в едната влакова композиция е превозвала скрап има опасност от радиация при изгаряне на скрапта, но няма никакво замърсяване на въздуха"

Община Русе започва набирането на проектни предложения по Програма „Култура“ за 2025 г.

Община Русе обявява конкурс за финансиране на проектни предложения в областта на изкуствата и културата по Програма „Култура" за настоящата 2025 г. Крайният срок за кандидатстване е 17 февруари

>