100 000 учители и ученици повишиха дигиталните си умения по проекти на МОН

12.12.2023 12:12
СНИМКА: Пресцентър на министерството на образованието и науката

Близо 100 000 ученици и учители са повишили и развили дигиталните си умения по проекти на МОН. Това стана ясно от думите на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на форум „Образование за утрешния ден" в София Тех Парк. Събитието бе открито от министър-председателя акад. Николай Денков. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на образованието и науката.

Благодарение на европейските средства и последователна работа вече всички участници в системата на училищното образование – ученици, учители и директори, имат своя електронна идентичност с индивидуален профил в системата на МОН. Всеки от тях има достъп и до платформата Дигитална раница, която съдържа хиляди безплатни електронни образователни ресурси по всички учебни предмети – разработени уроци, презентации, 3D модели, видеа и др. „Това е един все още нешлифован диамант в нашата образователна система", посочи министър Цоков. По думите му последното изследване PISA показва, че там където националните образователни системи развиват такива платформи, не закъсняват резултатите. Един от примерите за това е Естония, където резултатите на учениците не паднаха, а се повишиха след пандемията.

„Смислената дигитализация и използването на ресурси, които са разработени от учители за учители, е наистина възможност да се промени позитивно нашата образователна система", посочи министър Цоков. По думите му развитието на Дигиталната раница ще продължи с нов проект по програма „Образование".

В МОН вече е сформирана широка експертна комисия от над 40 специалисти от различни сфери, които ще изработят визия за смислено внедряване на технологиите, включително рамка за използване на изкуствен интелект в българското училище, стана ясно по време на форума. „Образованието за утрешния ден е свързано с много сериозни предизвикателства. Днес трябва да формираме умения у децата и учениците да се справят по-успешно с предизвикателствата на бъдещето.", изтъкна проф. Цоков. По думите му изследване от преди няколко години е показало, че 65% от днешните първокласници ще работят професии, които още не съществуват. Професиите на бъдещето са свързани не само са ИТ умения, а и с грижа за човека, посочи министър Цоков.

"В следващите седмици ще бъде представен стандарт за качество в училищното образование", съобщи още министър Цоков. Изготвят се и нормативни промени, с които да се гарантира по-голяма образователна и психологическа подкрепа за децата в детските ясли. "Класическата класно урочна система трябва да бъде променена и подобрена. Необходима е и промяна в учебните програми - да станат по-рамкови и компетентностно ориентирани", посочи министърът.

По време на форума приветствие отправи и председателят на Комисията по образование и наука в НС Красимир Вълчев. Европейският комисар за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Илияна Иванова също изпрати поздравление към участниците и организаторите на събитието. Ръководителят на програмата PISA се включи във форума с видео презентация с анализ на резултатите за България.

Форумът продължава през целия ден като учители, директори, ученици, университетски преподаватели, предприемачи и представители на неправителствени организации представят своя опит и добри практики за ефективно използване на дигиталните технологии за подобряване на качеството на преподаването и ученето. Гостите имат възможност да посетят и образователно изложение, на което различни организации и училища демонстрират разработени от тях дигитални ресурси, материали и иновации, които прилагат в обучението на ученици.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>