Бизнесът: Искаме истинска реформа в образованието

06.12.2023 11:56

Връзката между нас и училището се къса, твърдят 25 организации

Половината от българските ученици са функционално неграмотни - не могат да разберат смисъла на прочетен текст, да правят взаимовръзки между събития, да разчетат графика, да разпознаят фалшива новина. Публикуваните на 5 декември резултати от престижния международен тест PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за пореден път показаха, че българското образование изостава и прави огромна част от хората неконкурентоспособни в днешния свят, се казва в отворено писмо от 25 бизнес организации.

Поводът за реакцията на бизнесорганизациите бяха представените вчера в Министерството на образованието и науката резултатите от PISA 2022. В следващите години ще се работи целенасочено за това българските ученици да могат да реализират уменията, свързани с овладените от тях знания. Тогава ще се повишат и резултатите при следващото изследване на PISА през 2025 г., и тези от нашите външни оценявания, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето вчера на резултатите от Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците - PISA 2022.

Средният резултат на българските ученици по математическа грамотност, която е във фокуса на изследването, е 417 точки. Той е по-нисък от средния за ОИСР, който е 472. Резултатите на българските ученици са сходни с тези от предходните изследвания на PISA, които се провеждат на всеки три години. В същото време в световен мащаб се наблюдава значителен спад на резултатите. Най-осезаем е той в страни, като Нидерландия, Норвегия, Полша. Традиционно най-силно се представят учениците от Сингапур, които имат 574 точки. Следват ги тези от Макао и Китай. Резултатите на България са сходни с тези на Кипър, Молдова, Монголия, Катар и Чили. 54 процента от българските ученици са с резултат по-нисък от базовия за умения по математика. На тестовете по четене техният дял е 53 процента, а по природни науки - 48 процента. Изследването PISA 2022 е направено сред ученици на 15-годишна възраст от 81 държави. Те са решавали тестове по математика, четене и природни науки, като основната оценявана област е математическа грамотност. В България тестове се състояха в периода 21 март - 22 април 2022 г. сред 6107 ученици, родени през 2006 г. от 202 училища в цялата страна.

"Като работодатели, ежедневно сме свидетели на скъсаната връзка между образованието и реалния бизнес, и неговите нужди. Българските училища не подготвят младите хора за живота и неговите социални и икономически предизвикателства. Това има преки негативни ефекти върху бизнеса и икономиката на България. Сериозни проблеми с намирането на кадри имат 70 процента от работодателите. Бизнесът е принуден да изгражда свои академии и образователни институции, което е огромна допълнителна инвестиция", се посочва в писмото на организациите от бизнеса, цитирано от БТА.

В него се заявява, че демографската криза и изтичането на таланти и млади хора в чужбина е най-голямото предизвикателство пред България. Липсата на хора днес е тема за абсолютно всяка индустрия у нас. Българският бизнес е поставен в много по-неизгодна позиция от своите конкуренти по света.

"Затова 25 организации, представляващи бизнеса се обединяваме в подкрепа на истинска реформа в българското училищно образование и заявяваме готовността си за сътрудничество с всички политически партии, държавни и местни институции. Нека превърнем българските училища в място, което подготвя учениците за успешен личен и професионален живот в 21-и век. На база детайлни проучвания на опита на държави с високи резултати на международни оценявания и изследвания, както и експертни разговори за състоянието на българската образователна система, настояваме за цялостна и амбициозна реформа за следните приоритети", се казва в писмото.

Приоритетите в него са свързани с повишаване на качеството на базисното обучение и продължаващата квалификация на учителите и директорите; изработване на учебни програми с нова философия, ориентирана към развиване на компетентности, а не наизустяване на предметно знание; промяна на вътрешните и външни оценявания към измерване на развити компетентности, а не на заучени знания; ефективно прилагане на стандарт за качество в образованието и система на добавената стойност на училищата; гарантиране на повече автономност, ресурси и подкрепа за училищата, но и поемане на отговорност от тях за резултатите на учениците; взискателен и професионален подбор на учителите и директорите на база необходимите за професията компетентности; обективна и справедлива оценка на работата на учителите и директорите на база резултати, а не административни изисквания.

Качествена подготовка, взискателен подбор и оценка на работата на учителите и директорите

Учителите и качественото преподаване са най-важният фактор за развитието на уменията на учениците, а от директорите зависи ефективното управление на училищните екипи и ресурси. В момента първоначалното обучение, както и продължаващата квалификация на училищния персонал, до голяма степен не са съобразени с изискванията на съвременния свят. Има нужда от смела промяна на подготовката на учителите и директорите, от оценка на качеството на продължаващата квалификация и осигуряване на ефективни допълнителни обучения. Подборът на кандидати за учители и директори, както и последващата регулярна оценка на работата и постиженията им, трябва да станат по-взискателни и да стъпват на необходими за професията умения и реални резултати, а не на административни изисквания, заявят бизнес организациите.

Според тях освен директорите и учителите, важен човешки ресурс в образованието са психолозите, помощник-учителите, ресурсните учители, логопедите, медиаторите, експертите в Регионалните управления на образованието, които подкрепят учителите, и всички други специалисти, които работят за това учениците да се чувстват добре в училище и да реализират потенциала си. Тези специалисти често са неглижирани както от гледна точка на заплащане, така и на останали условия на труд, което оставя учителите без подкрепа при работата с децата и младежите.

Съвременни учебни програми и оценявания на учениците с нова философия, и насочени към развиване на умения на 21-и век

Учебната програма, по която учат българските ученици, не развива у тях знания, умения и нагласи, необходими за живот и реализация в 21-и век. Има нужда от цялостно преосмисляне и предефиниране на целите на образователния процес, въз основа на което следва да се изготвят изцяло нови учебни програми и учебни планове. Съвременните учебни програми отчитат всички фактори, които влияят върху ученето на учениците, взимат предвид изискванията на бъдещия свят, както и интересите и нуждите на различните деца и младежи. Новите учебни програми водят след себе си и нов начин на оценяване на знанията и уменията на учениците. Както оценяването по време на учебната година, така и националните изпити вече не трябва да измерват основно възпроизведена информация, заучени теории и готови отговори, а да стимулират мисленето и креативността на учениците, се казва в писмото.

Ефективно използване на ресурсите и управление на системата с фокус върху резултатите и добавената стойност на училищата

Макар България все още да отделя нисък процент от БВП за сектора, няма доказателства за това, че инвестираните пари имат възвръщаемост. Държавните и местните институции трябва да имат добре планирани индикатори за изпълнение на политиките си, а образователната система и обществото - да получават ясна картина за ефекта от вложените средства.

Ключово е оценката на работата както на цялата образователна система, така и на учителите и директорите, да се извършва на база обективни и прозрачни критерии, които отчитат резултати, а не изготвени документи или други административни дейности. Важен аспект е ефективното въвеждане на стандарт за качество в образованието, както и на системата на добавената стойност, така че да има прозрачна информация за напредъка на всяко училище, е мнението на бизнес организациите.

В отвореното си писмо те заявяват, че съзнават, че реформата в образованието е дългосрочен ангажимент, който включва непопулярни мерки. "Ако те не бъдат предприети обаче, обричаме още десетки поколения български деца и младежи да не получат възможност за щастлив живот и успешна професионална реализация. Като бизнес организации, поемаме ангажимент да подкрепяме усилията на националните и местни институции в посока качествено образование за всички деца в България. В тези турболентни политически времена ние призоваваме за надпартиен консенсус за реформи, свързани с подобряването на образованието в страната ни. Ние вярваме, че разговорът днес не трябва да се ограничава до посочване на проблема, но трябва да говорим за решенията, които могат да направят България една от страните с най-добро образование в света в следващите десетилетия", се казва в отвореното писмо.

Други от Просветни

Великотърновския университет с втора Зимна школа по калиграфия за иконописци

За втора година Православният богословски факултет на Великотърновския университет организира Школа по калиграфия за иконописци. Проявата е част от Евтимиевите дни

Николай Вълканов: Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути!

Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути. Това каза зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов, в чиято сграда NV Tower в София бе деветата церемония и "24

Оценка за дисциплината? От “връщате ни в комунизма” до “и в Италия е така”

Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”

Академичните оскари усмихнаха еврокомисар, вице, министри, ректори и студенти (Галерия)

Българските университети са лидер на Балканите по чуждестранни студенти. За да продължим да развиваме висшето образование министерството ще направи нова програма за привличане на студенти от трети

Министър Вълчев свика съвещание на регионалните управления на образованието

Елиминиране на формализма, намаляване на административната тежест и промяната от заучаване към функционалност на знанията на учениците. Това са част от приоритетите

>