PISA: Българските ученици са на последно място по математика в ЕС, а по четене - на предпоследно

05.12.2023 12:50
Ученици СНИМКА: "24 ЧАСА"

България е на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат новите резултати от международния тест PISA, който проверява умения на 15-годишните ученици да прилагат усвоените знания на практика.

Най-добри в света по математика и четене отново са учениците от Сингапур, но пандемията сваля нивото на образованието навсякъде по света, сочат резултатите на PISA.

Българските ученици имат драстично по-ниски резултати по математика и четене в сравнение с последните години. През 2022 година те се връщат до най-слабото си представяне от 2006 година. Това показва, че нивото на българското образование е същото като отпреди 16 години.

България обаче следва световните тенденции, където нивото на образованост като цяло спада.

По математика България има 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16 точки. По природни науки нивото на учениците е стабилно, с три точки по-малко от 2018 г.

В глобален план влошаването на резултатите е също толкова значимо като това в България.

„Стръмният спад в постиженията, който се наблюдава между 2018 и 2022, е безпрецедентен. В сравнение с 2018 г. точките са паднали средно с 15 по математика и 10 по четене за държавите членки на ОИСР", съобщава международната организация в доклада си.

Това се случва за първи път в историята на PISA – обикновено разликата между годините е около четири точки по математика и пет по четене.

Отличници по математика, както през изминалите години и този път са Сингапур, Китай, Япония, Корея, Естония.

При четенето - първенец отново е Сингапур, следван от Ирландия и Япония.

България остава под средното ниво на държавите - членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това ни нарежда на последно място в Европейския Съюз по математика и на предпоследно по четене и природни науки (преди Кипър).

На Балканите Косово, Албания и Северна Македония са с по-ниски резултати от нас.

Интересно е, че Перу, Колумбия и Катар показват напредък в образованието.

Като основна причина за общите резултати се посочва пандемията от Covid-19. Според доклада на PISA обаче затварянето на училища и преминаването към онлайн образование е само един от факторите за ниските резултати. Както ясно се вижда на графиката, спадът в България е още от 2015 г. насам.

В световен мащаб се наблюдава подобна тенденция още от 2012 г., което предполага, че има други структурни причини за влошаването, допълват от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Липсата на дисциплина и внимание става все по-голям проблем. Деветокласниците в България споделят, че им е трудно да учат и внимават в час по математика. 48% от запитаните не слушат какво казва учителят (за ОИСР този дял е 30% средно). Близо всеки втори ученик в България се разсейва от дигиталното си устройство.

„Смятам, че твърде много млади хора в България са станали почти зависими от телефоните си и се чувстват неспокойни, ако телефоните им не са близо до тях. Това влошава резултатите им на теста PISA, но и можем да видим как това е свързано и с по-малко удовлетворение от живота, от социалните им контакти и повече безпокойство", каза специално за БНТ Андреас Шлайхер, директор на дирекция „Образование и умения" в ОИСР.

Според него, училищата у нас трябва да приветстват технологиите в класните стаи за работа и следене на прогреса на всеки ученик, но и да лимитират употребата на телефони за забавление от учениците.

Като позитиви Шлайхер откроява интереса и грижата на българските учители към учениците и активното участие на родителите в учебния процес. За разлика от другите държави, родителите в България са останали заинтересовани от образованието на децата си включително по време на пандемията.

„Учителите биха могли да подобрят педагогическите си умения, инструкциите и дисциплината", добавя Шлайхер.

Изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) оценява уменията на 15-годишните ученици да осмислят и прилагат наученото по математика, четене и природни науки в ежедневието.

През 2022 проучването е проведено сред 690 хиляди ученици от 81 държави.

В България са участвали 6107 деца от 202 училища. Тестът през 2022 е с основен фокус върху математиката. Задачите включват реални ситуации като пресмятане на валути, избиране на слушалки спрямо отзиви в интернет, движение в града, спестяване на пари.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>