Край на зубренето, слагат задачи от живота в изпитите по модела на PISA

04.12.2023 22:30 Ярослава Прохазкова
Министърът на образованието проф. Галин Цоков обяви промените, които възнамерява да направи, заедно със заместниците си проф. Генка Петрова, Емилия Лазарова, Мариета Петрова и Наталия Митева. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
През 2018 г. на PISA българските ученици показаха, че по четене и тематика продължават да са на ниско ниво, а по природни науки резултатът им пада.

А преди 9-и клас ще има национални входни равнища по български, математика и природни науки

Задачите във външното оценяване за 10-и клас ще бъдат променени още от 2024 г., за да бъдат по-практически ориентирани. В следващите години постепенно ще се променят задачите за 4-и, а след 2 години и след 7-и клас. Учениците, които в момента са в 5-и клас, ще бъдат първият випуск, който ще се яви на изцяло нов формат за изпита след 7-и клас през 2025/2026.

Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков в навечерието на обявяването на резултатите на 15-годишните българчета на международното изследване PISA (Program for International Student Assessment) през 2022 г., в което акцентът ще е върху математиката, но се проверяват и четене, и природни науки. Резултатите трябва да бъдат обявени във вторник в Париж от Организацията за сътрудничество и развитие в 11 часа местно време. Дотогава има ембарго върху информацията.

В изследването са

включени 15-16-годишни деца от 81 държави и региона от целия свят

То трябваше да се проведе през 2021 г., но заради пандемията от коронавирус се отложи с една година.

“Знаем колко важен е изпитът след седми клас. Затова искаме да дадем време за пренастройване на системата и да се помогне децата да бъдат ефективно подготвени за новия формат”, обясни проф. Цоков.

Той уточни, че в мониторинговия доклад на Европейската комисия се посочват определени проблеми в нашата образователна система за 2018 г.

Проблематични са резултатите от външните оценявания, матурите, както и резултатите на PISA 2018 г. - сравнително ниски спрямо другите страни от ЕС. Това ни накара през последните седмици да подготвим определени инициативи по посока на качественото образование, и то насочено към развитие на компетентности и умения за живота и възможности за по-добро представяне на учениците на PISA тестовете, обясни министърът.

Училищата ще получат по-голяма подкрепа от страна на министерството на образованието. Ще получат методическа помощ за съставяне и решаване на задачи, насочени към практически умения.

Предвиждаме от началото на следващата учебна година да се въведат входни равнища за започващите 9-и клас по български език, математика и природни науки, свързани отново с PISA тестовете, насочени към установяване на уменията и възможността за решаване на практически проблеми от страна на учениците.

Ще се използват възможностите на програма на ОИСР PISA училища - 200-300 или 500, които целогодишно да работят по отношение на разработване и въвеждане на такива задачи, решаване на такъв тип тестове, различен начин на обучение, ориентирано към формиране на компетентности и изготвяне на доклади за напредъка. Така училищата ще бъдат подготвени по-добре за предстоящите PISA изследвания през 2025 и през следващите години, обясни министърът.

“Ще изработим визия за по-рамкови компетентностни учебни програми. Ще търсим баланс с традициите. Това, което се формира като знание, да води до ключови умения, а не само наизустяване на определен материал. Ще трябват 3 или 4 години. Планираме след Нова година в рамките на 2024 г. да се направи промяна в учебния план, където има избираеми учебни дисциплини. Всяко училище може да формулира нови учебни предмети - да има възможност за формирането на интегрални учебни предмети”, обясни още проф. Галин Цоков.

Екипът на МОН вече е готов с разработването на визия за Стандарт за качеството в училищното и предучилищното образование. “За пет месеца и половина успяхме да създадем концепция, която ще обсъдим в детайли със социалните партньори, работодателите и заетите в системата, за да предложим за обществено обсъждане и конкретните нормативни текстове”, каза министърът.

Според стандарта качествено образование означава приобщаващо и насърчаване на възможностите за учене през целия живот за всички деца и ученици. Придобитите знания и развитите отношения, нагласи и умения следва да допринасят за успешното личностно и професионално развитие на учениците. Качеството в образованието е постигане на разумен баланс между осигуряване на благополучието на децата и учениците, и развиването на техните компетентности. Министър Цоков допълни, че се предвижда този стандарт да има подкрепяща роля и да насърчава образователните институции сами да правят самооценка на силните и слабите си страни и да планират мерки на тази основа.

С помощта на експерти от МОН, учители, директори, социални партньори, бизнес и граждански организации са определени

показателите за качество в 4 направления:

преподаване, управление на институцията, взаимодействие с общността и резултати на учениците и училището.

Проф. Цоков отбеляза, че когато се говори за качество, то трябва да се измерва според спецификата на отделната институция. “Целта ни е механизмът да започне да действа през 2025-2026 година за всички институции. Планираме той да се изпробва първо чрез Национална програма през 2024-2025, за да се усъвършенства, ако трябва, а ще бъде въведен през 2025/26 учебна година”, разясни проф. Цоков.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>