За трети път Бургас иска помощ от държавата за алеята до Сарафово
Два екипа се разминават в становищата си каква е причината за пропадането на живописния терен
Трето писмо до държавата праща община Бургас, за да ѝ окаже помощ за възстановяване на крайбрежна алея до кв. “Сарафово”. Веднъж тя пропадна заради свлачище миналата година, а
през уикенда бурята отнесе част от нея в морето
и я направи непроходима.
Крайбрежната алея до Сарафово е едно от любимите места за разходка на бургазлии, тъй като се вие на метри от живописния морски бряг. Използва се целогодишно, а не само през лятото. Особено предпочитана е от велосипедистите, през последните години я научиха и туристите, които често си правят разходки пеша до Сарафово. След пропадането преди дни обаче тя вече е неизползваема и за да стигнат до съседния квартал, хората трябва да минат по много по-неудобния селскостопански път.
“Подготвяме ново искане за възстановяване на алеята”, казаха от общината. Утехата засега е, че няма пострадали при последното пропадане на терена, който е държавна собственост.
За първи път от кметството поискаха помощ от държавата през април и май м.г. През юли пробваха и с втора молба до областната управа и МРРБ да се спре пропадането, но нищо не последва.
“След това спешно изготвихме проект, с който се конкретизираха и остойностиха мерките за укрепване на свлачището, и го представихме на МРРБ, но пак нищо не последва, обясниха от местната администрация.
Отговорът от министерството на 19 август обаче е обезкуражаващ. Според МРРБ
общината не е собственик на терена и не притежава права на възложител
за реализацията на изработения проект и затова го връщат. В този дух е и отговорът от 3 юни на областния управител Пламен Янев. Държавният наместник препоръчва на общината да предложи на МРРБ да обяви терена за частна държавна собственост и след това да ѝ го дари, за да може да си реализира проекта по възстановяване на велоалеята.
След първоначалното срутване и първия зов за помощ от общината губернаторът организира среща на място с експерти от “Геозащита” ЕАД - Варна, които изпратиха становище с констатации и препоръки. Според тях проблемът е бил предизвикан от повърхностни води. Две от препоръките, свързани с ограничаване на движението по алеята и поставяне на нужната сигнализация, бяха светкавично изпълнени от община Бургас.
Бяха поставени съответните пътни знаци и насипна дига за недопускане на автомобили и пешеходци. Движението им обаче продължи и след това.
Третата препоръка бе свързана с необходимостта от предприемане на действия за повърхностно отводняване и асфалтиране. Тъй като засегнатият имот е държавна собственост, тези действия би следвало да се предприемат от страна на държавата.
В същото време обаче ежедневните наблюдения на общинските експерти показаха, че
разрушителните процеси не затихват, а се задълбочават
Затова от кметството със собствени средства възложиха обстоен оглед на терена, въпреки че е на държавата. Заключението им е, че основната причина за пропадането на терена се дължи на морската абразия. Другата причина била нарушаването на баланса на наносите в тази територия вследствие на изградената брегоукрепителна дамба. За да се предпази брегът от последващи свлачищни процеси, те препоръчаха дамбата да се удължи с 300 м в посока на местността Ъгъла.
“Разминаването в становищата е обезпокоително и затова ще продължим да настояваме за адекватни действия от държавата за обезопасяване на брега, за да опазим живота и здравето на хората”, казаха от кметството.
Според кмета Димитър Николов за укрепване на терена сега ще трябва да бъдат похарчени повече средства, отколкото преди година и половина, когато от общината поискаха помощ от държавата за укрепване на имота ѝ по брега.
“За съжаление, пропиляхме много време - на съгласуване, за подготовката на проекти. Сега се оказа, че този проект, който държавата ни възложи, трябва да се преработи, защото щетите са още по-големи. Ако досега бяхме реагирали, двойно по-малко средства щяхме да изразходваме. Трябва да се инвестират повече материали в по-дълбоко укрепване, по-широко обхващане на целия този свлачищен процес”, обяснява Николов.