Най-икономичните и най-лакомите коли през последните 20 години

31.10.2023 20:06 Георги Луканов
Hyundai IONIQ харчи най-малко ток.
Chevrolet Camaro е с най-лакомия бензинов мотор.

За 12 години средният пробег на електрическите автомобили е скочил от 95 на 425 км

За период от 20 години Германската автомобилна асоциация (ADAC) проведе 2500 теста, в които провери разхода на гориво на почти всички модели на пазара.

Със своя екотест ADAC търси отговор на въпроса колко отделните модели наистина замърсяват околната среда и какви са емисиите на CO2 на практика. Накратко, в допълнение към измерването на фабричния стандарт WLTP този екотест включва и шофиране по магистрала, където се следи функционирането на системата за обработка на отработените газове. Също така изгорелите газове и разходът се проверяват в лабораторни условия.

Opel Zafira 2,2 TDI е първият автомобил, минал през ADAC EcoTest през 2003 г. Но оттогава

светът на превозните средства се е развил стремглаво,

а автомобилите са станали по-тежки и по-мощни. Докато средното тегло на превозните средства, измерено от ADAC, е било 1414 килограма през 2003 г., автомобилите през 2022 г. вече са средно по 1711 килограма. Преди 20 години средната мощност на колите в Европа е била скромните 130 к.с., а през 2022 г. вече е 208 коня.

Оттогава разпоредбите относно емисиите на замърсители или емисиите на CO2, както и методите за изпитване (ключови думи NEDC и WLTP) бяха затегнати няколко пъти. Ecotest също взема това предвид, като последната голяма ревизия е извършена през 2016 г.

След две десетилетия ADAC реши да обобщи своите тестове

и да избере най-добрите и най-лошите модели

в отделните категории - с бензинови, дизелови и електрически двигатели.

При бензиновите автомобили личи абсолютната доминация на японските автомобили, или по-скоро на една марка - Toyota. Това означава, че компанията, която все още продава най-много коли в света, има отлично класическо хибридно задвижване, чийто разход варира от 4,1 л/100 км при Prius от 2016 г. до 4,8 л/100 км при предишното поколение на Yaris, също в хибридното си изпълнение. Компания в челната тройка им прави миниатюрното Suzuki Celerio с 4,8 л/100 км.

Най-лакомият модел, продаван в Европа през последните 20 години според ADAC, е Chevrolet Camaro. Оборудван с чудовищния 6,2-литров V8 двигател, който изразходва в най-добрия случай 12,4 л/100 км. Следват BMW M5 (11,1 л/100 км), Porsche Macan S, Ford Mustang 5.0 Ti-VCT и донякъде изненадващо Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 GT AWD.

Статутът на най-икономичен дизелов автомобил  е за японския модел Mazda 2 със среден разход от 4,1 л/100 км.

В челната петица има още три мъника, но и една компактна кола.

Става дума за Mazda 3 със същия дизелов двигател, което е още едно

доказателство за икономичността на мотора SKYACTIV-D

Сред отличниците по разход на нафта попадат и Hyundai i20 1.1 CRDi, Peugeot 208 BlueHDi 100 и Ford Fiesta 1.5 TDCi.

Сред най-харчещите дизели на върха е Land Rover Defender 90 със среден разход от 9,8 л/100 км.

И при най-добрите електрически автомобили

по-малките коли са най-пестеливи,

като Hyundai доминира. Най-добрият резултат е 14,7 kWh/100 км и е постигнат от модела Ioniq от 2017 г. Единственият конкурент на корейците в топ 5 е мъничкият VW e-up! с 16,7 kWh/100 км.

А от друга страна, най-големите потребители са големите ванове. Mercedes-Benz EQV 300 е лидер със средно 30,9 kWh/100 км.

Максималният пробег на електрическите модели се е променил драстично през годините. През 2011 г. мъничкият Peugeot iOn едва минаваше 95 км с едно зареждане на батерията, а през 2015 г. средният пробег на тестваните автомобили бе 149 км, докато през 2020 г. е 285 км. Тази година средният пробег на тестваните модели на ток достигна 425 км.

Други от От страната и света

Андрей Зографски: Нощният транспорт е ключова услуга за свързана, сигурна, евтина и достъпна София

Нощният градски транспорт е ключова услуга за свързана, сигурна, евтина и достъпна нощна София. Тя не генерира, а решава проблеми. Това каза общинският съветник от ПП-ДБ-СС Андрей Зографски

Обвиниха за закана с убийство и телесни повреди сводниците, стреляли по мъж след скандал

С обвинения за телесни повреди и закана с убийство се сбодиха двамата сводници, които във вторник простреляха мъж след скандал. Той не платил първоначално уговорената сума на компаньонка

Пеевски видя края на Прехода и се закани скоро да управлява

Това е коалиция на имунитетите, определи новото правителство лидерът на ДПС - Новото начало Днес е краят на прехода. Когато БСП работи със СДС и ГЕРБ - с деребеите, преходът свършва

Радев пожела на кабинета да отстоява независимостта си от олигарсите

Да работят за националния интерес и да отстояват своята независимост от политически и олигархични кръгове с отявлен интерес към власт, съдебна власт и обществени поръчки

Слави Трифонов: Трябваше компромис, за да не убием бъдещето на децата си

По принцип, мразя да повтарям, обаче ситуацията налага да кажа още веднъж, че преди последните избори, аз ясно казах, че ще направя всичко възможно, ако зависи от мен, да има правителство

>