Всяка година около 300 ученици посещават централата на ЦЕРН в Женева

08.10.2023 16:12
Централата на ЦЕРН в Женева Снимка: Министерството на образованието и науката
Централата на ЦЕРН в Женева Снимка: Министерството на образованието и науката

Около 250-300 ученици от България посещават ежегодно централата на ЦЕРН в Женева. В нея работят и над 100 български учени и инженери. С част от тях се срещна министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който присъства на откриването на новото съоръжение на ЦЕРН -Science Gateway. Заедно със заместник-министър проф. Генка Петрова той участва и в министерска Кръгла маса за ролята на научните инфраструктури като платформи за развитие на таланти в науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM).

Science Gateway е емблематично образователно и информационно съоръжение на ЦЕРН. Конструирано е по проект на световноизвестния архитект Ренцо Пиано, а целта му е да запознае хора от различни възрасти и с различно образование и професии с откритията и научните достижения на ЦЕРН.

Сградата предлага пространства и дейности, включително изложби, обясняващи тайните на природата - от много малките елементарни частици до много големите като структурата и еволюцията на Вселената.

“Практическото експериментиране ще бъде ключова съставка в образователната програма на Science Gateway, което ще позволи на посетителите да получат опит от първа ръка”, обясни министър Цоков. По думите му до него ще могат да се докоснат и българските ученици и учители, които посещават централата на ЦЕРН. “Всяка година по Националната програма на МОН "Квалификация на педагогическите специалисти" в ЦЕРН се обучават по 60 учители. 30 от тях преподават физика, химия и Човекът и природата, останалите 30 са учители по професионална подготовка от областите на образование „Техника“ и „Информатика“, каза още проф. Цоков.

За учениците, идващи на еднодневно посещение в ЦЕРН, се организира посещение на различни обекти като ускорители, детектори, зала за управление на ускорителите, компютърен център, участие в практически експерименти, както и лекции и дискусии с български учени и инженери. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката.

През миналата година български специалисти участваха активно в експерименти на двата най-големи ускорителя в ЦЕРН - SPS и LHC.

Научна група от Софийския университет се включи активно в изпълнението на научната програма на експеримента ALICE. Една от задачите на експеримента е да се изследва раждането на нови леки частици, родени в ултрапериферни взаимодействия между протони и тежки йони. През лятото на 2022 г. бе възобновена работата на фабриката за радиоактивни снопове и екзотични ядра ISOLDE, разположена на протонния инжектор PSB в ЦЕРН. Български учени от Софийския университет се включиха в провеждането на експерименти, свързани с изучаването на структурата на радиоактивните ядра 131Sb (IS697) и 130Sn (IS702). Активно е участието на учени от Институт за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН в изследвания, свързани с изучаването на свойствата на твърдите тела чрез Мьосбауерова спектроскопия.

Други от Просветни

Великотърновския университет с втора Зимна школа по калиграфия за иконописци

За втора година Православният богословски факултет на Великотърновския университет организира Школа по калиграфия за иконописци. Проявата е част от Евтимиевите дни

Николай Вълканов: Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути!

Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути. Това каза зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов, в чиято сграда NV Tower в София бе деветата церемония и "24

Оценка за дисциплината? От “връщате ни в комунизма” до “и в Италия е така”

Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”

Академичните оскари усмихнаха еврокомисар, вице, министри, ректори и студенти (Галерия)

Българските университети са лидер на Балканите по чуждестранни студенти. За да продължим да развиваме висшето образование министерството ще направи нова програма за привличане на студенти от трети

Министър Вълчев свика съвещание на регионалните управления на образованието

Елиминиране на формализма, намаляване на административната тежест и промяната от заучаване към функционалност на знанията на учениците. Това са част от приоритетите

>