Йеспер Дал: Колите са навик, смело експериментирайте какво е без тях

19.09.2023 18:47
Йеспер Дал

Арх. Йеспер Дал е шеф на отдела за строителство и собственост в община Фредериксберг, ръководител е този по архитектура, планиране и градски пространства и в Копенхаген. Заемал е ръководни постове в Асоциацията на датските архитекти и агенцията за култура. Член на борда на Съвета за зелено строителство на Дания.

- Арх. Дал, как видяхте София?

- Изключително красив град. Има много общо с Копенхаген - хубави стари сгради, добра архитектура, много зелени части и паркове.

- В Копенхаген велосипедите са повече от колите. Каква е рецептата да се изведат автомобилите от центъра?

- Тук се качвате на колите си за много кратки разстояния, дори под километър. Това е навик - човек, като има кола, я ползва, натоварва се градът. В офиса на главния ви архитект видях проекта на Масимилиано Фуксас за преустройство на пл. “Света Неделя”, който осъществява много добра връзка между пешеходните зони. Това е начинът да се елиминира голяма част от трафика, да се получи много добро пространство за хората.

Един от подходите ни в Копенхаген бе да експериментираме - за 6 месеца обявяваме една отсечка за пешеходна, даваме приоритет и на придвижването с велосипед. 6 месеца по-късно се прави анализ и хората осъзнават, че всъщност трафик там не им е нужен. А ако не им хареса, може да се върне старото положение. Преди 10 г. направихме точно това с една от най-големите ни улици към центъра, с най-натоварения трафик. Всички търговци бяха силно настроени срещу промяната и мислеха, че ще загубят бизнеса си. Но после се оказа, че махането на автотрафика им е помогнало да се развиват по-добре.

- Тук какво бихте подобрили?

- Впечатли ме, че в София има толкова открити площи с много дървета - чудесно в южноевропейския климат. Но много от големите дървета са нарушили настилката. И вместо да стои тази разбита настилка, може да се осигурят повече зелени площи и места за почивки с пейки. Градовете в наши дни са изправени пред огромни проблеми, свързани с промяната на климата, замърсяването и т.н., и мисля, че вие успешно може да използвате тези дървета с допълваща растителност под и около тях, за да решите част от тях.

Не е сложно да се подобри значително коритото на Перловската река - да се почисти и изложи, хората да я виждат по-добре. Това е важно, защото София не е крайбрежен град, не разполага с голяма река, но имате мрежа от по-малки и възможност да ги изложите на показ и ползвате.

- В Дания живеят едни от най-щастливите хора. Как средата влияе на усещането за щастие?

- Промяната в Копенхаген беше много голяма. Хората трябваше да възприемат, че публичните пространства не са само за стигане от точка А до точка Б. Ако някой им беше казал тогава, че могат да обядват на открито, щяха да го обявят за луд. Нямаме хубав климат и ресторантите дори нямаха маси на открито. Човек си изкарваше следването в центъра, но създаде ли семейство, се изнасяше в околностите. Сега все повече млади хора остават, защото имат всичко за пълноценен живот.

Други от Интервюта

Дейвид Линч в "Панорама" през 2007-а: Чисто злато! Това е енергията в България

Ако имаше закон, според който всички трябва да се обичат, щеше да бъде написан, казва великият режисьор Той беше “царят на сънищата”. На 9 ноември 2007 г

Надежда Ковачева: Мафията е мигновена и има колосална мощ не само в делото за прекършване духа на журналиста Слави Ангелов

Съдебната власт и преди, и сега е Пепеляшка на трите власти. Процесът по всички видове дела, не само по наказателните, е бавен и непредвидим! Клептокрацията като вид корупция не може да се

Димитър Ганев, "Тренд": При опитния Желязков няма резки движения, а липсата на интерес от нови избори споява коалицията

Няма да има ръмжене в трите партии зад правителството по трите важни теми - бюджет, еврозона, Украйна Още акценти от интервюто: Добрата новина е, че е редовен кабинет, има ясни политически лица

Д-р Илия Тонев: Плащаме здравните осигуровки на пациенти, за да не губим приходите по клинични пътеки

Финансово сме добре, но ни липсват лекари Преди 8 г. обединението на болниците в Сандански и Петрич бе единственият ход да осигурим нормално здравеопазване в района

Малина Крумова: Мантинели да разделят пътищата с голям трафик, за да спре безумното изпреварване

Правилата за движение по пътищата трябва да са в отделен закон, вече го работим, казва председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Още акценти За първи път от 30

>