Стефан Командарев: За “Уроците на Блага” случайността ни срещна с Ели Скорчева в една градинка с кучето ѝ

14.09.2023 19:45 Хортензия Маркова
Командарев и Скорчева на снимачната площадка на “Уроците на Блага”. Снимка: Светослав Стоянов
Стефан Командарев
Режисьорът на снимачната площадка на "Посоки"
Актрисата спечели награда за главна женска роля с изпълнението си на Блага от фестивала в Карлови Вари.
Стефан Командарев, Стефан Денолюбов и Ели Скорчева по време на снимките на “Уроците на Блага”

С един замах 70-годишната вдовица Блага Наумова се превръща от незаможна пенсионерка в човек без пукната пара. През целия си живот тя грижливо е пестила всяка стотинка, за да натрупа скромни спестявания, но въпреки това никога не проявява достатъчно разум, за да ги вложи в банка; десетилетията на пестене не водят до нищо, когато в момент на лудост тя се поддава на заплахите и терора на телефонен измамник и буквално изхвърля малкото си състояние през прозореца. Как можа да бъдеш толкова глупава, питат я всички, а мнозина в публиката вероятно ще ги подкрепят.

Но осъдителният, отчайващ, разтърсващ трилър на Стефан Командарев “Уроците на Блага” вижда нещата по друг начин: В една посткомунистическа България, където жени като Блага са законно обезкървени от престъпници и корумпирани институции от всички страни, как тя трябва да види разликата?

Това е част от рецензията на “Варайъти” за “Уроците на Блага”, който тази година триумфира в Карлови Вари и съвсем логично бе избран да ни представлява в жестоката борба за интернационален “Оскар”. Колко труден е пътят към най-престижния приз в киното добре знае режисьорът Стефан Командарев, който за трети път се впуска в голямата игра. Преди 15 години с неговия филм “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” влязохме в шортлиста (краткия списък от 9 филма преди номинациите), но може би е време сега да стигнем още по-далеч в похода на тази въздействаща история, която освен всичко успя да върне пред камерата след десетилетия отсъствие брилянтната актриса Ели Скорчева.

- Г-н Командарев, големи ли са шансовете на “Уроците на Блага” за “Оскар”, след като филмът е носител на “Кристален глобус” от Карлови Вари?

- За нас е огромна чест и отговорност, че сме българското предложение за “Оскар”, но предстои да се свърши много, много работа. За успех първото условие е да има добър филм. Мисля, че имаме такъв, поне съдейки по реакциите на международната преса и многото отлични рецензии във “Варайъти”, “Холивуд рипортър”, “Скрийн” и т.н. После идва цялата сложна логистика за промотирането му, за да изпъкне в конкуренцията с над 100 други филма от цял свят. Финансирането и организацията на една успешна и смислена кампания за наградите “Оскар” е скъпо и трудно предизвикателство. Разбира се, ние ще инвестираме сериозни собствени пари, ще разчитаме на подкрепа от Националния филмов център (НФЦ) и други български институции, ще търсим допълнително частно финансиране. Всякаква подкрепа ще ни е от полза, надявам се и ваши читатели да помогнат!

- Какво е най-важно извън художествените качества на един филм, за да бъдат спечелени членовете на Академията и да се проправи пътят към статуетката?

- Най-просто казано, трябва колкото се може повече членове на Академията, които са над 10 000, да гледат филма и да гласуват за него. 9 500 от тях са така наречените voting members (гласуващи членове).

Как се случват нещата? По принцип имаме една рутинна безплатна прожекция, на която я дойдат 10-20 от тях, я не. Има още една прожекция, която се организира с помощта на една европейска организация за промотиране на европейско кино. И на нея, ако дойдат 20-30 човек, е окей. Общо взето, всяко друго показване на голям екран трябва да се организира и да се плати отделно.

Затова най-важната и задължителна стъпка в една кампания е намирането на т.нар. пъблицист - нещо като пиар агент. Има агенции, които се занимават само с това, а именно кампании за чуждестранен, вече наричан интернационален, филмов “Оскар”. Техните хонорари започват от 20 хил. долара. За “Съдилището” беше толкова през 2016 г., а сега още не знам колко ще бъде за “Уроците на Блага”.

Оттам насетне тази компания трябва да организира колкото се може повече допълнителни прожекции. За “Съдилището”, а преди това и за “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” успяхме да платим за по още осем допълнителни. Което е някакъв абсолютен минимум. От тях конкретно за “Съдилището” най-евтината прожекция струваше 800 долара, а най-скъпата беше 10 000 долара.

Пъблицистът познава огромна част от членовете на Академията, които съответно трябва да кани на прожекциите, защото ние нямаме право на това. Както и да им осигури всички удобства, включително паркинг и някакъв брънч, които ние плащаме - иначе надали ще дойдат. А те трябва да гледат филма и да гласуват. Това е ключово.

Следващият важен компонент са киномедиите, които трябва да пишат често за филма - да има отразяване чрез интервюта и новини. И на последно място е публикуването на реклами в печатни и онлайн специализирани медии.

Тепърва ние ще решим заедно с немските ни копродуценти и със световния дистрибутор на филма кой да е нашият пъблицист. В момента, в който се обяви, че “Уроците на Блага” е българското предложение, моментално бяхме залети от предложения от различни агенции, които искат да го поемат, особено след като спечели “Кристален глобус”.

Аз имам много добър опит с агенцията, с която работих по “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” и със “Съдилището”. Немските ми копродуценти също имат агенция, която е вкарала техен филм в шортлистата. Влизаме в това състезание с отличните резултати от Карлови Вари, имаме и десетки фестивали, на които лентата тепърва ще участва, и смятам, че сме в много добри позиции. Сега е важно да финансираме, организираме и направим достойна кампания, а не да отбием номера. Пък каквото сабя покаже.

- Вие за трети път ще ни представяте в тази световна борба. Носи ли ви това напрежение винаги и до последно?

- Естествено. Знам, че не е просто една екскурзия, за да покажем в едно кино един филм и това е. Затова и тази година ще се постараем да намерим колкото се може повече подкрепа и тук, в България. Защото дори само като сравним как се представят съседните на нас държави в същата надпревара, ние изобщо не можем да се мерим с тях. Гърците са много напред, румънците имат цяла държавна организация, която се занимава с кампаниите им. Македонците също - неслучайно вече два техни филма имат номинации за “Оскар”! Може би всички те, за разлика от нас, осъзнават, че това е политика и престиж за една държава, и инвестират сериозни пари. Няма да забравя, когато “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” влезе в шортлистата, в една от големите американски телевизии в сутрешния блок водещата беше казала в ефир: “Има филм в шортлистата за чуждестранен “Оскар” от България с много интересно заглавие. Вече няма да бъркаме България с Боливия.”

Имам и много близък приятел, на високо ниво дипломат от Кариерата, който в частен разговор ми е казвал: “С вашите филми, които обикалят фестивалите и света, правите много повече за България, отколкото ние можем да направим със средствата и възможностите на дипломацията”. Надявам се все повече съмишленици да намираме за тази кауза.

- Бяхте ли разочарован, че “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” не продължи и още по-напред?

- За нас самият факт, че стигнахме дотам, беше огромен успех, но пак ви казвам - нещата са много сложни. Въпросът не опира и само до добро кино, финансиране и политика, но и доколко една държава има изразено лоби в американската филмова общност. Например има страшно много журналисти от гръцки произход в големи американски медии за кино и те естествено лобират за гръцкото предложение. Това важи и за румънците, сърбите и т.н.

- Според вас какво търси в момента Академията? Какви са последните тенденции относно темите във филмите, които намират отражение в награждаването?

- Съзнателно се опитвам да страня от това и да не се интересувам. Стремя се да правя неща, които ме вълнуват, които са ми на сърцето, а не да се натаманявам според това какво се търси и какво е политкоректно.

- Вие харесвате ли филмите, които миналата година спечелиха? “На Западния фронт нищо ново”, Германия, който взе статуетката за чуждоезичен “Оскар”, беше номиниран и в категорията за най-добър филм. А големият победител “Всичко навсякъде наведнъж” скара всички в социалните мрежи.

- “На Западния фронт нищо ново” e първата екранизация на романа на Ерих Мария Ремарк на немски език, предишните бяха на английски. Филмът е страхотен. Невероятен. Много майсторски направен и с огромен замах. Напълно заслужено спечели. На фона и на война в Европа стоеше много актуално, но основната причина, разбира се, е Ерих Мария Ремарк.

Иначе за “Всичко навсякъде наведнъж” съм далеч от това да ви кажа, че това е най-великият филм на света, както и че е най-слабият. Има достойнства, но със сигурност не е моят тип кино. Не мога да го сравнявам с филми легенди, които са вечни и са класика, защото не смятам, че има потенциал да бъде такъв.

Иначе хората в социалните мрежи винаги намират за какво да се скарат. Понякога това осмисля...

- От какво се роди идеята за “Уроците на Блага”?

- Решихме със Симеон Венциславов третият ни филм да бъде посветен на поколението на нашите родители, на пенсионерите в България. Те се оказаха и най-голямата жертва на този преход, който не знам вече и аз свършил ли е, не е ли. Трябваше ни някаква сюжетна рамка, която да ни позволи да разкажем за тях. Най-често излизащата тема в медиите при търсене относно тази възрастова група бяха телефонните измами. Оттам развихме сценария в тази посока. Телефонната измама е сюжетната линия, която дава този двигател на нашия филм, или както “Варайъти” го нарече “социален трилър”. Много ни помогнаха ваши колеги и най-вече журналистката Тина Ивайлова, която беше правила много разследвания и видеоматериали за телефонните измами. Срещнахме се и с много хора - жертви, така че събрахме доста информация за сценария.

- Как ви хрумна да върнете пред камерата Ели Скорчева от нейното 30-годишно бягство от киното?

- Нещата в живота просто се случват. Когато бяхме готови със сценария, започнахме да мислим по кастинга. Точно тогава моят приятел и колега - режисьорът Сашо Косев, който за всички мои филми ми помага с каста, я беше срещнал в една градинка, където двамата разхождали кучетата си. Съвсем случайно. Той ми сподели, аз се запалих. Свързахме се с нея, дадохме й сценария. На нея много й хареса. Още на другия ден се обади и каза, че това е бил сценарият, който е чакала.

- Ако тя ви беше отказала, имахте ли друга актриса предвид? Мислите ли, че филмът нямаше да има същия ефект без нея?

- Тя се включи в много ранен етап, когато не сме имали предвид друга. Така да се каже, тя отнякъде просто се появи в една градинка и нещата се случиха. Справи се чудесно. Страхотна актриса, много чувствителна и мислеща. Човек, който подчини егото си и личността си на филма. Защото, както самата тя казваше, Ели Скорчева е напълно различна и противоположна на героинята си Блага като характер и като излъчване. Но тя успя това да го подчини. Освен това, може би заради факта, че 30 години не беше снимала и играла в театъра, беше успяла да запази някаква невероятна свежест и отдаденост на ролята.

- Какво ви коства създаването на този филм?

- Аз по неволя съм и продуцент на моите филми заедно с моята колежка Катя Тричкова. Най-трудно беше цялата тази несигурност. Няколко пъти отлагахме началото на снимките. Имаше нулева година покрай всичките драми със Закона за филмовата индустрия. Липса на правилник и т.н. Ние бяхме спечелили финансиране и в България, и в Германия, но тук нищо не работеше. Имаше опасност да загубим немските пари, нашите партньори не можеха да разберат какво се случва. Започнахме снимки с пари, взети назаем, но слава богу на третата седмица дойде първият транш от НФЦ и успяхме да оцелеем. После снимахме в Шумен в едно още пандемично време. Имахме хора, които се разболяха от COVID. Много трудности имаше още, но зрителя в крайна сметка това не го интересува. За него е важно дали гледа история, или няма такава.

Един режисьор трябва да се научи да съумява да се опази от всички абсурди и трудности у нас, за да се посвети на филма и да направи всичко той да стане хубав и почтен.

- Някога съжалявали ли сте, че от лекар се преквалифицирате в режисьор? Никога ли след това не ви се е искало да зарежете всичко и да избягате в друга посока - подобно на Скорчева?

- Не. Когато животът ти покаже някакви знаци, е хубаво да ги следваш. Без кой знае какви драматизми. Изучаването и практикуването на медицина са ми дали житейски опит, който ми е изключително полезен и в работата ми сега като режисьор. Не бих казал, че съм сгрешил с абсолютно нищо в това отношение.

- Кой момент ви прави по-щастлив - когато започнете да правите един филм, или когато го завършите?

- Когато започвам един филм, за мен е приключение, напрежение, кеф. Особено когато човек работи със съмишленици. Моят основен екип от години насам се състои от едни и същи хора. С тях сме не само приятели и колеги, а именно съмишленици. Когато завърша филма, аз го гледам на премиерата и след това спирам. Свързан съм много емоционално с всеки от тях, за мен те са като любовна история. И когато една любовна история свърши, особено когато е била много страстна, както в живота - не върви след кратко време да седнете и просто да пиете кафе. Приключваш и продължаваш със следващата любов.

Други от От страната и света

Атанас Атанасов: Борисов събра разделеното ДПС с тази коалиция

Борисов, създавайки тази коалиция, на практика събра разделеното ДПС - "Новото начало" гласува против правителството, но има министри, а АПС гласува за правителството, но няма министри

Транспортират болни деца от Перник до София заради временен недостиг на лекари

Болни деца от Перник, които се нуждаят от хоспитализация или от спешна консултация с цел додиагностициране, ще бъдат транспортирани с линейки до най-близките здравни заведения в София, разпореди РЗИ

"Гартнър": Автомобилни заводи в Европа и Северна Америка са застрашени от затваряне през 2025 г.

Няколко европейски и северноамерикански автомобилни завода са изложени на риск да преустановят дейност или да бъдат продадени през 2025 година, след като автомобилните компании изпитват трудности от

Хванаха пиян румънски шофьор и крадци при спецакция край Добрич

Пиян румънски шофьор, дрога и крадци от домове за задържани в Добричко, съобщават от Областната дирекция на МВР. Съгласно заповед на главния секретар на МВР на територията на Областната дирекция на

Пуснаха за домашно лечение двама от пострадалите при влаковата катастрофа край София

За домашно лечение са освободени от УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ двама мъже, пострадали при катастрофата между два влака край София, съобщиха от лечебното заведение. Мъжете са на 43 години и 44 години

>