Диян Стаматов: Имаме образование на две скорости от доста време

10.09.2023 13:40
Диян Стаматов, директор на столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” и шеф на Съюза на работодателите в системата на народната просвета

"Имаме образование на две скорости от доста време в нашата страна и то става все по-ясно отличимо с всяка изминала година".

Това каза пред БНР Диян Стаматов, директор на 119-о Средно училище в София и председател на Съюза на работодателите в народната просвета. Той обясни:

"Образованието е продукт, чиято дейност се вижда 7-8 години по-късно, след като приключи. Днес имаме елитни училища, но имаме и училища, в които мотивацията за учене е съвсем малка. Тъкмо там, когато се постигне малка крачка, този напредък е изключително важен и за всеки конкретен ученик, а и за цялото общество. Това е трудният измерител на качеството в средното образование. Ако за първата група ученици ученето е лекота, за втората е свързано с много други допълнителни социални казуси, които не могат да бъдат поставени с един аршин в едната и в другата общност. Има не малко места, в които българският език е трудност за цели семейства, цели общности. Тъкмо там усилията трябва да са много по-големи, за да може ученикът да разбере за какво му се говори в час и какво пише в учебниците. Там усилията на учителите и на директорите на училищата са в пъти повече, за да се направи малката крачна напред"

Според Диян Стаматов причината за образование на две скорости са забавените истински реформи от 2016 г. досега:

"Ако всяка година не се правят необходимите реформи, тази голяма ножица ще се разтваря още повече и ще става още по-страшно за всички, клонящо към национална катастрофа".

Той беше категоричен, че най-трудната реформа е свързана с осъвременяването на учебното съдържание:

"Иначе казано - ученикът да не си задава въпроса за какво ще му служи това, което учи в училище. В учебника трябва да има базисни, основни понятия, които да дават характеристика на всеки ученик какво означава даденият термин или дадената дейност, а не дълбочината на академичната характеристика, която в момента я има в почти всички учебници по всички предмети в средното образование. Това е най-трудната реформа, която с години се оставя и накрая учебникът е една изключително пълна енциклопедия за всеки един ученик. Резултатите са видни всяка година".

Стаматов подчерта, че тази реформа не означава опростяване на учебното съдържание, а олекотяване.

"Днешният ученик е много по-дигитализиран от учениците преди 10 или 20 години и на него му трябва коренно различен прагматичен подход с много визуализация на материала по всеки един предмет".

Други от Просветни

Николай Вълканов: Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути!

Няма форум с подобен научен капацитет - време е съветите ви да бъдат чути. Това каза зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов, в чиято сграда NV Tower в София бе деветата церемония и "24

Оценка за дисциплината? От “връщате ни в комунизма” до “и в Италия е така”

Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”

Академичните оскари усмихнаха еврокомисар, вице, министри, ректори и студенти (Галерия)

Българските университети са лидер на Балканите по чуждестранни студенти. За да продължим да развиваме висшето образование министерството ще направи нова програма за привличане на студенти от трети

Министър Вълчев свика съвещание на регионалните управления на образованието

Елиминиране на формализма, намаляване на административната тежест и промяната от заучаване към функционалност на знанията на учениците. Това са част от приоритетите

Екатерина Захариева: Европа е лидер в образованието, но изпълнението е на държавите-членки

Моята цел е опростяване на програма "Хоризонт", която събира научния свят, бизнеса и университетите в консорциуми - слабостта й е, че много тежка програма, докладване документи и апликации "Всички

>