Най-модерната пречиствателна станция в България може да поеме 2 пъти Пловдив

06.09.2023 12:14 Никола Михайлов
Кметът на Пловдив Здравко Димитров преряза лентата на обновената пречиствателна станция през юни.

Обновената пречиствателна станция на Пловдив, която беше официално открита на 14 юни, може да обработва отпадните води на цялото население на града и на още толкова хора.

Капацитетът ѝ е за 700 000 души и в момента няма точка на Пловдив, която да не е свързана с нея. В съоръжението пристига и водата на няколко селища от Родопската яка - Първенец, Марково, Браниполе, Брестник и Белащица, които се разрастват всяка година. 

Това обясни пред “24 часа” заместник главният инженер на ВиК - Пловдив, Антон Гълъбов. По неговите думи капацитетът, който може да поеме пречиствателната станция, е огромен. Тя обработва отпадните води, преди да бъдат върнати в р. Марица и е от изключителна важност за флората и фауната в областта. 

“Тук говорим за екологичния ефект от това, че

в Марица влиза много чиста вода”,

заяви инж. Гълъбов. Съоръжението не е ново, но е било въведено в експлоатация през 1986 г. и вече не отговаряше на стандартите, тъй като с влизането на България в ЕС са пристигнали много нови изисквания и норми. “От построяването на станцията бяха правени само частични ремонти. Сега вече имаме инсталации, които

улавят всичко, включително и фосфор,

така че ефектите от обновяването са много”, посочи Гълъбов. 

Зам. главният инженер определи реконструкцията на пречиствателната станция като “един от най-мащабните проекти, които са правени в Пловдив”. Тя започна през юни 2021 г. и приключи през май т.г. Обектът е най-големият подетап от Водния цикъл на града, който е на стойност 115 334 116 лв., и само за него бяха използвани 70 млн. лв.

Месеци преди завършването на ремонта общината беше заплашена от глоба в размер на 17 млн. лв. заради нарушения по обществената поръчка за избор на изпълнителя. Екипът на кмета Здравко Димитров обаче доказа, че такива не е имало и станцията успешно получи Акт 16. “Мисля, че това няма аналог - такъв голям обект да бъде приет без възражения”, отбеляза кметът, преди да отреже лентичката.

Освен че събира и пречиства отпадните води на Пловдив, станцията използва утайките, за да намали разходите си. Строителите са изградили два нови метантанка с вместимост 7500 кубика - най-големите в България. Те

превръщат по-голямата част от утайката в биогаз,

който пък произвежда електрическа и топлинна енергия, необходими за функционирането на модернизираното съоръжение. Когенерацията на ток обгрижва над половината от нуждите му. Останалото се изпраща в инсталация за термично изсушаване, където става годна за изгаряне в пещ на твърдо гориво или за производство на цимент. Всичко това помага за по-евтиното пречистване на веществата в отпадните води. Според 5-годишния план, който е защитен в Комисията за енергийно и водно регулиране, цената му ще нараства няколко пъти по-бавно, отколкото в другите български градове. Няма друга пречиствателна станция у нас, която да функционира по такъв модерен начин.

Освен отпадните води на града и близките села обновеното съоръжение ще отвежда и дъжда. “Ние нямаме разделна канализационна мрежа и това на моменти наистина натоварва работата на станцията. Когато се включат и проливните дъждове, водното количество става огромно”, посочи Ангел Гълъбов. Въпреки това не би трябвало да има проблеми.

Обновеното съоръжение се използва и от много предприятия, които не са свързани директно с него. Те карат отпадната си вода с цистерни и по този начин допълнително се намалява замърсяването на екосистемите в река Марица. 

След като мръсните води от предприятията и домакинствата в Пловдивско минат през станцията, те излизат като “технически чиста вода”. Този професионален термин във ВиК средите се използва за течност, която все още не е годна за пиене, но

се нуждае само от едно обеззаразяване

За да бъдат решени проблемите с водата в Пловдив обаче, не е нужна само пречиствателна станция, а и канализационна мрежа, която да отвежда всичко до нея. В момента общината и ВиК едновременно работят в няколко части на града, за да може възможно най-бързо да бъде обновено всичко. В район “Северен” вече 40 улици са с подменени инсталации, а колекторът, в който се събират, е свързан със станцията. Общината все още изгражда такъв на бул. “Дунав” и “Брезовско шосе”. Той трябваше да бъде готов, но се забави заради изникването на археология под стария асфалт. 

В противоположната част на града също кипи работа. Проектът на водоснабдителното дружество за Южния обходен колектор е на стойност 81,5 млн. лв. и цели да спаси града от наводнения. Дължината му ще бъде 11 километра - от бул. “Пещерско шосе” през ул. “Царевец” ще мине под жп линията, оттам по ул. “Модър” и бул. “Александър Стамболийски” ще стигне в район “Тракия”, за да бъде включен в пречиствателната станция. По проекта имаше документални проблеми, но след продължили месеци разговори с редица институции община Пловдив успя да ги реши. В средата на годината Здравко Димитров увери, че цялото финансиране е осигурено и работата е изцяло в ръцете на строителите, които периодично го информират докъде са стигнали. 

В последната година много жители на Пловдив бяха разгневени от неудобствата, до които доведе

масовото обновяване на канализацията

То обаче е необходимо, тъй като водопроводната мрежа не издържа на постоянното разрастване на града. Домакинствата в кварталите “Кючук Париж” и “Коматево” често са на сухо, понеже мрежата не може да покрие нуждите на хилядите нови апартаменти. Проблеми имат и хората от близките Белащица и Марково, където също постоянно се строят къщи. Живеещите там неведнъж са излизали на протести, защото имат проблеми с водата.

Според Здравко Димитров системата е натоварена максимално и ако не бъде подходено отговорно, рискува градът да блокира. “Затова понякога трябва да взимаме авангардни решения, които не се харесват, но ще работят в следващите 10-15 години”, категоричен бе кметът след официалното откриване на пречиствателната станция. Самият Южен обходен колектор затвори ключовия булевард “Александър Стамболийски” и ограничи движението на живеещите в края на “Кючук Париж”. Те обаче са доволни, че догодина пътят отново ще бъде пуснат, ще бъде по-широк и вече няма да си спомнят, че са оставали без вода. 

Други от От Пловдив

Шофьор на бус заби токат на колега до Централна гара в Пловдив, засякъл го

На бой с юмрук са станали свидетели пловдивчани на кръстовището на Централна гара, където шофьор на бус удари водач на автомобил. Това е станало вчера около 12 часа, уточниха от полицията

6,5 млн. лв. превръщат гимназия в Пловдив от руина в училище на бъдещето

Чудехме се как изобщо са учили деца в 88-годишната сграда, казва строителят Класните стаи са просторни, с окачени тавани, PVC настилка и нова дограма Емблематичният стих на Яворов “Две хубави очи -

За месец четири пъти потрошили стъкла на автобуси в Пловдив

34-годишен счупи с дървен кол прозореца на рейс в "Столипиново", не спрял да го качи, откъдето той иска Гимназист обстрелва със снежни топки автобус, шофьорът слязъл и го шамаросал и вместо назидание

Дива горила едва не погуби шефа на пловдивския природонаучен музей (Снимки)

В Пловдив пристигат от Австралия ехидна, птицечовка, вомбад, тасманийски дявол, коала и казуар Огромна горила за малко да убие директора на пловдивския природонаучен музей главен асистент Огнян

Пловдивчанин, горил кабели, към полицаите: Какви сте вие да ми вземате бакъра

Глобен е с 200 лв. за дребно хулиганство Мъж, горил медни кабели край р. Марица, заплаши полицаите, отзовали се на мястото заради гъстия черен дим, че от следващия ден няма да са на работа

>