Меките хибриди завладяват Европа

30.08.2023 06:47 Георги Луканов
Дори и малки коли като този Suzuki Swift се продават в Европа с бензинов двигател плюс мека хибридна система, за да покрият еконормите. Снимки: производителите
Схема на задвижване на мек хибрид
Електромоторът работи като помощник на двигателя с вътрешно горене, като се грижи за електронните системи в колата.

Наложиха ги на пазара заради вредните емисии, най-икономични са в града

Докато чакаме автомобилният свят да бъде погълнат от електрички, лека-полека повечето коли с двигател с вътрешно горене имат и допълнителна електрификация на задвижването - т.нар. “меки хибриди”. От началото на годината в страните от ЕС 25 процента от новите автомобили са хибриди, като повечето от тях са “меки”.

Причината за бума на тези коли и бързото им налагане на пазара е ясна - хибридизацията води до намаляване на емисиите на CO2, а оттам и на неустойката, плащана от производителите в Европа за надвишаване на екологичните норми. Колко по-малко? Грубо казано, можем да говорим за намаление с около десет или дори малко повече g/km според протокола за измерване WLTP и ако вземем предвид, че всеки грам, който надхвърли границата от 95 g/km (евентуално малко повече след корекцията според теглото на превозното средство),

носи 95 евро санкции,

лесно е да се изчисли, че това облекчава производителите с поне хиляда евро на произведен автомобил.

Въпреки по-високата си цена, меката хибридна система върши най-голяма работа при по-малките и по-евтини автомобили. Предимството на хибридизацията е най-очевидно за тях, тъй като те се използват най-много в градски условия. А именно, когато се движите с постоянна скорост по прав път или магистрала, хибридизацията на задвижването практически не носи никакви спестявания, но когато изразходвате по-голямата част от енергията за ускоряване и след това често намалявате отново, както е при градско шофиране, с помощта на регенеративно спиране, е възможно да се възстанови значителна част от тази енергия и след това да се използва отново.

Естествено, допълнителните електрически компоненти

увеличават производствените разходи и цената на автомобила,

но собствениците могат поне да се успокоят с малко по-ниската консумация.

Какви са реалните икономии на гориво благодарение на хибридизацията?

Отговорът не е еднозначен и зависи от мощността на електрическите компоненти, както и от вида на автомобила.

Като начало трябва да изясним какво е “мек хибрид” и как се различава от “истинското” електрическо хибридно задвижване.

Най-правилно би било да се каже, че при мекия хибрид колата никога не се задвижва само от електрически мотор, а неговата роля

е само да поддържа двигателя с вътрешно горене,

докато нормалният хибрид може да работи само на електричество. Въпреки това дори и сред меките хибриди има разлики, които се отнасят преди всичко до начина, по който електромоторът е свързан към двигателя и мощността на електродвигателя, която от своя страна е пряко свързана с напрежението на системата.

Най-често електромоторът, който също е генератор, е свързан към главния задвижващ двигател чрез ремък и се намира приблизително на същото място като алтернатора. Ремъчната трансмисия също определя границите на мощността на устройството (обикновено около 4 до 5 kW, но може и повече), но успешно смекчава ударите при включване и изключване, позволявайки например “мек” и плавен рестарт на двигателя след спиране на светофар.

При забавяне и още по-интензивно при спиране електрическият мотор се превръща в генератор и част от кинетичната енергия на превозното средство, която иначе би била разсеяна под формата на топлина в околната среда,

се преобразува в електрическа енергия

И за да имате функционална мека хибридна система, се нуждаете от батерия с подходящ капацитет, която да съхранява тази енергия. Това обикновено са литиевойонни батерии с много по-малък капацитет, отколкото в електрическите превозни средства (около 0,2-0,3 kWh), но все пак достатъчно големи, за да съхраняват значително количество енергия. Меките хибриди имат класическа 12-волтова батерия, която играе същата роля.

Регенерираната енергия се използва основно за  захранване на нарастващия брой електрически консуматори в автомобила. Основната идея е двигателят с вътрешно горене да бъде освободен от производството на електричество, но то да се използва максимално при забавяне и спиране. И ако зарядът на литиевойонната батерия е достатъчно висок, системата

ще ви помогне да ускорите и да подобрите реакцията на газта

Не по-малко важен е фактът, че мекият хибрид позволява по-дълго време на спрян двигател със старт-стоп системата, което може да донесе значителни икономии, особено при градско шофиране. По-мощните версии на мекия хибрид, тези с 48-волтова система и по-мощен електрически агрегат (10-15 kW), осигуряват още по-голяма подкрепа и позволяват временно “изключване” на двигателя дори по време на шофиране.

По-големите електрически агрегати понякога са прикрепени директно към маховика на двигателя и интегрирани в скоростната кутия.

Реалните икономии на гориво благодарение на меката хибридизация на практика са едва 0,3-0,4 л/100 км, което при днешните цени на горивата не е за пренебрегване.

Други от От страната и света

Кафето сорт арабика достигна рекордни стойности

Глобалните цени на кафето сорт арабика достигнаха днес рекордни върхове от над 3,60 долара за либра (1 либра, което е приблизително 0,45 кг. – бел.ред

Нова система ще бори аквапланинга и риска от загуба на управление

Специален софтуер стабилизира автомобила При силен дъжд водата се задържа на пътя и се получава аквапланинг. Колата може да стане неуправляема, защото гумите вече не могат добре да избутват водния

РВД отваря врати за пролетната кампания за набиране на ръководители на полети

Академия BULATSA стартира пролетната си кампания за набиране на кандидати за длъжността „Ръководител на полети", която ще приключи на 31 март. Всички, които се интересуват от тази професия

Европейските борси затвориха предимно нагоре в очакване на решението на УФР за лихвите

Индексите на европейските фондови пазари затвориха предимно на положителна територия на фона на поредица от финансови резултати от различни компании и в очакване на днешното решение на Управлението

Собственикът на „Овергаз“: Взривът в Банкя категорично не е от природен газ

Взривът в къщата в Банкя категорично не е от природен газ. Това заяви в предаването "Лице в лице" по бТВ собственикът на "Овергаз" Сашо Дончев „Беше лансирана възможно най-малко вероятната версия

>