Експерт: Над 90% от катастрофите са по вина на шофьорите

22.08.2023 07:47
Катастрофа

"Ако отворим статистиките, ще видим, че над 90% от пътнотранспортните произшествия са по вина на шофьорите и са следствие от човешка грешка." Това каза в интервю за БТА Владимир Илиев, бивш автомобилен състезател, експерт по пътна безопасност и инструктор в Академия за безопасно шофиране.

Според експерта безопасното шофиране означава преди всичко носене на отговорност на пътя. „Често забравяме, че пътят е споделено пространство. Ние трябва да имаме предварителна настройка, че не трябва да се борим само за нашето място, а да осигурим уют и комфорт на всички, които се движат по улиците и пътищата. Пропускайки това, ние започваме да се изнервяме, да губим чувството си на емпатия и да гледаме на останалите участници в движението като на врагове. Всеки един от нас може да стане враг на другия – да му отнеме предимство по невнимание, да го постави в условия да сбърка и така нататък. С други думи – да наруши комфорта му. Това можем да го разрешим сами на пътя, без да чакаме контролните органи да посочват виновните“, смята Владимир Илиев.

Поглеждането към телефона в момент на движение на автомобила води до разсейване на водача и може да го лиши от ценни секунди за реакция при възникване на евентуална критична ситуация. Върху концентрацията на шофьора могат да повлияят още разговорите в колата и редица други фактори, припомня Владимир Илиев.

„Доказано е, че ние шофираме с до 8% от вниманието, в същото време мислим и за други неща“, посочи той.

 "Малко са шофьорите, които си плануват пътуването. Тръгват само знаейки крайната цел на пътуването, но от къде ще минат, къде ще почиват, къде има ремонти, както къде се очакват задръствания, често не се интересуват. А това сега много лесно се проверява. Информацията дава възможност на човек да планира пътуването, избягвайки поставянето си в стресова ситуация. Ако идеализираме обстановката на пътя, катастрофи не трябва да стават, защото и най-слабият шофьор знае правилника и може да управлява автомобила от София до Варна например, без да катастрофира. Никой няма да катастрофира, ако няма екстремни ситуации, в които често се оказваме неподготвени“, обясни Владимир Илиев.

Според инструктора много от хората трябва да променят отношението си към самото шофиране като човешка дейност. За пример той дава водачи, които намаляват скоростта единствено когато преминават през камера на „Пътната полиция“, но след това отново я превишават. 

Експертът алармира и за друг проблем по българските пътища, за който малко се говори – инцидентите с лекотоварни автомобили. „В България автомобили до 3,5 тона могат да се управляват с категория „Б“, но никъде в програмата за обучение на водачите няма тема за товарене, разтоварване и подредба на товара. Подмятайки товарите в тях както им дойде, водачите дебалансират автомобилите си, които вече не се управляват по начина, с който те са свикнали. Това е динената кора, която си подлагат шофьорите. Това важи и за всички водачи на семейни автомобили“, предупреди Владимир Илиев.

Други от От страната и света

Парите на държавата – първа задача, бюджетът ще е “Петкова & Петкова” (Обзор)

Служебната министърка остава като заместник във финансите. И Митов дава знак, че може да работи с Илков в МВР Приемането на бюджет 2025 ще е първата и най-неотложна задача на заклелото се в минути

Главчев с латинска сентенция: Каквото можах направих, да направи повече този, който може

"Feci quod potui, faciant meliora potentes"(Каквото можах направих, да направи повече този, който може). Тази латинска сентенция написа в публикация във фейсбук бившият министър-председател Димитър

ВСС чака да излезе “Държавен вестник”, после решава за Сарафов (Обзор)

Боян Магдалинчев загатна, че забраната тези кадровици да не избират тримата големи може да бъде атакувана в КС, защото противоречала на основния закон Очаквано

Симеон Сакскобургготски получи орден "Звездата на Румъния"

Бившият премиер Симеон Сакскобургготски получи на церемония днес в румънското посолство в София Национален орден „Звездата на Румъния“ с ранг "Голям кръст"

Васил Терзиев: Мнозинството в СОС казва "не искаме прозрачност и не искаме прогрес за софиянци"

Там, където са заложени много публични средства и там, където ще се види най-голям прогрес в града, ако се приемат нашите предложения, мнозинството в СОС казва "не искаме прозрачност и не искаме

>