Учители дават по 30 задачи за решаване през ваканцията със заплаха за двойка. Спират ги!

24.07.2023 22:00 Ярослава Прохазкова
Учителите ще изпитват децата по-малко.

Много учители по математика дават по 30 задачи за решаване през ваканцията със заплахата, че ще пишат двойки, ако не бъдат решени. Тази практика вече ще бъде пресечена с промените в наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците, публикувана за обществено обсъждане. “Задачите за самостоятелно писмено изпълнение няма да се задават през ваканциите”, пише в наредбата.

Примера даде директорът на столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов, който е и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета.

Според него е добре да не се задават писмени домашни на учениците през ваканцията, защото децата не трябва да се обременяват във времето, отредено за релакс. Същото важало и за задължителната литература, която всъщност трябва да е препоръчителна.

В мотивите от Министерството на образованието и науката обясняват, че проектът цели да се създадат условия за

намаляване претовареността на учениците

чрез оптимизиране на изпитванията по отделните предмети и броя на оценките за учебния срок, както и чрез определяне на изисквания за броя на задаваните писмени самостоятелни работи през учебната седмица. Промените всъщност се правели заради много жалби на родители, които се оплакват, че децата им са излишно натоварени с безброй самостоятелни работи и изпитвания.

Намалява се минималният брой на текущите изпитвания по модулите (от 2 на 1) и по учебните предмети, изучавани с 4 и повече часа седмично (от 4 на 3). Предвижда се също да се даде възможност за

ангажиране на учениците с изследователска проектна дейност,

която може да отнеме и по-продължителен период.

Според проекта за промяна в наредбата за затвърдяване на нови знания и усъвършенстване на практически значими умения преподаващият учител може да оставя на учениците за самостоятелно писмено изпълнение извън учебния час една до три задачи. Обемът им пък се определя в зависимост от урочните цели и възрастовите особености на учениците. Документът предвижда според обхвата поставените задачи за самостоятелно писмено изпълнение може да са за цялата паралелка, за отделна група или за отделен ученик.

На учениците в началния етап на основното образование задачи за самостоятелно писмено изпълнение по всеки от учебните предмети - български език и литература и математика, се поставят

не повече от три пъти в една учебна седмица,

а по останалите учебни предмети - не повече от веднъж.

На учениците в прогимназиалния етап на основното образование и в двата етапа на средното образование задачи за самостоятелно писмено изпълнение по отделен учебен предмет се поставят не повече от два пъти в една учебна седмица, а сумарно по всички учебни предмети – не повече от пет пъти за една учебна седмица.

“Модули има във втори гимназиален етап. Там часовете са по 4 или 5 седмично. Там се намалява с по една оценка от устно изпитване. Идеята на Министерството на образованието и науката е да могат да бъдат поставени повече екипни оценки, за да се оцени ученикът за по-дълъг период от време, а не за еднократно изпитване. В модулите се изучава задълбочена материя, която изисква по-системно учене. Колкото до намаляване на оценките в прогимназията, това се отнася за предмети като български език и математика, които са с повече от 4 часа седмично. Там също няма да се пишат толкова много оценки, а да се наблегне на задълбоченото учене, също се отнася и за математическите задачи”, коментира Диян Стаматов.

Според Асен Александров, директор на 51-о средно училище “Елисавета Багряна” и председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование, е хубаво, че се

премахват бюрократични изисквания към учителите,

учениците ще могат да се оценяват на по-голям обем от материала.

“Може да им се възложи проект. Когато оценките са начесто, не са толкова задълбочени”, категоричен е Александров. Според него е правилно и отпадането на писмените домашни работи през зимната и пролетната ваканция.

“Има свръхамбициозни учители, които наистина товарят децата през ваканцията. Правят го, разбира се, с добро намерение. И голяма част от родителите го одобряват, но принципно не е правилно. По-добре е, ако учениците желаят, да отидат при учителя и да го попитат с какво могат да се упражняват в почивните дни. Но само ако искат”, каза още Асен Александров.

 “Ако успеем да намалим фактологическата тежест, броя на текущото оценяване в хода на срока, то може да ориентираме външното оценяване повече към установяване на елементи на критично и творческо мислене. Това ще бъде свързано с използване на повече инструменти за формиращо оценяване Например портфолио на ученика, в което последователно да се допълват различните постижения на детето в хода на всеки час. Така ще се проследи напредъкът на ученика както при усвояването и прилагането на знания, така и за личностното му развитие”, коментира преди дни в интервю за “24 часа” министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Сред очакваните резултати от промените в наредбата е още да се намали административната тежест на националния STEM център, който съхранява оригиналите на изпитните работи от всички национални външни оценявания и матурите, като се определя срок от 1 месец от предаването им.

Новата разпоредба не се отнася до съхраняването на оценените изпитни работи в електронен вариант.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>