Пътуването с влак на дълги разстояния в Европа е 30 пъти по-скъпо от летенето (Обзор)

22.07.2023 01:00
При определени маршрути пътуването с влак е по-скъпо със 71% от това със самолет. СНИМКИ: РОЙТЕРС

“Грийнпийс” иска да има целоевропейски билет, валиден за всички средства за обществен транспорт

Цената на пътуването с влак на дълги разстояния в Европа е 30 пъти по-висока от тази със самолет, което допълнително допринася за ускоряващата се климатична криза, показва нов доклад на екологичната организация “Грийнпийс”.

Промените в климата се влошават с бързи темпове, заради което много пътници поглеждат към влаковете, а не към замърсяващите самолети. Но тези, които искат да направят пътуването си по-съобразено с въглеродните емисии, се сблъскват със солидни сметки. Придвижването с влак по някои от анализираните маршрути остава със 71% по-скъпо от пътуването със самолет, твърдят от “Грийнпийс”.

Докладът сравнява цените на полетите и влаковете по 112 европейски маршрута за 9 различни дати и установява, че само в 23 случая пътуването с железница е по-евтино от полет. В резултат на това, въпреки че летенето произвежда повече парникови газове, хората често го избират,

притиснати от сериозната инфлация,

която влошава качеството на живот на европейците, откакто започна войната в Украйна през февруари 2022 г.

Анализът на “Грийнпийс” сочи, че билетите за влак са били средно двойно по-скъпи от разходите за полет. Пътуванията с жп превоз от Обединеното кралство до Европа, които често включват “Евростар”, между британската столица и Париж, преминаваща през тунела под Ламанша, били 4 пъти по-високи от средната цена за полет. Същото важи и за Испания, която има високоскоростна жп мрежа.

При изготвянето на доклада е имало и шокиращи скокове в цените при покупка на билети в последния момент. Придвижването през май от Лондон до Барселона, при резервация два дни преди тръгване, е струвало 384 евро. За сравнение в същия момент нискотарифна авиокомпания е предлагала полет за 12,99 евро. Това прави влака 29,6 пъти по-скъп.

Лондон-Барселона е третият най-популярен въздушен маршрут на къси разстояния в Европа. 3,36 млн. души са минали по него през 2019 г. От “Грийнпийс” добавят, че пренасочването на този трафик към жп транспорт би

спестило 461 хил. тона парникови газове

– еквивалентно на годишните емисии на над 300 хил. автомобила.

Страните с най-скъпи билети за влак в сравнение със самолетните са Великобритания, Испания, Белгия, Франция и Италия.

Докладът отбелязва, че влаковете често са по-евтини от полетите в Централна и Източна Европа, но времето за пътуване, връзките, честотата и стандартът на услугите са по-лоши от тези в Западна Европа.

Някои жп компании в Европа не продават билети повече от два или три месеца предварително, което е още едно предимство за авиокомпаниите.

Разбира се, стандартната тарифа не е пълната картина. При нискотарифните авиокомпании винаги има допълнителни разходи освен закупуването на самия билет. Те начисляват такси за избрани места, чекиран багаж и дори ръчен в някои случаи. Летенето води и до разходи за придвижване до конкретно летище, което обикновено е извън града. “Гражданите заслужават да имат достъп до чиста, ефективна и достъпна транспортна система, която не вреди на климата”, заявяват екоанализаторите. Те обръщат внимание, че авиокомпаниите предлагат толкова ниски цени заради субсидиите, които получават. Неслучайно 80% от маршрутите на проучването се обслужват от нискотарифни авиокомпании.

Пътуването през Европа с влак също е по-сложно, тъй като пътниците трябва предварително да резервират билети от различни оператори в отделните страни.

За да направи пътуването по-благоприятно за климата и достъпно, “Грийнпийс” настоява за “целоевропейски билет, валиден за всички средства за обществен транспорт”.

Други от От страната и света

Парите на държавата – първа задача, бюджетът ще е “Петкова & Петкова” (Обзор)

Служебната министърка остава като заместник във финансите. И Митов дава знак, че може да работи с Илков в МВР Приемането на бюджет 2025 ще е първата и най-неотложна задача на заклелото се в минути

Главчев с латинска сентенция: Каквото можах направих, да направи повече този, който може

"Feci quod potui, faciant meliora potentes"(Каквото можах направих, да направи повече този, който може). Тази латинска сентенция написа в публикация във фейсбук бившият министър-председател Димитър

ВСС чака да излезе “Държавен вестник”, после решава за Сарафов (Обзор)

Боян Магдалинчев загатна, че забраната тези кадровици да не избират тримата големи може да бъде атакувана в КС, защото противоречала на основния закон Очаквано

Симеон Сакскобургготски получи орден "Звездата на Румъния"

Бившият премиер Симеон Сакскобургготски получи на церемония днес в румънското посолство в София Национален орден „Звездата на Румъния“ с ранг "Голям кръст"

Васил Терзиев: Мнозинството в СОС казва "не искаме прозрачност и не искаме прогрес за софиянци"

Там, където са заложени много публични средства и там, където ще се види най-голям прогрес в града, ако се приемат нашите предложения, мнозинството в СОС казва "не искаме прозрачност и не искаме

>