10 г. Смолян е образователно чудо заради уважение към училището и патриархалните ценности

17.07.2023 10:24 Валентин Хаджиев
Кметът на община Смолян Николай Мелемов не пропуска да поощри и насърчи местните ученици.
Никола Запрянов, началник на Регионалното управление на образованието
Д-р Светозар Любомиров преподава литература в Неделино от над 30 години.

Къща за родата и висше за децата - това е максимата, която изповядват родопчани от поне век.
Първото е трудно да се осъществи в кризите, но второто е безспорен факт.

Смолян е неизменно лидер в страната в областта на образованието и от над 10 години е в топ 3 на външни оценявания и матури.

Тази година областта е на второ място на външното оценяване на учениците от 4-и клас

Резултатът по български език и литература е 77,8 точки при средно 70,5 за страната. По математика учениците имат 68,9 точки при 64,4 средно за страната.

На т.нар. малки матури е на второ място след София по резултати, а при 12-класниците - на трето място.

“Тези постижения не са случайни и са резултат на целенасочена работа от самите ученици, родители, педагози и цялата общност. Има постоянна взаимопомощ и подкрепа на всички нива - ученик, родител, учител.

Обществените институции в област Смолян са съпричастни към образованието и възпитанието на учащите. Те работят пряко с учениците, като организират съвместни инициативи и поощряват участието им в тях.

Процесът не е кампаниен, а дългогодишен и всяка обществена институция подхожда отговорно, което повлиява благоприятно образователната среда. В това сътрудничество всяка от институциите - общини, кметства, театри, музеи, читалища, полиция, пожарна, горско стопанство, фирми, организират инициативи и поощряват участието на учениците в тях”, казва началникът на Регионалното управление на образованието Никола Запрянов.

Според него именно

тази общност, която е създадена във всяка от общините, е съпричастна с развитието на учениците от постъпването в училище почти до завършване на университета

Влияние оказват запазените ценности в района и по-малкото изкушения пред учениците в сравнение с големите градове.

“Ако например срещна дете, което прави нещо нередно, и му направя забележка, то ще се извини и дори ще се засрами. Ще споделя с родителите му и те ще ме поздравят.

За детето ще има поука. Не ми се вярва същият казус да има този изход в големия град. По-скоро би станала разправия”, казва кметът на село Търън Явор Говедаров, който кара 14-и мандат.

Училището в Търън е защитено и в него учат 60 деца. Постига резултати като в градските училища. Тази година то навърши 100 г.

Учителският колектив, вместо да направи обичайния при такъв повод юбилеен алманах, решава да издаде книга за здравното образование и всяко дете я е получило безплатно.  

В нея на достъпен език е обяснено какви да са хигиенните навици, как да се живее здравословно, както и по какъв начин индивидът се вписва в общото здраве на общността, страната и планетата.

Колективът решил, че това е подходящата тема, защото преди 10-ина години е имало дечица в селото с наднормено тегло, изкривявания, носели отрано очила и др.

В Смолянска област има създадена система да се следи какво става с децата от детската градина

В резултат над 90% са обхванати. Всяко дете от 5-годишна възраст се знае къде е и в кое училище се планира да отиде и затова броят на отпадналите от училище клони към 0%.

След основно образование продължават да следят децата дали ходят на училище и какъв им е успехът на регионално ниво. Продължаващите средно образование са към 90% при доста по-нисък процент в страната.

“Има определена тенденция напоследък след 7-и клас ученици да отиват да учат в София, Пловдив, Хасково, Благоевград, но това не се дължи на недоверие в местните училища, а е решение на родителите им за препитание в по-големите градове”, казва началникът на инспектората.

Уважението и култът към образованието също са сред факторите,

на които се приписва голяма част от смолянските образователни успехи. На първо място, има много голяма заинтересованост от страна на родителите към обучението и образованието на техните деца.

От друга страна, преподавателите успяват да мотивират учениците чрез разнообразяване на формите на преподаване, използвайки услугите и ресурсите на новите технологии, обяснява Запрянов.

  “Ние като институция се съобразяваме със социално-икономическия и демографския профил на региона. Работим с водещи компании в машинното производство и добивната промишленост за разкриване на паралелки по определени професии.

Тази година в област Смолян ще има прием в 7 нови специалности в професионалните гимназии.

Поощряваме и съдействаме на т.нар. STEM направление, което обединява природните и инженерните науки,

технологиите и математиката. През новата учебна година се предлагат 29 паралелки със STEM професии и профили”, добавя Запрянов.

“Родопите са преживели тежки моменти в историята си и може би това е мобилизирало родопчани не просто да оцеляват, а да доказват постоянно не само че не изостават от останалите региони, а и да покажат реално на какво са способни.

Влияние оказват и запазените ценности в района”, казва д-р Светозар Любомиров, който преподава литература в СОУ “Св. св. Кирил и Методий” в Неделино. Той е носител на редица награди, сред които и най-високото професионално отличие “Неофит Рилски”, автор е и на 10 книги.

“Няма съмнение, че резултатите са плод на усилията на всички,

но в центъра все пак трябва да се посочат преките участници в образователния процес: инспекторатът - с експертиза и системен контрол; училищните ръководства - с компетентност и ангажираност както за нивото на учителите, така и с политики към училището, като краен резултат е убеждението на учениците, че ще получат необходимото качество на образование в родното училище; учителите - с високо ниво на квалификация, любов и отговорност към учениците; учениците - с убеждението, че се успява със знания и сериозно отношение към това, което предстои, без да се уповават на случайности и лесно преуспяване; родителите - с убеждението, че за образованието на децата трябва да се работи от ранно детство.

Местните власти също допринасят за успехите ни с подкрепата на учебните заведения

- дофинансиране въпреки оскъдните възможности, поощряване на най-добрите постижения на ученици и учители, съпричастност към всички проблеми на учебните звена.

Всичко това вероятно го има и в другите региони, но по-трудните условия на живот формират по-стойностни характери с устойчива ценностна система”, казва д-р Любомиров.

В Родопите казват, че хората биха простили на даден кмет, ако не асфалтира улица или площад, но ако не изпълни обещание, дадено пред децата - ще го гонят с тояги.

Други от Просветни

Министър Цоков на 190-годишнината на Априловската гимназия: Всички трябва да работим за подобряване на образованието

Априловската гимназия и днес е едно от водещите иновативни училища в България. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на честванетo на 190-годишнината от

Mинистър Цоков към 400 ученици от Габрово: Не позволявайте на дрогата да отнеме бъдещето ви

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в Габрово

Галин Цоков беше гост на интегриран STEM урок между две училища

Обикновено STEM обучението се свързва с технологиите, но този тип образование е и работа с ръцете – преживявания, междупредметно преподаване и изграждане на умения

Институтът INSAIT изпреварва Оксфорд и Харвард на световен форум за алгоритми

Българският институт INSAIT към СУ „Св. Климент Охридски" изпреварва университети като Харвард, Оксфорд и Принстън в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите -ACM-SIAM SODA

Николай Денков поздрави наша ученичка, която представила проект на Нобеловите награди

"Да спечелиш първа награда на Европейския конкурс за млади учени и да те поканят да представиш изследванията си в програмата около връчването на Нобеловите награди - това е забележително признание и

>