Мост през езерото Вая в Бургас ще разтоварва трафика за курортите на юг
Новият западен обход ще е с дължина 17 км и ще се минава за 12 минути със скорост от 90 км/ч
Бургас ще прави нов път до Созопол и границата с Турция. Сегашните трасета са много натоварени и се нуждаят от нов обходен маршрут, за да се разреди вътрешноградският трафик, през който минава и транзитът за южните курорти и ГКПП Малко Търново. Това се разбра от внесен за обществено обсъждане проект на План за устойчива градска мобилност до 2031 г.
Според анализите от последните години транзитът към път ІІ-99 в посока Созопол и път І-9 за Малко Търново е 42% и съответно 47% от общия, който преминава през територията на общината. Това пълни градските улици и пътища с много коли и автобуси от вътрешността на страната. По тази причина се налага изработването на нов обходен маршрут, който да го изведе извън урбанизираните територии. Проблемът се усеща особено
през лятото, когато към Южното Черноморие потеглят стотици хиляди туристи
и екскурзианти за южната ни съседка.
Анализът показвал, че преобладаващото движение през територията на града е главно от леки коли - 62%, и товарни автомобили -30%.
По данни от местната управа всяка година от бюджета на общината се заделят 10 млн. лв. за поддръжка на уличната мрежа и между 5 и 10 млн. лв. за основни ремонти, частични реконструкции и за изграждане на нови пътища. Настилката им обаче бързо се износва и руши заради постоянно увеличаващия се транзит, коментират експерти.
Според пътни инженери вариантите за нови обходи, които да изведат трафика извън Бургас, са два - от север и от запад. Северният обход в посока към Слънчев бряг бе пуснат в експлоатация преди сезона и ползите му вече се усещат в по-разтоварените улици. Това са ул. “Транспортна” и участъкът от входящото към Бургас трасе от магистрала “Тракия”от възела на обхода до кръговото на ул. “Транспортна” и бул. “Стефан Стамболов”.
Западният обход обаче още е само идеен проект и тепърва ще се разработва. Трасето му е заложено от общината като едно от главните и приоритетни за изграждане в Общия устройствен план на града, чиято цел е да осигури извеждане на големия процент от транзитното движение, преминаващо през територията на града по най-бърз начин и прехвърлянето му в посока юг.
Доказано е, че целият обход може да се измине при оптимална скорост 90 км/ч за около 12 минути, казват пътни специалисти.
Плановете на общината предвиждат западният обход
да започва от детелината на северния,
да пресече третокласния път до Долно Езерово и жп линията Бургас – София, като премине през територията на езерото Вая, където трябва да бъде изграден мост с дължина около 2,3 км. След излизане на сушата трасето ще мине в близост до брега и успоредно на шосето за Горно Езерово. След това навлиза в комплекс “Меден рудник”, пресича бул. “Захари Стоянов”. После трасето преминава в близост до новоизграждащата се промишлена зона “Юг” и се включва в пътя за Малко Търново. На мястото на връзката ще бъде изграден пътен възел на две нива. Общата дължина на обхода е 17 км.
Според специалистите
най-голямото предизвикателство е пресичането на езерото Вая
с мостовото съоръжение. Проблемът е, че водата там е с дълбочина около 1,20 м, а под дъното има пласт тиня с дебелина от 6 м. Инженерите обаче са категорични, че със съвременните методи и технологии изпълнението на моста може да се осъществи, макар и да оскъпи проекта.
Острата нужда от западен обход на Бургас и ново трасе за дестинациите на юг се усети осезателно при последния инцидент през уикенда, когато кран аварира на надлеза преди кв. “Крайморие” в посока Созопол и образува километрични опашки в двете посоки. Това наложи стотици автомобили да търсят алтернативни маршрути през черни пътища, откъдето се измъкваха с часове, докато навлязат в града.
Планът за градска мобилност предвижда и изграждане на специална лодкостоянка в местността Ъгъла до Сарафово, където ще се изгражда нов баровски квартал. От нея ще потеглят морски таксита, които ще превозват местни и туристи до различни точки в Бургаския залив.
В разчетите на местната администрация до 2031 г. се говори и за
допълнителни регулации за електрическите тротинетки,
които все повече навлизат в бита на гражданите като средство за придвижване. В Бургас действа правилник за използването им, но местните управници възнамеряват още да затегнат мерките за сигурност, за да предпазят пешеходците от инциденти.