Заплатите на учителите да се поддържат на 125% от средните
- Защо учениците се представят добре на тестовете за знания и лошо на PISA
- Подкрепа от бюджета за българските неделни училища по света
- Повече дейности по интереси, спорт, изкуства и образователни пътувания
Няма магическа формула от само три неща, но има три основни групи политики и реформи, които трябва да се следват идните години:
1. Силни базови знания, по-малко фактология, формиране на широк спектър от умения, повече възпитание чрез формиране на ценности и отношения. Това е философията, на която да се съставят учебните програми (които определят какво се учи). Необходимо е в тях да се направят по-смели промени така, че: да се изчистят от излишна фактология; да се акцентира върху функционалност на знанията (осмисляне, свързване, анализиране, прилагане); да се вплете по-силно придобиването на повече меки умения и да се засили възпитателният елемент (формирането на отношения/нагласи).
Да се насърчава преподаването, насочено към мотивация за учене и изграждане на умения за учене. Да се утвърждава културата на образователни иновации.
Да продължи по-решително реформата в оценяването - от изпитване за знания към мерене на умения. Оценяването формира културата на учене. Ако изпитваме за фактология, това ще преподават учителите, а учениците ще наизустяват, и обратно. Българските ученици се справят доста добре на международните тестове, които оценяват знания, и лошо на PISA, която мери функционалност на знания (умения и функционална интелигентност). Основната причина за това е системата ни за оценяване.
2. По-добри учители, разполагащи с повече време за работа с децата, и натоварени с по-малко административни задължения.
Да знаем и да вярваме, че основният фактор за качествено образование са добрите, мотивирани и подкрепени учители. Да поддържаме техните заплати на ниво 125% от средното за страната. Това е необходимо не заради самите учители, а заради децата.
С промяната в учебните програми да се освободи време на учителите и учениците за повече упражнения, затвърждаване, формиране на умения и възпитание.
С промяна в нормативната уредба да се премахне контролът и оценката на учителите за свършената от тях работа на база документ. Това ще премахне административната тежест и ще освободи време за работа с децата.
3. Подкрепа за всяко дете, съчетано с дисциплина. Повече дейности по интереси, спорт, изкуства и образователни пътувания. Повече специалисти за ресурсна, психологическа и логопедична подкрепа в училищата и детските градини. Повече кариерни консултанти и образователни медиатори. По-лесно налагане на санкции. Увеличени средства за спортни площадки, физкултурни салони, достъпна среда, модерни кабинети, кътове за учене и библиотеки. По-интензивно строителство на сгради на училища, детски градини и ясли за преминаване към едносменен режим в училищата и обхващане на всички деца в предучилищна възраст. Задължително ранно обхващане в предучилищната възраст на децата от семейства, в които майчиният език не е български. Ежедневни, последователни и координирани усилия на всички институции за ефективно включване на всяко едно дете в образователната система и предотвратяване на преждевременно отпадане. Осигуряване на достъп до обучение по български език на всички български деца извън България чрез разширяване на мрежата от неделни училища по света и подкрепата от бюджета за нея.
* Красимир Вълчев е депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на образованието и науката