Пращаме двигатели за МиГ-29 в Украйна, за да ни ги ремонтира

23.06.2023 19:30 Румина Димитрова
МиГ-29 СНИМКА: Архив

Украински завод ще ремонтира шест двигателя за българските МиГ-29. За целта страната ни ще плати 15, 490 млн. лв. без мито и ДДС.

Сделката ще се извърши през българската ТЕРЕМ-ХОЛДИНГ ЕАД, която ще използва като подизпълнител Луцкия ремонтен завод „Мотор“.

Това става ясно от приключената процедура по обществената поръчка за ремонта им, която Министерството на отбраната публикува още на 5 април.

Ресурсът на българските МиГ-29 се очаква да изтече в края на годината. Затова и Министерството на отбраната води преговори за нови двигатели или за ремонта им още от началото на 2022 г. Причината е, че без тях, армията ни няма да има с какво да пази небето до пристигането на американските изтребители F-16. България поръча цяла ескадрила, но първите от тях ще пристигнат в началото на 2025 г. 

Първоначално да ни даде нови двигатели обеща Полша. Накрая обаче тя даде всичките си двигатели и самолети МиГ-29 на Украйна. На България все пак изпрати два двигателя, като първоначално единият се оказа повреден и служебният кабинет го върна. Наскоро Полша прати нов като така армията успя да вдигне един от самолетите. МиГ-29 работят с два двигателя.

Междувременно пък служебният министър Димитър Стоянов пусна две обществени поръчки - едната за закупуване на нови двигатели за МиГ-29, а другата за ремонт на старите. Процедурата по последната бе извървяна от служебния кабинет, сделката обаче е сключена от редовния два дни след встъпването му в длъжност - на 8 юни.

В нея участие са взели две фирми - ТЕРЕМ и полската "Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr2 S.A.". Офертата на последната обаче надхвърля предвидените от министерството за целта 16 млн. лв.

Украинци да ремонтират двигателите на МиГ-29 се очакваше още преди месеци. Тогава обаче идеята бе техниците да бъдат докарани у нас и да работят в нашите заводи. От документите по обществената поръчка сега обаче се разбира, че двигателите ни всъщност ще бъдат изпратени в Украйна.

Служебният министър Димитър Стоянов категорично твърдеше, че няма да позволи двигатели на МиГ-29 да бъдат пращани за ремонт в Украйна, защото няма гаранции, че ще си ги получим обратно. Протоколите по определяне на победителя обаче реално са подписани от него, а за редовното правителство е останало само да подпише договора.

След ремонта двигателите на МиГ-29 трябва да изкарат поне 7,5 г. като заводът ще даде гаранция за тях до първите 100 летателни часа.

Точно 7 г. пък ще трябват, за да може България изцяло да премине на американските F-16. Доставката на последния от поръчаните общо 16 се очаква през 2028 г.

Други от От страната и света

Месец без следа от 13-годишния Ники от Конаре

Вече месец няма следа от 13-годишния Николай от старозагорското село Конаре. Детето, което е със Синдром на Даун, изчезна на 17 декември близо дома си и оттогава е в неизвестност

С генералски злоупотреби и фиктивни самолети: Как се обучават бъдещите ни военни пилоти

Началникът на военновъздушното училище губи лиценза му от ГВА за обучение, защото се качил като инструктор, за да скъса курсантка Записал се на курс за пилот любител

Надежда Йорданова: Това правителство не дава отговор на много въпроси

"Нашата оценка за кабинета "Желязков" стана ясна както от трибуната, така и от гласуването. Според нас това правителство не дава отговор на много въпроси"

Проф. Георги Рачев: От Антоновден започва затопляне за десетина дни. Но Тръмп ще полага клетва при минус 10 градуса

От Антоновден започва затопляне за около десетина дни и едва към 26-27 януари ще има захлаждане. Сега на много места минималните теператури ще са положителни. Това прогнозира климатологът проф

Външният министър на Северна Македония е говорил "приятелски" по телефона с новоизбрания Георг Георгиев

Министърът на външните работи и външната търговия на Република Северна Македония Тимчо Муцунски е провел телефонен разговор с новоизбрания министър на външните работи на България Георг Георгиев

>