Протойерей Божидар Главев: Много е дълъг пътят от китарата до кръста

16.04.2023 09:00 Димчо Райков
Протойерей Божидар Главев

Модерните технологии не променят църквата, те могат само да я подпомогнат в нейната мисионерска и душеспасителна дейност, казва авторът на култовото парче "Черната овца"

Протойерей Божидар Главев е роден през 1963 г. в София. С Денис Ризов и Звездомир Керемидчиев-Звезди създават група “Ахат” през 1984 г. Автор е на култовото парче “Черната овца”, което през годините се превърна в своеобразен химн на българския рок. Завършил е Консерваторията, а после и Богословския факултет в СУ “Св. Климент Охридски”. През 1998 г. захвърля китарата и облича расото, за да стане свещеник в поморийското село Горица и Каблешково, където служи и до днес. Минава за противник на църковния модернизъм. Награждаван е с офикия за заслуги към църквата от сливенския митрополит Йоаникий.

-  От 25 г. сте свещеник, отец Главев. Възприятията на хората към празника променят ли се според конюнктурата на времето?

-  Зависи от хората. Ако те се променят според конюнктурата, то променят се съответно и възприятията им към празниците, както и към света изобщо. Ако обаче хората имат здравата основа на нашата вяра, в  която е  крайъгълният камък Христос, тогава нямат нито основание, нито право да се променят под въздействие на каквато и да било конюнктура или повик на времето.

- Повече или по-малко миряни ходят на църква сега?

- Към днешна дата по мое наблюдение има  известно намаляване на хората, които ходят на църква, в сравнение с времето преди тридесетина години, когато да се ходи на църква изведнъж стана модерно, едва ли не проява на нонконформизъм. Но имаше и хора, които искрено почнаха да търсят надеждна опора в турбуленциите на този непостоянен и грешен свят - тези хора намериха своя сигурен пристан именно в Христовата Църква.

Сега обаче има промяна в качествения състав. Днес процентът на знаещите защо трябва да се ходи на църква значително е нараснал. Но за съжаление, няма промяна при тези, които ходят на църква само по големите празници. Там нещата продължават да буксуват – хората идват, но като цяло нямат осъзната представа защо го правят и при първия повей на вятъра отпадат. Както стана по време на пандемията. Тогава посещаващите храма силно намаляха, но отпаднаха именно тези, за които Бог и църквата не бяха неотменна част от техния живот.

-  Служите в Каблешково и в с. Горица, Поморийско. Какви са наблюденията ви - къде има повече поза при посещението на храма: в малките населени места или в големите градове?

-  Навсякъде има хора, които искрено търсят Бога и затова идват в Божия дом, и такива, които го правят или не го правят, боейки се от общественото мнение. По-скоро обаче съм свидетел на второто явление – човек да не отиде на църква точно защото се бои да не го помислят за назадничав, изостанал и старомоден.

- В днешните динамични и трудни времена на изпитание - пандемия, икономическа криза, война в Украйна, засилва ли се вярата на българина?

-  Не бих казал. Макар че все повече хора, обезпокоени от случващото се, започват да си задават въпроса какво наистина става в света, те продължават да не припознават както Бога като свой Спасител, така и Църквата – като място за сигурен покров и прибежище, а се поддават на цинизъм и стигат до отчаяние. Има, разбира се, и изключения, но като цяло

всяко следващо изпитание все повече отчуждава българите както от Бога, така и един от друг

Това е така, защото забравяме, че всички тези изпитания се допускат или се изпращат от Бога, за да се опомним и да видим, че не сме на правия път, че центърът на нашия живот е тотално изместен, а представата ни за бъдещата съдба на този преходен свят, за бъдещия Божи съд, за вечния живот, за нас самите дори е неправилна и твърде неясна. Ненапразно в книга “Откровение” пише, че ще дойдат времена (те и вече настъпват), когато връз хората едно след друго ще се стоварват бедствие след бедствие, пораза след пораза, мор, глад и войни, но човеците няма да се откажат от греховните си дела, нито ще се покаят за тях. И точно това е страшното – че хората ще страдат, но без никаква полза за душите си. Липсата на покаяние и нежеланието да изправим живота си според Божия закон са по-лоши от всякакви пандемии, кризи и войни.

- Позволявате ли си отклонения от официалния текст на службата - например да излезете с послание към миряните според актуалността на дадено събитие?

-  Текстът на службата е строго определен и отклонения от него не са допустими, пък и са безсмислени – нищо по-добро и по-стойностно няма да измислим от боговдъхновените отци, съставили ги преди нас. Но е предвидено при необходимост да могат да се добавят различни прошения и молитви, като например при суша, многодъждие, война и всякакви бедствия – земетръси, мор и т.н. Християнският проповедник обаче не само трябва, но е и длъжен да не остава безразличен към ставащото в света, защото това касае спасението на повереното му паство. Той обаче винаги трябва да обяснява и тълкува ставащото съобразно Божия закон, и именно Божият закон, Божието слово, да бъдат негов верен ориентир и ясен критерий в оценката на световните събития, а не някакви човешки пристрастия и конюнктурни съображения.

-  Минавате за ултраортодоксален православен, но в същото време ползвате компютър и имате собствен сайт, в който се противопоставяте на модернизма в църквата. Съвместими ли са тези две неща?

-  Да бъдеш не ултра-, а просто православен християнин, е безкраен идеал,

който в действителност няма как да бъде надскочен, за да стане човек на всичко отгоре и ултраправославен. Е, може би за хора с ултраниски критерии за християнство и православие всеки нормален християнин ще минава за ултра. Иначе винаги когато стане въпрос за компютъра и за съвременните технологии, се сещам за реакцията на Църквата при появата на печатната машина. В началото Църквата заема враждебна позиция поради възможността това средство да попадане в недобри ръце и да нанесе съществени повреди върху съзнанието на човека. Което и на практика се случва по време на западноевропейското т.нар. Просвещение. Когато обаче минава време и въпросните повреди вече са факт, Църквата решава, че за да противостои на тези пагубни процеси, не само може, но и трябва да се ползва от всички налични средства. Същото е и днес с компютъра.

- Не допускате езически обичаи в храма. Кога е оправдано да се прекрачва канонът?

-  Нима недопускането на езически обичаи в православния храм е необичайно и странно?! Храмът е място за поклонение и служба Богу, а езическите ритуали без изключение са поклонение и служба на сатаната под една или друга форма. Колкото до каноните – не ми е известна достатъчно основателна причина те да бъдат прекрачвани. В крайна сметка църковните канони са пряко отражение на Божиите заповеди и такова прекрачване при всички положения води след себе си до сериозни последствия и изкривяване на Богопочитанието.

- Каква е разликата между понятията “вярващ” и “набожен”?

-  Според употребата на тези думи в Новия Завет набожен означава човек, който обладава някакво религиозно чувство и известна добродетелност, който осъзнава, че има някаква свръхестествена сила или сили, но е твърде неориентиран в истинското богопознание и поради това често бърка демонослужението с богопочитание. Докато вярващият човек обладава освен религиозното чувство и добродетелност, правилно и осъзнато богопочитание, и най-вече правилно познание за Бога, а оттам и истинско благочестие. Истинското благочестие пък се състои във вярното и точно изпълнение на нравствения Божи закон.

- БПЦ адекватна ли е на тежненията на хората?

-  Църквата е създадена от Господ Иисус Христос, за да могат хората, повярвали в Него, да извършват в нея своето спасение. Това е непреходната ѝ мисия от самото начало на нейното създаване. Но тя трябва да бъде онзи верен компас, който, в каквито и положения да го поставиш, да продължава да сочи правилната посока. В този смисъл тя е адекватна на онези тежнения на хората, които са свързани с тяхното земно съществуване и душевно спасение при различните житейски обстоятелства. Но, разбира се, винаги има какво още да се желае в тази насока от всички нас.

- Модерните технологии промениха ли църквата и как ѝ се отразяват?

-  Като цяло модерните технологии няма как да променят Църквата, те могат просто да я подпомагат в нейната мисионерска и душеспасителна дейност. Но технологиите са само средство за по-успешно служение и в никакъв случай самоцел. Ако някъде има опасност те да навредят на нейното служение, тогава, естествено, не бива да бъдат приемани или най-малкото трябва да бъдат ограничавани до един полезен минимум.

- Има ли “черни овце” сред българските свещеници?

-  Във всяко стадо има черни овце

Вероятно има такива и сред българските свещеници, но Господ си има грижата за тях.

- Получихте офикия за заслуги към Църквата от митрополит Йоаникий, как се завоюва такова признание?

-  За мен това признание дойде неочаквано, тъй че ми е трудно да кажа как да бъде завоювано. Длъжен съм обаче да благодаря за това признание и да изразя синовната си обич и признателност към нашия митрополит!

- Казвали сте, че рок и църква са несъвместими. Зачеркнахте ли вече музиката?

-  Нищо не зачеркваме, а всичко изпитваме, претегляме и изследваме. Рокът като съществена част от масовата култура е силно, дори брутално идеологизирано явление, което подмамва лековерните младежи, като се представя за някакъв автентичен младежки бунт срещу порочното статукво. Като фундаментален замисъл обаче в него няма нищо младежко, нищо искрено и нищо автентично. Тук младежта е просто пушечно и жертвено месо, което се принася на олтара на сатаната. Тъй че какво общо би могло да има между това явление и Църквата? То е все едно да кажем, че има нещо общо между светлината и тъмнината.

- Дълъг ли е пътят от китарата към кръста?

-  Много дълъг. Всеки един път към кръста е дълъг, защото е свързан с много препятствия, болка и страдания. Но това е пътят към Голгота и всеки, който иска да следва Христа, трябва като Него да мине по този път, носейки своя малък кръст към своята лична Голгота.

-  Чисто инстинктивно не ви ли се е искало понякога да подръпнете някоя струна?

-  Не, а и не мисля, че е безопасно. Има множество примери за хора, които са тръгнали към Бога, но които все се обръщат назад. За такива Христос е казал, че който е “сложил ръката си върху ралото и погледва назад, не е годен за царството Божие”. Да си спомним и Лотовата жена, която, докато бяга заедно със семейството си от Содом и Гомор – унищожавани заради греховете си от Бога, обръща поглед към пепелищата им назад и мигом се превръща в солен стълб. Поемеш ли по пътя към Христа, всяко връщане назад, обратно към тъмнината и греха, от които бягаш, е предателство към Него.

- Какво е “Ахат” за вас, погледнато от днешното ви битие?

-  Няколко млади идеалисти, чиито идеали рухнаха - като идеалите на повечето млади хора, търсещи временното, а не вечното, човешкото, а не Божието.

- Поддържате ли връзка с бившите си колеги от групата?

-  Напоследък не, но винаги се радвам да общувам с тях.

- Колкото и да сте отдаден на църковните дела, предполагам, че имате наблюдения върху съвременния рок. Как го намирате?

- Рядко го намирам, защото не го и търся, но той често ме намира тук и там. Изглежда ми много лошо копие на едновремешния рок. Онзи рок беше една доста силно завладяваща измама.Този е само един лек неин отблясък.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>