Държавата се прицели в поне 2 млрд. лв. от “Лукойл”
Облагат два пъти рафинерията - при вноса на нефт и свръхпечалбата от производство и продажба на горива
В поне 2 млрд. лв. се прицели държавата от “Лукойл” през тази година, облагайки два пъти печалбите на рафинерията. Сметката е на шефа на енергийната комисия Делян Добрев, след като в четвъртък парламентът прие окончателно Закона за компенсиране на разходите за транспорт, внесен от ГЕРБ.
С него се въведе задължителна вноска за всички преработватели на руски нефт, която ще постъпва във фонда за енергийна сигурност. Рафинерията на “Лукойл” в Бургас е единствената, която работи с такъв петрол у нас.
За определяне на вноската от цената на петрола сорт “Брент” ще се изважда тази на руския сорт “Уралс”. 70% от тази разлика ще се умножава по обема горива, пуснати на пазара и получената сума ще постъпва във фонда.
В първончалния вариант процентите бяха 50 и това накара Венко Сабрутев от “Промяната” да обвини вносителите, че така се гарантирали 50 стотинки от всеки литър в полза на рафинерията, а за хората нямало да има никакви компенсации от 1 лев на литър. Според колегата му Искрен Митев пък в деня на гласуването на закона е умряла легендата за левчето, както стана известен законът в първоначалния му вариант.
Според изчисленията на Добрев, при печалбата на “Лукойл” от 3 млрд. лв. на година, с този закон държавата ще вземе 1,5 млрд. лева при 50% отчисления, а при приетите 70% те ще са дори по-високи,
От станалите 1,5 млрд. лева - 500 млн. ще дължат по закона за свръхпечалбата, тъй като се облагат с 33%. Останалия 1 млрд. лева от печалбата на “Лукойл” се облага с 10% корпоративен данък, а за руската компания остават 900 млн. лв., изчисли Добрев.
По думите му държавата не може да взима 100% от печалбата на “Лукойл”, каквито искания се чуха от страна на Венко Сабрутев, защото това щяло да е национализация.
Според текстовете на приетия закон кабинетът трябва да изготви механизъм за подпомагане на физически лица за транспорт. Критериите за доходите на хората, които ще могат да ползват помощта, ще се определят с постановление на Министерския съвет, като има вариант помощта да бъде под формата на ваучери за транспорт.
По време на заседанието на ресорната комисия в сряда стана ясно, че най-вероятно помощта ще бъде таргетирана, като се подпомагат само най-уязвимите.
Според Добрев 90% от средствата, които ще постъпват във фонда, ще отидат за директна компенсация на високите цени на горива с ваучерна схема, а 10% ще отиват за подпомагане за градски транспорт.