Ева Майдел: Поканих социалните платформи да разяснят задълбочено как модерират

03.01.2023 07:00 Винсент Тановски
Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Ева Майдел. СНИМКА: ПРЕСОФИСА НА ЕВРОДЕПУТАТА

Отправих предложение на “Фейсбук” да са по-конкретни в причините за налагане на ограничение, заяви още евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП

- Какъв е основният проблем по отношение на модерацията на онлайн съдържанието в социалните платформи, г-жо Майдел?

- Основният проблем е, че големите социални платформи като “Фейсбук” и “Туитър” не искат да разберат ролята си на нови социални регулатори и идващите с това отговорности. Те са постигнали положение, в което съдържанието в тях оформя в голяма степен общественото мнение по важни въпроси, включително за работата и решенията на институциите. Това означава, че модерацията на съдържанието на тези платформи е от огромно значение и обществен интерес. А както все по-често виждаме, модерацията на български език е със спорно качество, ниска прозрачност и неработещи механизми за обжалване и обратна връзка.

С войната в Украйна значението на модерацията в социалните платформи по тази тема става дори въпрос на национална сигурност за България. До мен постоянно достига информация за трудно обясними ограничения и блокиране на профили, и то най-вече на обществени фигури, критикуващи руската агресия в Украйна. А откровено злонамерена дезинформация, съвпадаща с гледната точка на Кремъл, сякаш остава често без модераторска намеса.

- Какви разговори се водят в тази посока на европейско ниво?

- След липсата на самоинициатива за по-прозрачно и отговорно поведение от онлайн платформите, миналата година приехме европейско законодателство в тази посока. Бях част от преговорния екип на Европарламента по Акта за цифровите услуги, т.нар. DSA (Digital Services Act). Този регламент задължава онлайн платформите да бъдат много по-прозрачни и да публикуват доклади с информация като процес и инструменти за модерация, брой модератори за всеки език, тяхната квалификация, както и какво съдържание и как е било модерирано. Платформите се задължават да предвидят и механизъм за обжалване от потребители.

Проблемът е, че за големи платформи като фейсбук, тези задължения влизат в сила чак в средата на 2023 г., а от нарастващото недоволство от модерирането във фейсбук се оказва, че информацията, която ще трябва да се предоставя по този регламент, не отговаря на нуждите на обществото и няма да реши проблема. Затова и се ангажирах лично с намирането на по-бързо и ефективно решение чрез директен контакт с платформите, организирайки някаква форма на диалог между тях и българската общественост.

- В анализа си за “24 часа” през декември споменахте, че през лятото сте поканили представители на “Фейсбук” и “Ютуб” за разговори с гражданското общество в България, но тогава сякаш са останали повече въпроси, отколкото отговори. Кои са първите въпроси, на които трябва да се намери отговор?

- Технологиите работят в полза на обществото, когато има високо доверие в тях. Най-важните въпроси за модерацията на по-малки езици като българския са какви са процесите и ресурсите – как и от кого се извършва. Разбира се, не говорим за конкретни имена на хора, а за партньори на “Фейсбук”, за брой служители, тяхната квалификация, но и тяхната възможност да ограничават и блокират съдържание или само да отбелязват като рисково. Полезно е да се знае и какъв процент от съдържанието се проверява от изкуствен интелект и какъв - от хора, както и има ли профили на обществени фигури или страници от България, които се наблюдават по-обстойно.

Също така е важно да се установи устойчив и пряк канал за комуникация между българските институции и “Фейсбук”, за да може да се реагира в зачестилите в последните месеци случаи на информационна атака с дезинформация.

Ключово е и кои и колко са проверителите на факти, които работят с фейсбук за всеки език. След организираната от мен среща в София през юни, има напредък в това отношение и очаквам фейсбук скоро да има и втори партньор за проверка на фактите на български език. Това е фундаментално важно за обективността и доверието на процеса.

- С представителите на кои социални платформи сте се срещали от юни насам и какъв е бил фокусът на разговорите?

- Концентрирам се върху платформите с най-голяма популярност и значение за българското общество – “Фейсбук” и “Ютюб”. Осъзнавам, че за частни компании от такъв мащаб секциите на български език са малки от бизнес гледна точка. От няколко години в разговори с представители на платформите ги предупреждавам, че сериозен проблем ще изникне именно в секции като българската, а не с някой от големите световни езици, тъй като ресурсите на тези компании – човешки и изкуствен интелект, са на по-високо ниво за по-разпространените езици.

Затова на първо място се стремя да убедя представителите им какъв е проблемът и защо е толкова важно да се вземат някакви мерки. Не става въпрос просто дали някой е блокиран за 3 дни, а за това кой и по какъв начин решава чий глас може да се чува и чий – не. И съответно как може да се установи някакъв механизъм за обратна връзка, за обжалване, който да не оставя усещане за “глас в пустиня”.

С екипа ми предоставяме на представителите на “Фейсбук” фрапантни примери за съмнения за двоен стандарт при модерацията на съдържание на български, които са споделени с нас от обществени фигури. Целта е да сме максимално конкретни и ясни.

- Поеха ли се някакви конкретни ангажименти за прозрачността при модерирането на съдържанието в социалните платформи?

- На последната ми среща с мениджър от “Фейсбук” поставих няколко конкретни искания, с които мисля, че ще подобрим ефективността и прозрачността на модерацията. Важно е да сме реалисти и да не изискваме в такъв формат някакви кардинални промени на бизнес модел или алгоритми на тези компании, защото тогава ще загубим интереса им за разговор. Тези промени се постигат с рамково законодателство на ниво ЕС, а в случая целта ни е да постигнем бързи подобрения с реален ефект, да се види промяна в поведението на тези платформи и погледът им към секции като българската.

Ще дам два примера. На първо място предложих им освен информация за самия процес по модериране – кога е автоматичен, от изкуствен интелект, и кога зад действието седи човек, да споделят информация и за т.нар. ранкиране на профили. Всички знаем за примери, когато даден човек бива блокиран много по-често и за наглед все по-безобидно съдържание, от други. Дори има примери, когато само профилът, който е споделил съдържание, бива ограничен, а човекът, който го е публикувал първоначално, не е модериран. Затова платформите трябва да обяснят как ранкират профилите и страниците – дали има такива с по-висок риск от публикуване на съдържание, нарушаващо Стандартите на общността, и до какви последици води това, как се попада или излиза от такъв списък и т.н. Важно е да се знае и дали се ранкират групи, защото те са предпочитан канал за координирана информационна атака, а в някои от тях има десетки хиляди потребители и трябва да бъдат наблюдавани внимателно като публичните постове извън групи.

Вторият пример за предложение, което отправих до фейсбук, е да бъдат по-конкретни в посочване на причината за налагането на ограничение. Ако профилът ви бъде блокиран, получавате съобщение коя секция на Стандартите на общността сте нарушили – да кажем, Омразна реч или Насилие и подстрекателство. Но стандартите имат детайлно описание и подгрупи за всяка секция. Например омразната реч има подкатегории – дехуманизираща реч; изразяване на отхвърляне; изразяване на презрение и други. Ако тази по-детайлна информация се споделя, когато дадено съдържание се блокира, тогава ще се засили неимоверно усещането за задълбочено и мотивирано решение за модерация, а не ограничаване на общо основание и без аргументация.

- А представителите на онлайн платформите от своя страна изразиха ли мнение за проблема с модерирането на съдържанието в общества като нашето, където езикът е по-особен?

- Определено започват да схващат, че имаме реален и доста мащабен проблем, а не самоцелно заяждане с тях или популизъм. Проблемът е да ги накараме да погледнат отвъд финансовите си отчети и да разберат, че ако се ангажират с повече прозрачност и ефективност в модерацията на по-малки езици, това ще увеличи доверието в тях и ще направи взаимодействието им с регулаторите по-предвидимо и ще намали риска да бъдат глобявани.

И докато подборът на партньори и кадри, които да помагат на платформите за модерация, е важен, но труден за регулиране от институциии, то платформите дължат обяснение на широката общественост за процесите си за модериране. И далеч не е достатъчно да публикуват кратко видео или неясен текст някъде в Стандартите на общността. Трябва да се ангажират с лично присъствие, възможност за диалог и въпроси с българските институции и общественост. Затова съм им отправила покана да организираме техническо събитие с модератори и проверители на факти, дори и не от България, които на място да представят по-задълбочени обяснения и прозрачност на процесите.

- В България нашумя такъв случай - голяма аутсорсинг компания бе упрекната за тенденциозно модериране. Казусът с модерирането на съдържанието кои държави засяга първо?

- Категорично не подкрепям начина, по който се постави въпросът и се разкри информация за служители на въпросната компания. Но случаят е показателен, че казусът с неработещата модерация на фейсбук на български е все по-високо в общетсвения дневен ред. Ако не бъде решен, той може да ескалира и да се стигне до физическо насилие, обществено неподчинение и други злощастни сцени. В разговорите ми с колеги разбирам, че ситуацията с модерацията е сходна и в други европейски страни с по-малки езици като Словакия, Румъния и други.

Затова и исканията ми от Фейсбук са универсални и могат да се приложат за всяка езикова секция. Другото условие е постоянство и настойчивост. Затова продължавам да се занимава с този проблем и ще посветя голяма част от усилията си през 2023 г.

Ева Майдел е родена през 1986 г. в София. Бакалавър по международни отношения в университета “Джон Кабот” в Рим. Специализира в Харвардския и Оксфордския университет. От 2014 г. е евродепутат от групата на ЕНП/ГЕРБ. Член на комисията по промишленост, изследвания и енергетика и на специалната комисия по въпросите на изкуствения интелект. Заместник в комисията по икономически и парични въпроси.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>