Александър Богоявленски, пилот: Отново евтини билети най-рано след година
Пътуванията отдавна не са толкова бляскави, казва професионалният пилот
- Г-н Богоявленски, авиацията след пандемията не е това, което беше. Продължават драмите по летищата със загубени багажи, изпуснати и анулирани полети. Кога ще се нормализира ситуацията?
- Сериозно възстановяване очаквам през пролетта на 2023 г. В момента нещата са относително добре, но забавянето на багажи и полети продължава в определени райони, най-сериозно в Европа.
- Защо?
- Видях на летището в Белград доста изоставени багажи. Причините продължават да са същите, но се добавят стачките във Франция, преди това в Белгия, сега във Великобритания. В момента най-сериозно е положението във Великобритания и когато там има забавяне на полети, това се отразява по цялата верига. Основната причина за хаоса през лятото бе, че авиокомпании, летища, наземни оператори, дори туристически агенции
не бяха подготвени за голямото търсене на полети и пътувания
Паркираните при пандемията самолети не бяха толкова бързо размразени, имаше и недостиг на хора. Нещо подобно, но в по-малък обем ще се повтори по време на празниците сега, защото капацитетът на авиокомпаниите не е възстановен напълно, а е някъде около 80%. И говоря основно за Европейския регион.
- Пак кошмар ли ще има по Коледа и Нова година?
- Не чак кошмар, но ще има забавяния и затруднения. Във Великобритания вече предупредиха пътуващите да се въоръжат с търпение, същото е в Нидерландия, Белгия, Франция. Ако имаме прекъсване на едно голямо трансферно летище - “Хийтроу”, Амстердам, Франкфурт, Париж, Мадрид, то се предава по веригата. По-малко засегнати са нискоразходните компании, защото летят до второстепенни летища без прекачване. Тогава опасността да бъде загубен багажът е минимална.
- Ако сравним пътуване през 2019 г. и сега, каква ще е разликата?
- Разликите са няколко. Първата са цените, които се повишиха, след това е търсенето на полети, тъй като авиокомпаниите нямат капацитет. Има по-малко полети и оттам започват всички затруднения при пътувания - по-високи цени, по-неблагоприятни часове, повече трафик по летищата и съответните забавяния.
- Какво от ограниченията ще остане по-трайно?
- Ограниченията заради пандемията отпаднаха с малки изключения. Добре е пътниците да проверят какви са условията за пътуване до съответната дестинация.
- Идва ли краят на евтиното пътуване по въздух?
- Вече го видяхте през лятото. Не може да се каже средно какво е поскъпването, зависи от авиокомпанията, от дестинацията. И продължава да важи правилото колкото по-рано, толкова по-евтино. Но мина времето, когато имаше седалки по 5 и 10 евро. След година, две, три, ще има поевтиняване на пътуванията.
- При полет вече не се дава топла храна, има ограничения за багажите, плаща се за избор на седалка. Какви други промени да се очакват?
- Пътуванията отдавна не са толкова бляскави като в златните времена на авиацията. Ако някой иска по-голям комфорт, може да го направи, но не на близки разстояния. За тях правилото е общовалидно - независимо дали са нискоразходни, или редовни полети, икономиите се прехвърлят на пътника, за да има по-евтини билети.
- Екстри като интернет, телефонни разговори и други онлайн услуги в самолета ще станат ли масови?
- Все повече авиокомпании предлагат такива услуги на борда, но за да станат масови, трябва да сключат договор с компаниите, които осигуряват достъп до телефония и интернет. В общия случай се минава през сателит и услугата не е евтина. Когато се купува на едро от превозвача, цената ѝ пада и в следващите години ще станем свидетели на драматичното поевтиняване на тази услуга. Важно е да се знае, че винаги
в критичните фази на полета няма да се отмени изискването всички устройства да са на самолетен режим,
а тези моменти са при излитане и кацане. Във въздуха може да се ползва предимно предоставеният на борда интернет. Телефонните разговори ще са възможни само през интернет, клетъчните мрежи обслужват хората на земята, а не тези във въздуха. Все повече от традиционните авиокомпании предоставят тази услуга, за нискоразходните тя не е приоритет. Но постепенно ще се появи и при тях, тъй като може да им донесе допълнителни приходи.
- Какви иновации се задават в авиацията?
- Все повече се говори за устойчиво авиационно гориво, което е по-екологично и по-чисто. Спрямо програмата за намаляване на въглеродните емисии до 2050 г. всички ще са задължени в почти 50% от операциите си да използват такива горива. Това е една от иновациите.
- А за пътниците какви ще бъдат?
- За пътниците ще се изразяват в новите модели самолети, в комфорта в пътническата кабина, като започнем от по-голямото пространство между седалките, климатичните системи на борда, адаптивно осветление. Особено след пандемията станаха актуални системите за пречистване на въздуха.
В по-съвременните самолети климатичната система работа при режим, при който няма толкова ниски налягания в кабината и умората, особено при по-дълги полети, е по-малка. Има доста иновации, но не революционни, а еволюционни.
- За проверките по летищата напоследък се пише за 3D скенери, с които да се сложи край на забраната за течности в ръчния багаж. Но това са инвестиции и едва ли ще станат бързо, така ли е?
- Това е въпрос не толкова на сериозни инвестиции, колкото на преосмисляне на ограниченията при пътуване. Станахме свидетели на казуси, включително в България, на пробиви в сигурността, които нямат нищо общо с течностите, които се качват на борда. На все повече европейски и световни пазари пътниците се допускат с вода и течности за консумация в самолетите, на други ограниченията се спазват стриктно.
- Възможно ли е пътуването със самолет да бъде изместена от високоскоростните влакове?
- Не само че е възможно, то се случва вече, особено в Европа и Китай, със сигурност и на по-малки пазари като Япония. В Европа правителствата на някои страни решиха да налагат ограничения за полети със самолет на кратки разстояния за сметка на прътуването с влак. Не само защото са по-екологични, пести се и време. Така че пътуването с влак може да се окаже по-бързо, комфортът е на същото или по-високо ниво, особено при високоскоростните влакове. Цената обаче е съизмерима с тази на самолетните билети. Интересен факт е, че държавата с най-добре развита мрежа от високоскоростни влакове е Испания, а не Китай, Франция, Германия или Великобритания.
Ако не бързате при дублирана седалка, може да вземете добри пари
Over bookong ситуация и как да я избегнете или как да реагирате, ако попаднете в нея. В авиацията този термин означава продажба на повече седалки, отколкото има в самолета. Това е практика на авиокомпаниите, особено на тези с по редовни полети, лоу кост компаниите си го позволяват по-рядко. При последните, ако се получи такава ситуация, то е, защото е сменен типът самолет и той е с по-малко места. Няма определен процент за дублиране, но той се движи някъде около 10%, казват експерти.
Превозвачите си позволяват да дублират билети, тъй като често се случва пътници да не се появят и седалките да са празни.
Авиоекспертът Александър Богоявленски коментира, че пътник с дублиран билет би могъл да реагира различно. Ако не бърза, то има огромен шанс да компенсира 100%, в някои случаи 120-130% от цената на пътуването. В повечето случаи при овърбукнати места компаниите предлагат щедро обезщетение на хора, които доброволно се отказват. И е възможно, ако билетът струва 150 евро, да получиш 200. В други случаи се предлагат хотел и вечеря. Ако бързате и принудително се наложи да не се качите в самолета, тогава трябва да си търсите правата според Директива 296 на ЕС, която също предвижда обезщетение.
В авиосайтове агенти по продажба на билети дават съвет пътниците да се чекират онлайн отрано, а не два часа преди полет. Да се нареждат на гишето за предаване на куфара за чекиране първи, както и на опашката за влизане в самолета. Само че Богоявленски казва, че самият той предпочита да е последен на опашката. Тогава, ако мястото му е дублирано, има шанс да го настанят в бизнес класа.