Васил Тренев: Планираме мащабни инвестиции от 634 млн. лв. до 2034 г.

18.12.2022 20:30 Марияна Бойкова

- Г-н Тренев, Столичният общински съвет удължи концесията на “Софийска вода” преди две седмици до 2034 г. Срещу какви ангажименти?

- Удължаването на концесионния договор е с осем години и четири месеца. За това време предвиждаме мащабен план за инвестиции в размер на  634 млн. лв. до 2034 г., който не само ще обезпечи ресурси за поддръжка и надграждане на ВиК инфраструктурата, но в допълнение  ще осигури и разширяване на канализационната инфраструктура. В периода

от  2010 г. до 2034 г. инвестициите

ще достигнат 1,15 млрд. лв.,

като от 2022 г. ще бъдат средно по 53 млн. лв. годишно. Иначе разбивката е 165 млн. лв. до края на 2025 г., 337 млн. от 2026 до 2034 г., 113,1 млн. лв. са за канализационната система, за постигане на 100% енергийна неутралност влагаме 8 млн. лв. и има допълнителни инвестиции по бизнес плана от 2022 до 2026 г. от 10,8 млн. лв. Това са числата, а по същество - това означава много по-добри услуги за нашите потребители, гарантирано качество на водата, устойчив и надежден ВиК партньор на града.

- Какво предвиждате в бизнес плана за периода 2022-2026г., който още не сте внесли в КЕВР?  И защо не сте го направили?

-  Благодаря за въпроса, за да разсея някои объркващи публични твърдения. От общо 54 ВиК оператора 28 са с утвърдени бизнес планове, 26 нямат. Планът ни беше готов още миналата година, неговата продължителност е до 2026 г., а концесията по договор завършваше през 2025 г. Вече бяхме заявили интерес за удължаване на концесията, а това има своето отражение в бизнес плана, и то в положителна посока. Т.е. при хипотезата за удължаване на концесията можем да предложим по-големи инвестиции. При обратната хипотеза те са по-малко. А ние искахме да направим максимално за София. Защото това е ключовото - градът да има надежден и сигурен партньор, а хората да получават най-модерните и качествени услуги. Затова изчакахме общинските съветници да вземат своето решение и сега предстои да внесем плана в КЕВР, а одобрението му, предполагам може да очакваме към април. Бизнес планът ни е наистина амбициозен, а това, че все още не е приет, не означава, че сме спрели работа – напротив. Изпълняваме всички поети ангажименти.

- При тези главозамайващи повишения на цените на ВиК услугите в страната между 30 и дори до 60% “Софийска вода” не поиска  увеличение  през тази година, а какво е предложението за 2023 г.?

- На база на ефективността, която е постигната с инвестициите досега, ние няма да увеличаваме рязко цената на водата. Изчисленията ни в проекта от миналата година показват

минимално покачване на

цената с по 3%

с изключение на 2022 г., в която няма увеличение. Кумулативно за целия период в проекта бяха заложени 11 на сто. Вероятно цената, която ще предложим, ще отрази инфлационните процеси, това е неизбежно. Една от причините да не искаме шоково поскъпване като други оператори е нашата енергийна независимост. Знаете, че на пречиствателната станция за отпадъчни води край Кубратово ние произвеждаме зелена електрическа и топлинна енергия, която задоволява 85% от нуждите на цялата компания. Така можем да спираме шоковото поскъпване и това се отразява на цената на водата, което е от полза и за потребителите.

- От пречистването на отпадъчните води правите ток, да го кажем така, нали?

- Точно така. И това се използва като еталон от Европейската комисия в новата директива за енергийната ефективност на пречиствателните станции. Според нея до 2040 г. всички пречиствателни станции за отпадъчни води в големите градове трябва да бъдат 100% енергийно независими. Ние сме постигнали 115% за нашата, така че скъпият ток не ни засяга до такава степен. Оптимист съм, че с инвестицията във фотоволтаични централи на терените на трите ни пречиствателни станции ще постигнем 100% енергийна неутралност за цялата компания не през 2025 г., а още през 2024-а. Ние произвеждаме 23  000 мегаватчаса на година сега, планираме да станат 25  000 - 26  000. Другата причина да не искаме високи цени е ефективността. Всяка година идентифицираме проекти, с които я постигаме. В това отношение сме новатори, които първи правят подобни мащабни неща във ВиК сектора в България, но искрено вярваме, че опазването на природата и нейните ресурси е отговорност и към обществото, и към бъдещето на децата ни.

- Какво казвате с това?

- В “Софийска вода” обръщаме изключително внимание на контрола на пътя на водата от водовземането: от язовира, през пречиствателните станции, резервоарите и разпределителната система до клиента. Чрез постигнатата степен на дигитализация следим водата, включително от канализацията чак до пречиствателната станция край Кубратово. Реагираме на всяко отклонение във водния поток в дадена зона, за нас това е сигнал за теч или нередност, които трябва да се отстранят. Така съумяхме да доведем загубите под 40%.

- Каква вода пият софиянци? Някои казват, че е много вкусна, други се оплакват. Защо се получава така?

- Гарантираме качеството на питейната вода до входа на сградите и общия водомер. Много често различният вкус, особено в стари сгради, се дължи на остарели вътрешносградни инсталации. Разбира се, всеки наш клиент може да подаде сигнал и ние ще направим проверка, за да сме сигурни откъде идва проблемът. Но почти винаги става дума за локален проблем с вътрешната инсталация. Твърдя, че

столичани пият една от най-чистите

води в Европа,

като всички наши усилия  дори изведоха София до второ място в Европа и на шесто в света в изданието за 2021 г. на Индекса за оптимизация на водата на сп. “Икономист”, изпреварвайки градове като Лондон, Париж и Мадрид. Питейната вода в София е подходяща за всекидневна употреба дори и за бебета. Само за сравнение давам  ключовия показател на КЕВР за качеството на питейната вода в големите зони в сектора. Той предвижда 99,65%, а “Софийска вода” го изпълнява с 99,92%. В 86 точки в София, съгласувани с Министерството на здравеопазването, се вземат всекидневно проби, имаме дигитални системи, с които онлайн правим мониторинг на водата. Това са устройства на водопровода, които взимат проба, изпращат данните и получаваме резултатите в реално време. Такива сензори имаме и в язовирите. Така следим показателите, защото е важно и каква вода постъпва в системата.

-  И какво е отношението на клиентите към вас? Как го “измервате”?

- Поредното представително изследване излезе тези дни. То обхваща всички възрасти, професии, социален статус и е с хора, които отговарят за сметките в домакинството. Миналата година общата удовлетвореност на клиентите беше 90%. Смятах, че има насищане и не можем да постигнем повече. Тази година процентите са 92, което беше приятна изненада за мен и е истинската оценка за усилията на целия екип да предоставя най-доброто качество и услуги.

Това, което ми прави впечатление, е, че по всички показатели – качество на вода, непрекъснатост на водоснабдяване, нагласа за пиене на вода от чешмата, имаме подобрение. Хората, които не я пият, са намалели с 6 на сто, 58% пият вода от чешмата всеки ден. Това изследване се прави по утвърдена и световно призната методология от “Алфа Рисърч”. Тръгнали сме от 68% през 2016 г., през 2019 г. процентът е 87, а през 2022 г. – 92 на сто. Вървим в положителен тренд. Най-голям ръст има в доверието към питейната вода, 85% от интервюираните дават положителна оценка, те са с 5% повече от миналата година.

- “Софийска  вода” се стреми към дигитализиране  на дейностите си, но какво означава това за клиентите ви, които са всички домакинства и бизнеси в столицата?

- Две са посоките. Едната е дигитализация на клиентската част, другата е експлоатационната част. Мечтите ни са да постигнем 90% при експлоатацията, това означава

да контролираме

всяка капка вода,

за да знаем във всеки един момент какво се случва в цялата водоснабдителна система на София. Внедрили сме и най-модерните системи в администрацията.

- Но това засяга вашата дейност и не интересува толкова хората.

- Това засяга ефективността, а оттам и цената, така че има ефект и върху хората. Но от гледна точка на клиентите, имаме нов интернет сайт с големи възможности. Имаме мобилно приложение, няма друг ютилити оператор в България, който да го е направил. Над 30% от хората сами подават отчетите си за водата през приложението или през сайта. Другите нововъведения са свързани с каналите и все по-модерните възможности за плащане.

- Колко от водата изтича в земята?

- Когато “Веолия” идва да управлява “Софийска вода” през 2010 г., загубите са били над 60%, сега са намалени до 39 на сто. В сравнение с 2010 г. съхранените водни ресурси през 2021 г. са 78 млн. куб. м благодарение на нашите ефективни планове за действие. С 60% ефективност на мрежата “Софийска вода” е далеч над нивото за страната от 40% и вече изпреварва дългосрочната цел от 51% към 2026 г. Целите ни са в следващия бизнес план да намалим загубите до 33% към 2026 г. След което да слезем под 30%, което е средноевропейско ниво. Имаме план за действие за това, но и там ключовата дума е контрол. Идентифицираме къде има аварийност и там подменяме водопроводи. За да се подмени цялата мрежа в София, са нужни милиарди левове, а и трябва да разкопаем целия град и да го направим непроходим. Това със сигурност ще е неприемливо за хората. Ако трябва да обобщя – в резултат на усилията ни в България сме сред дружествата с най-малко загуби и постоянно работим за редуцирането им.

CV

Васил Тренев e изпълнителен директор на “Софийска вода” - част от “Веолия”, и член на съвета на директорите. Бил е зам. изпълнителен директор на “Топлофикация София”, изпълнителен директор на Общинска банка. Работил е в ОББ, Насърчителна банка, в ИТ компании.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>