Затвориха, за да обезопасят виа ферата “Мальовица” - маршрутът е опасен, незаконен и без стопанин

15.09.2022 21:00 Антоанета Маскръчка
Трасето е примамливо за изкачване от по-неопитни млади хора.
В последната си част виа ферата се разделя на две. В началото на най-тежкия участък има табела с надпис “Не е за всеки”.
В тази част от маршрута има по-полегати участъци и много хора проявяват неразумна смелост - не се обезопасяват добре с въжетата си.
От парк "Рила" са поставили табела, че железният път е затворен.

Няма ясна информация как да се използва - каква е подходящата екипировка и опит, както и спазване на основни правила за безопасност, казват от Националния парк “Рила”

Със своите 360 метра това е най-дългият железен път, оборудван до момента в България

Виа ферата “Мальовица” е затворен временно, а служители на Националния парк “Рила” поставиха предупредителни табели в началото на т.нар. железен път. В опит да изкачи маршрута, в края на август там загина 19-годишно момиче.

“Преминаването по маршрута е изключително опасно, не го използвайте! Предстоят разговори със създателите на маршрута за коректното му регулиране, по-добро обезопасяване, категоризиране с цел създаване на максимална сигурност при преминаването му”, предупредиха от управата на парка.

Целта на временната забрана за ползване е

да се осигури добре обезопасен маршрут и да се постави достатъчна информация

за нормално функциониране на виа ферата, каквито има при подобни съоръжения в Алпите в Италия, Австрия, Германия и Швейцария.  

Виа ферата е специална инфраструктура в планината, която позволява на неопитни алпинисти да изкачат високите и стръмни скали. Монтирани са степенки, предпазни метални въжета или парапети.

Необходимата задължителна екипировка е алпийска седалка, каска и сет, който представлява осигурителни въжета и карабинери, строго специфични точно за този тип изкачвания.

Карабинерите са самозаключващи се. Сетът е с два ремъка със система за абсорбиране на енергията при падане, като намалява силата на удара. При инцидент човек няма да падне, а ще увисне.

В края на август на “Мальовица” загина 19-годишно момиче при падане от скалата. Момичето е било без необходимата екипировка, без опит и без планински водач. Преди години там загина и служител на ДАНС също при падане без осигуровка.

От парк “Рила” твърдят във фейсбук страницата си, че виа ферата “Мальовица” е потенциално опасен, най-малкото, защото никъде няма достатъчно ясна и конкретна информация как следва да се използва.

  Няма информация както за подходящата екипировка, така и за необходимия опит и спазване на основни правила за безопасност по маршрута.

Уточняват, че затварянето на маршрута е само временно и е първа стъпка от процес по регламентиране и подобряване на състоянието и информационната му обезпеченост.

Необходимо е да се регламентира ясно функционирането, включително условията, при които се използва. След това трябва да се изясни кой е отговорен за поддържането на съоръжението и да се осигури информацията за всеки посетител, който не знае как се преминава по маршрута и какви рискове крие.

Виа ферата “Мальовица” е изграден през 2010 г. от тогавашния хижар на хижа “Мальовица”, алпиниста Иван Масларов и негови колеги. Той е най-дългият железен път, оборудван до момента в България - 360 метра. 

Има и вариант от 400 метра, но той е изключително тежък и е само за алпинисти. Заради това и в началото на опасния участък има табела “Не е за всеки”. В зависимост от физическата форма на туриста се изкачва за 2-3 часа.

Има площадки, от които се разкрива красива панорамна гледка. Преодоляват се 6 отвесни стени между 15 и 30 метра, а между тях има хоризонтални или леко наклонени участъци.

В Алпите има над 1000 подобни, но всеки маршрут е със степен на трудност,

отбелязвана или с цветове, или с букви, за да се ориентира туристът и да избере според възможностите си.

От парк “Рила” казват, че “Мальовица” е изграден незаконно в разрез със Закона за защитените територии и плана за управление на националния парк.

“Липсват ясни и конкретни инструкции за ползване на съоръжението, заради това и понякога маршрутът се използва от неподходящо екипирани и неподготвени хора. Има секции от виа ферата, които не са добре обезопасени.  

Липсва организация или лице, което да е отговорно за поддържане на съоръжението и информационното му обезпечаване. Законният начин за изграждане на такова съоръжение е само след съгласуване с дирекцията на Националния парк “Рила”.

Сега няма и конкретна организация, която носи отговорност

“Трябва да има юридическо лице, което да подаде документи при нас за съгласуване и да носи отговорност за поддръжката”, каза директорът на парка Владимир Милушев.

Той смята, че техническите изисквания, на които трябва да отговаря такъв железен път, могат да се подготвят сравнително бързо, като се ползва опитът от Алпите.

Планински и алпийски водачи, които водят групи за изкачването, казват, че те сами се грижат за състоянието на елементите и при забелязан проблем го отстраняват. При необходимост се подменят стълби, болтове или връзки, отстраняват се камъни.

Подобните на виа ферата “Мальовица” у нас в Родопите и в Стара планина се поддържат от клубове, които водят там туристи, макар че и тази форма на своеобразно стопанисване не е съвсем регламентирана.

Временната забрана за преминаване предизвика сериозни дискусии в социалните мрежи. Повечето планинари одобряват решението за обезопасяване на виа ферата и определяне на ясни правила и субект, който да носи отговорност за поддръжката.

Други обвиняват невежеството на ползвателите, което водело до инциденти, а не маршрутът.

“И 100 табели да сложите, пак ще се намери някой да се пробва без екипировка

и да се утрепе”, “Катеренето е рисков спорт и всеки носи отговорност за постъпките си”, “Проблемът е в екипировката. И на най-сертифицираната ферата ще се убие човек без нужната екипировка”, “Фератата не е проблемна, проблем е, че куцо, кьораво и сакато тръгна по планините, подценявайки собствените си възможности”, са част от коментарите под съобщението на парка за временното затваряне.

Планинари дават и предложения да се направи информационна кампания за придвижване, табела пред хижата с описание на маршрута, какви са трудностите, каква екипировка трябва да се използва.

“Така хората сами ще се възпират от излишни геройства, за останалите и катинар да сложите, пак ще минат”, коментират екстремни туристи.

“Трябва ли да затворите планината, защото някои ходят с джапанки и умират от измръзване”, коментират други, които не са разбрали, че забраната е временна до изясняване на статута на железния път.

Има и препоръки държавата чрез различните институции да спомогне дори за създаване и на други подобни съоръжения, защото има много подходящи места в планините ни и така да привлича допълнително туристи алпинисти.

За 27 септември е насрочена среща с представители на Българската федерация по катерене и алпинизъм, Планинската спасителна служба, Асоциация “Планини и хора”, планински водачи, както и хора, които са участвали в създаването на виа ферата “Мальовица”.

На нея ще се обсъди какво и как да се направи, за да стане маршрутът добре поддържан, а посетителите му - информирани.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>